صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
کد خبر : 48998

گفت‌وگوی مدیر مسئول شهر بورس با تجارت نیوز؛

علت رشد برخی صنایع بورسی در این هفته چه بود؟

علت رشد برخی صنایع بورسی در این هفته چه بود؟
امیر توپچی پور، مدیر مسئول آژانس خبری تحلیلی شهر بورس به بررسی علت رشد برخی صنایع بورسی در هفته گذشته پرداخت.

امیر توپچی پور، مدیر مسئول آژانس خبری تحلیلی شهر بورس در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، درباره علت رشد برخی صنایع بورسی، می‌گوید: بورس این روزها تحت تأثیر متغیرهای کلان همچون بحث بودجه، برجام و بازارهای جهانی قرار دارد و انتشار هر خبری بر معاملات تأثیر می‌گذارد.

وی توضیح می‌دهد: در این هفته، انتشار اخبار مثبت برجامی باعث شد تا گروه‌های ریالی وضعیت مطلوبی داشته باشند. در گروه‌های بانکی و خودرویی تقاضا قوت گرفت و آنها با رشد مقطعی که داشتند در حال حاضر به نواحی مقاومتی رسیده‌اند و واکنش به این ناحیه اهمیت بالایی دارد و باید دید طی هفته آینده چه واکنشی به این نواحی نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه می‌کند: معاملات در این گروه‌ها مثبت بوده و می‌توان امیدوار بود که طی ماه‌های آینده وضعیت بهتری تجربه کنند. از سوی دیگر کشور ما نیازمند یک توافق مثبت است تا وضعیت اقتصادی کشور بیش از این شرایط سختی را تجربه نکند. حصول برجام می‌تواند تأثیر مثبتی نیز بر بازار سرمایه داشته باشد.


بیشتر بخوانید: تاثیر تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران چه بود؟


وی درباره تأثیر رفع تحریم‌ها بر بازار سرمایه توضیح می‌دهد: در این صورت کسری بودجه دولت کاهش می‌یابد و فشارها از روی بازار سرمایه برای جبران این کسری برداشته می‌شود. همچنین سودآوری شرکت‌ها نیز به‌ مرور زمان افزایش می‌یابد. گروه‌های دلاری و ریالی هر دو از رفع تحریم‌ها سود می‌برند چرا که شرکت‌های صادرات محور می‌توانند با افزایش میزان فروش وضعیت خوبی تجربه کنند. شرکت‌های ریالی همچون بانکی و خودرویی نیز به‌واسطه رفع تحریم‌ها شرایط مثبتی خواهند داشت.

توپچی پور در پاسخ به این سوال که آیا افت نرخ دلار در صورت توافق می‌تواند بورس را دچار مشکل کند؟ می‌گوید: محدوده‌های فعلی با نوسانات جزئی می‌تواند کف قیمتی دلار باشند و قیمت‌های پایین‌تر از محدوده ۲۴ هزار تومان برای دولت توجیه اقتصادی ندارد. همچنین فراموش نکنیم که دلار نیما برای بازار سرمایه ملاک است نه نرخ بازار آزاد.

علت رشد برخی صنایع بورسی - افزایش فشار فروش در نمادهای بزرگ بازار

مدیر مسئول آژانس خبری تحلیلی شهر بورس ادامه می‌دهد: در ماه‌های اخیر هم با وجود افت سنگین نرخ دلار آزاد، شاهد افت محسوسی در دلار نیما نبودیم. لذا نگرانی خاصی از این منظر برای بازار سرمایه احساس نمی‌شود. همچنین صحبت‌هایی درباره احتمال تک‌نرخی شدن دلار مطرح می‌شود که اتفاق خوبی بوده و قطعاً سیگنال مثبتی برای بازار سرمایه است.

وی درباره تأثیر افزایش قیمت نفت جهانی بر پالایشی‌ها توضیح می‌دهد: این صنعت بیش از آنکه تحت تأثیر قیمت نفت باشند، به کرک اسپرد وابسته است. از نظر روانی نیز افزایش قیمت نفت تا حدودی بر روی گروه پالایشی تأثیر مثبت دارد. متأسفانه بازار سرمایه فعلاً در کما به سر می‌برد و سایه سنگین ابهامات بر روی بازار سنگینی می‌کند.


بیشتر بخوانید: تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بورس تهران چیست؟


توپچی پور همچنان ارزش معاملات بازار را پایین دانسته و اضافه می‌کند: بازار برای شروع یک روند صعودی شدیداً نیازمند ورود پول تازه نفس است. ارزش معاملات در هفته جاری بهبود نسبی پیدا کرد ولی برای اینکه فضای بازار از حالت رکود خارج شود؛ بایستی ارزش معاملات خرد به بالای پنج یا شش هزار میلیارد تومان برسد و با ارزش معاملات فعلی نمی‌توان رشد خاصی برای بازار متصور بود.

وی در ادامه گفت‌وگو با تجارت نیوز درباره ابهامات ناشی از بودجه نیز می‌گوید: ابهامات ناشی از مذاکرات باعث شده تا مجلس تصمیم‌گیری در مورد بودجه را به تعویق بیندازد. هرچند که مؤلفه‌های مهم برای بازار سرمایه در بودجه لحاظ شده است. طی روزهای گذشته نیز نمایندگان مجلس در مصوباتی معافیت‌های مالیاتی بورس را تعیین کردند که اتفاقات این‌چنینی تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه دارد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج + شش =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان