شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲
کد خبر : 114334

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

سکه 50 میلیونی در راه است؟

سکه 50 میلیونی در راه است؟
برخی از اقشار مردم این روزها درباره سکه 50 میلیونی صحبت می‌کنند. آیا سکه 50 میلیونی واقعاً امکان پذیر است و بازار کشش این رقم را دارد؟

به گزارش شهر بورس، ایرانی‌ها از دیرباز علاقه خاصی به طلا و سکه داشتند. بر اساس مصاحبه‌ای از نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مرداد 1399، ایرانی‌ها 300 تن طلا و سکه در خانه ذخیره کرده‌اند.

این آمار وحشتناک از میزان ذخایر طلا در خانه‌های مردم گویای دو مورد است؛ ابتدا علاقه و اعتقاد جدی مردم به طلا و سکه، و دوم نگرانی نسبت به آینده و جلوگیری از افت ارزش پول. قدیمی‌ها می‌گویند که «هیچ‌وقت، هیچ‌کس از خرید طلا ضرر نکرده»؛ آنها معتقدند که قیمت طلا در ایران هیچ وقت افت نمی‌کند و همیشه صعودی است.

البته بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که متاسفانه این اعتقاد، اعتقادِ غلطی نبوده و صحت داشته. به عنوان مثال، قیمت طلا از حوالی 130 هزار تومان در 1396 به حدود دو میلیون و 700 هزار تومان در سال 1402 رسیده است. یا قیمت سکه طرح جدید که در سال 1396 حدود یک میلیون و 600 هزار تومان بود، در سال 1402، به کانال 30 میلیون تومان رسیده است.

طلای 18 عیار

مشاهده نمودار طلا

با توجه به وضعیت دلار، انتظارات تورمی معمولاً در بین مردم ایران همواره وجود داشته و الان هم با وجود اینکه متغیرهای اقتصادی بهبود نسبی وضعیت اقتصادی کشور را نشان می‌دهد، مردم همواره انتظار رشد طلا، سکه و دلار را دارند.

در حال حاضر که قیمت طلای 18 عیار بیش از دو میلیون و 500 هزار تومان و قیمت سکه بالای 30 میلیون تومان است، متاسفانه عموم مردم همچنان انتظار سطوح قیمتی بالاتر را می‌کشند.

یکی از مواردی که این روزها به یک سوال جدی در میان مردم تبدیل شده، سکه 50 میلیون تومانی است.


بیشتر بخوانید: پیش بینی رئیس کل اسبق بانک مرکزی از آینده نرخ دلار


در بازار دلار چه خبر است؟

علی عباسیان در گفت‌وگو با شهر بورس به تشریح وضعیت بازارهای مالی پرداخت و اظهار داشت: طی سال‌های ۸۴ الی ۹۲ درآمد ارزی ما ۸۰۰ میلیارد دلار بود که این ارزها به سمت سرکوب نرخ ارز سرازیر شد اما وقتی که فنر رها شد، رشد شدید نرخ ارز را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: تا یک جایی می‌توان نرخ ارز را ثابت نگه داشت و بعد فنر نرخ ارز در می‌رود. آسیب دیگر سرکوب نرخ ارز باعث کاهش صادرات و افزایش واردات می‌شویم، لذا توجه داشته باشیم سرکوب نرخ ارز به هر طریق و قیمتی رخ دهد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این دولت نیز دقیقا همان استراتژی را در پیش گرفته و با سرکوب نرخ، بازار ارز را کنترل می‌کند. با توجه به اینکه اقتصاد ما کم عمق است، انتخابات کشورهای دیگر هم در اقتصاد ما اثر مستقیم دارد.

سکه 50 میلیونی در دسترس است؟

وی در پاسخ به این سوال که «آیا سکه 50 میلیونی در دسترس است یا خیر؟»، گفت: نرخ طلا توسط دولت سرکوب می‌شود؛ لذا تا مدتی رشد قیمت چندانی نخواهیم داشت. دولت در 10 ماهه نخست امسال ۲۴/۵ تن طلا وارد و از طریق بانک مرکزی در بازار سرازیر کرده است.

عباسیان ادامه داد: با توجه به اینکه طلای جهانی تغییرات آنچنانی نداشته و نرخ ارز هم ثابت است، طلای داخلی تحت تاثیر قیمت جهانی و نرخ ارز داخلی تغییر آنچنانی نخواهد داشت. شاید سکه تا اردیبهشت ماه 1403 تا 40 میلیون تومان نیز پیشروی کند، اما رشد بیشتری نخواهد داشت.

وی درباره بازار مسکن هم توضیح داد: بازار مسکن با رونق اقتصادی رابطه معکوس دارد یعنی هرچه رونق اقتصادی وجود داشته باشد بازار مسکن به سمت رکود می‌رود. توافقاتی که با عربستان صورت گرفت و ملایماتی که دولت دربارع توافق با عربستان نشان داد خوشبینی‌ها را درباره توافق شکل داد که پول‌ها به سمت بازارهای تولیدی یا خدماتی بروند.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: با توجه به اینکه ریسک‌ها زیاد است، نقدینگی بیشتر به سمت ارز و طلا رفت که دولت با واردات طلا و سرکوب نرح ارز آن را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه پول سرگردان بزرگی در بازار نمی‌داند به کدام سمت برود، عنوان کرد: بازار مسکن در رکود و منتظر گشایشات است، بورس وضعیت مناسبی ندارد درحالی که باید عددهای بسیار بالاتری را به خود می‌دید اما به دلیل ریسک‌های متعدد وضعیت مناسبی ندارد پس این پول‌ها به سمت بازار طلا و ارز می‌رود.

عباسیان خاطرنشان کرد: با توجه به این مسائل بورس در حال حاضر می‌تواند مقصد مناسبی برای این نقدینگی باشد؛ چراکه در سه سال اخیر از همه این بازارها عقب مانده است.

علی عباسیان کارشناس بازار سرمایه

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + 8 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان