صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹
کد خبر : 125207

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس مطرح کرد؛

چالش شدید بازار سرمایه با سقف مالیاتی جدید

چالش شدید بازار سرمایه با سقف مالیاتی جدید
هابیل خاوری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سقف ۵۰۰ میلیونی مالیات برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی گفت: این قانون مشکلات زیادی را برای بازار به وجود می‌آود.

هابیل خاوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره تبعات بند (س) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ اظهار داشت: این بند سقف ۵۰۰ میلیون تومان را برای مالیات شرکت‌های بورسی و فرابورسی در نظر گرفته است؛ یعنی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس که شامل ۱۰ درصد معافیت مالیاتی بودند و ۲۲/۵ درصد مالیات عملکرد پرداخت می‌کردند، حال با مشکل بزرگی به اسم سقف معافیت مالیاتی مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: اجرای این بند شدیدا بازار سرمایه را دچار چالش‌های جدی می‌کند و سریعا شورای عالی بورس و سازمان بورس باید واکنش قاطعی به آن نشان دهند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با استفاده از این تبصره عملا صندوق‌ها با چالش خروج منابع و نقدینگی شدید مواجه می‌شوند. خروج منابع از این صندوق‌ها و فشار فروش روی آنها طبیعتا فشار فروش روی بازار سرمایه ایجاد می‌کند.


بیشتر بخوانید: خریداران ارز مشمول مالیات خواهند شد؟


وی ادامه داد: صندوق‌های سرمایه گذاری تا به امروز ۱۵۰ همت اوراق دولتی و ۲۰۰ همت اوراق بهادار شرکتی را خریده‌اند و عملا خودشان به تنهایی کمک زیادی به دولت کرده اند که با این تبصره و تضعیف این نهاد مالی، تامین مالی دولت و بخش خصوصی کشور دچار مشکلات شدیدی می‌شود.

خاوری با اشاره به محدودیت دامنه نوسان بازار گفت: جنگ اسرائیل در مقابل این تصمیمات هیچ خطری برای بازار نداشته و ندارد.

وی ادامه داد: اما شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ‌ها که ۱۹۰ شرکت آن سهامی عام هستند از این تبصره اثرات منفی شدیدی خواهند گرفت و عملا لایحه بودجه و تبصره‌هایش باعث کاهش انگیزه اشخاص حقوقی و شرکت‌ها برای پذیرش و حضور در بورس و بحث شفافیت می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص صندوق‌های بازنشستگی هم گفت: اجرای این مصوبه شدیدترین اثرات منفی را بر عملکرد این صندوق‌ها می‌گذارد و باعث افزایش هزینه‌های دولت خواهد شد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − دو =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان