صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۷:۳۰
کد خبر : 66536

در گفت‌وگو با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ سد محکم در برابر فساد

طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ سد محکم در برابر فساد
طرح مالیات بر عایدی سرمایه سال‌هاست که مطرح می‌شود اما حالا این طرح به سطح علنی مجلس رسیده و امیدواری‌ها برای تصویب آن افزایش یافته است.

حسن حسین نیا در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: فعالیت های سودآور اقتصادی اعم از تولیدی و معاملات ثانوی در اغلب کشورها مشمول مالیات می شود که این امر در معاملات ثانویه فعالیت های دلالی نمود بیشتری دارد و وضع مالیات و قوانین کنترلی جهت جلوگیری از سوداگری مورد توجه قانون گذار است.

وی افزود: توجه به قوانین محدودکننده مالکیت در کشورهای اروپایی به ویژه در بخش املاک که با توجه به حجم تولید و تقاضا نقش تنظیم گری دارد، می تواند در کشور ما نیز گره گشا باشد و البته اشراف اطلاعاتی نسبت به مورد یاد شده در همه مسئولان کشور وجود دارد، آنچه مغفول مانده اراده عملیاتی کردن آن است که ذهنیت های مختلف را به وجود می آورد.


بیشتر بخوانید: مالیات بر عایدی سرمایه، مهمترین ابزار کنترل سوداگری‌های افراطی


حسین نیا بیان کرد: وقتی بازارهای مختلف را مورد بررسی قرار می دهیم، حجم عرضه و تقاضا اولین مورد برای درک واقعیت های اقتصادی آن بازار خواهد بود؛ به طور مثال در بازار خودرو‌ تا سال ۹۱ که شاهد تحریم های جدی نبودیم میزان تولید خودروی سواری در محدوده ۱.۴۰۰.۰۰۰ خودرو در سال بود و میزان تقاضا تقریبا ۱.۳۰۰.۰۰۰ در سال برآورد می شد که عملا بازار خرید و فروش اتومبیل متعادل می ماند که هم به نفع تولید‌کننده بود و هم مصرف کننده.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: آنچه در شرایط فعلی اتفاق افتاده، میزان تولید به محدوده ۱.۰۰۰.۰۰۰ خودرو در سال رسیده که با لحاظ ثابت ماندن میزان تقاضا در محدوده ۱.۳۰۰.۰۰۰ نشان دهنده حجم کمبود عرضه است که با محدودیت واردات این امر تشدید نیز می شود.

وی ادامه داد: وقتی عرضه و تقاضا مورد بررسی قرار گرفت و وجود محدودیت های جدی مسجل شد، در این شرایط قوانین کنترلی مالکیتی و مالیاتی می تواند از بروز شرایط حاد به صورت نسبی جلوگیری کند و میزان سوداگری را تا حدودی کاهش دهد؛ هرچند وجود ناترازی عرضه و تقاضا در هر مقطعی می تواند سبب بروز نوسانات قیمتی شود.

به گفته حسن نیا؛ از بعد سرمایه گذاری وقتی معاملات یک دارایی معاف از مالیات های مضاعف شود، به محلی امن برای ورود سرمایه های سرگردان تبدیل می شود؛ تعریف معافیت های مالیاتی به عنوان مشوق در فعالیت‌های تولیدی در بازه‌های مشخص باعث بهره برداری سرمایه گذارن خواهد شد و اکنون شرایطی را تصور کنیم که سالیان سال معاملات پی در پی ملک و ماشین توسط یک کد ملی به قصد انتفاع از تغییرات قیمتی به رویه ای متداول و بدون هزینه مالیات مضاعف تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید: جزییاتی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه


این فعال بازارهای مالی ادامه داد: اصطلاح دلالی در بازار ملک، خودرو و طلا نام آشناتر از تولیدکننده و سازنده شده؛ پس بدون شک عدم شمولیت مالیات در یک بازار را می توان مشوق ورود سرمایه دانست.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ سد محکم در برابر فساد

وی گفت: اتفاقی که در بازار ملک و خودرو در شرایط تورمی و در کنار سایر مولفه‌های موثر توانسته سرمایه ها را برای بهره گیری از شرایط خاص و بدون رهگیری مالیاتی جذب خود کند و ذائقه دلالی را گزینه ای رایج در فرهنگ لغت شغلی جامعه سازد.

حسین نیا با اشاره به مزایای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خاطرنشان کرد: مالیات مضاعف بر معاملات ممتد یک جنس دارایی یا تعدد یک دارایی با ارزش تعریف شده توسط مجاری قانونی با عنوان طرح مالیات بر عایدی سرمایه می تواند سد محکمی در برابر این اتفاق و تغییر ذائقه یاد شده شود.

وی عنوان کرد: هزینه تحصیل آن دارایی و معاملات مداوم را بالا می برد و با افزایش بهای تمام شده باعث کاهش تقاضای کاذب و دلالی می شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر در سال های گذشته قوانین منطقی و واقع بینانه مالیاتی مانند طرح مالیات بر عایدی سرمایه به دور از ملاحظات خاص وضع و اجرایی می شد؛ به طور حتم امروز شاهد شکل گیری موج های سهمگین فعلی نبودیم و تورم موجود در بازارهای غیرمولد تا حدود زیادی رقیق می شد و باور سودآوری دلالی از جامعه رخت برمی بست.

خبرنگار: مژده ابراهیمی

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرام شهر بورس بخوانید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان