شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
کد خبر : 79190

رئیس انجمن مس ایران:

سرکوب نرخ ارز با شعار دلارزدایی به توزیع رانت ختم می شود

سرکوب نرخ ارز با شعار دلارزدایی به توزیع رانت ختم می شود
در هفته های گذشته طرح موضوع دلارزدایی با چاشنی سرکوب نرخ ارز و انتقاد به سودآوری شرکت های بزرگ تولیدی از سوی برخی افراد مطرح می شود.

به گزارش شهر بورس، بهرام شکوری، رئیس انجمن مس ایران در گفت و گو با مهر اظهار داشت: با توجه به تجربیات شکسته خورده همین چند سال گذشته در خصوص سرکوب نرخ ارز با هدف کنترل تورم، دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست که دخالت های دستوری در سازوکار بازار تنها به متضرر شدن تولیدکننده و مصرف کننده منتهی می شود.

وی به اصرار برخی افراد مبنی بر اینکه می توان نرخ ارز را سرکوب کرد و نرخ 28500 تومان را نرخ واقعی دلار دانست، افزود: سرکوب نرخ ارز نه تنها عامل متضرر شدن تولیدکننده است، بلکه سبب می شود مصرف کننده نهایی هیچ گاه محصول را با قیمت های مناسب و ارزان و با نرخ های نیمایی دریافت نمی کند و تنها رانتی به جیب دلالان می رود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در شرایط فعلی مشکل از آنجا آغاز می شود که با سیاست گذاری های اشتباه نظیر محاسبه قیمت پایه بر مبنای ارز نیما، تولیدکننده داخلی در یک بخش از زنجیره به خرید با قیمت های پایین علاقمند می شود اما در نهایت محصول نهایی با قیمت دلار ارزان به مردم نمی رسد.

رئیس انجمن مس ایران تصریح کرد: مجاب کردن صادرکنندگان به عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما و با نرخ های نیمایی که اختلاف فاحشی با ارز بازار آزاد دارد، صادرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


بیشتر بخوانید: تصمیم مهم مجلس برای نرخ ارز


او یادآور شد: باید به قوانین و علم اقتصاد اهمیت داد و اجازه داد بازار راه خود را طی کرده و خودش را متعادل کند و دولت، سیاست گذاری و دستگاه های نظارتی کنترل کننده باشند که افرادی خارج از قاعده بازار عمل نکنند؛ در این صورت می توان امیدوار بود قیمت ها در بازار تعدیل شود و تولید توسعه و رونق یابد.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه برخی افراد به سودآوری برخی شرکت ها انتقاد می کنند اما نگاه دقیق تر نشان می دهد که شرکت ها، سود حاصل از توسعه تولید را صرف ارتقای محصول و بازاریابی می‌کنند که هم بر اشتغال و هم روی ارزآوری تاثیر قابل توجهی دارد.

شکوری درباره گمانه‌زنی‌های مطرح شده در زمینه دلارزدایی اظهار کرد: دلارزدایی به مفهوم سرکوب نرخ ارز در مبادلات کالاها، عملیاتی نیست و حاصلی جز توزیع رانت ندارد اما اگر منظور آن است که بخشی از معاملات خود را با کشورهایی نظیر چین و کشورهای منطقه ای که قادرند نیازهای ما را از محل ارزهای محلی تامین کنند، انجام دهیم موضوع دلارزدایی تاحدودی عملی خواهد بود.

به گفته وی، با این حال چون هم سبد کالاها متفاوت بوده و بازارهای متفاوتی وجود دارد و هم اینکه بیشترین ذخایر ارزی کشورهای دنیا برحسب دلار است در نتیجه بسیاری از کشورها نمی پذیرند معاملات بر مبنای ارز محلی صورت گیرد و همین تبدیل ارز هزینه هایی را برای کشور ایجاد می کند. لذا در شرایط فعلی که با هم صحبت می کنید دلارزدایی بعید به نظر می رسد به این سرعت اتفاق بیفتد.

او در پایان به سازوکار معاملات کالاها اشاره کرد و گفت: مکانیسم معاملاتی بورس کالا مبتنی بر عرضه و تقاضا است که کالاها براساس رقابت و شفافیت در این بورس دادوستد می شوند از این رو بورس کالا می‌تواند به بخش مولد کمک قابل توجهی داشته باشد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − دوازده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان