تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۴
کد خبر : 128281

آیا سرمایه‌گذاری بدون زیان در صندوق‌های اهرمی امکان‌پذیر است؟

آیا سرمایه‌گذاری بدون زیان در صندوق‌های اهرمی امکان‌پذیر است؟
صندوق‌های اهرمی از جدیدترین ابزارهای سرمایه‌گذاری در بورس هستند که امکان سرمایه‌گذای برای هر دو طیف سرمایه‌گذار ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر را فراهم می‌کند.

به گزارش شهر بورس، برای انتخاب یک صندوق اهرمی مناسب جهت سرمایه‌گذاری لازم است برخی از مولفه‌های مهم بنیادی و روش کسب بازدهی بدون زیان در این صندوق‌ها شود. در این مقاله به معرفی صندوق‌‌های اهرمی و بررسی وضعیت صندوق اهرمی جهش فارابی و راه‌کار کسب سود تا ۳۳.۵ درصد (سود قطعی) خواهیم پرداخت.

صندوق اهرمی چیست؟

صندوق اهرمی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که امکان کسب بازدهی بالاتر را با استفاده از مکانیزم اهرم فراهم می‌کند. اهرم در بازارهای مالی ابزار کاربردی است که نقشی مشابه اعتبار یا وام را ایفا می‌کند. اما مکانیزم اهرم در صندوق اهرمی به چه صورت عمل می‌کند؟

همانطور که اشاره شد اهرم مالی امکان استفاده از سرمایه‌ قرض گرفته شده مثل وام یا اعتبار را در جهت سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی مضاعف فراهم می‌کند. صندوق‌های اهرمی دارای دو نوع واحد عادی و ممتاز هستند که ماهیتی متفاوت در مقایسه با یکدیگر دارند. واحدهای ممتاز که قابل‌معامله‌(ETF) بوده و مناسب برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و معامله‌گران است.

در حقیقت اهرم بر روی واحدهای ممتاز فعال بوده و پشتوانه اعتباری اهرم در صندوق‌های اهرمی واحدهای عادی هستند. بازدهی در واحدهای ممتاز می‌تواند نامحدود باشد و تا چند برابر بیشتر از میانگین بازار، کسب شود. اما ریسک و زیان احتمالی در واحدهای ممتاز هم می‌تواند نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و میانگین بازار بیشتر باشد. حالا که با ماهیت واحدهای ممتاز آشنا شدید، بهتر است ویژگی واحدهای عادی را نیز بشناسید.

واحدهای عادی بر خلاف واحدهای ممتاز ساختاری مبتنی بر صدور و ابطال دارند و بازدهی آن‌ها ثابت است. در حقیقت، بازدهی واحدهای عادی نزدیک و بالاتر از نرخ بازدهی سپرده بانکی بوده و مناسب برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز است. لازم به ذکر است بازدهی واحدهای عادی تضمین شده است و واحدهای ممتاز تحت هر شرایطی بازدهی واحدهای عادی را ضمانت می‌کنند. در حال حاضر بازدهی سالانه واحدهای عادی صندوق جهش فارابی بین ۳۱ تا ۳۱.۵ درصد است. همچنین، بازدهی موثر سالانه واحدهای عادی صندوق جهش بین ۳۶.۳ تا ۳۹.۷ بوده و برای خرید واحدهای این صندوق به‌سادگی می‌توانید از طریق سایت فارابی‌زون اقدام کنید.

مولفه‌های بنیادی تاثیرگذار بر صندوق‌های اهرمی

برای انتخاب بهترین صندوق اهرمی از نظر بنیادی بهتر است برخی از عوامل مثل نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌ها‌(P/NAV)، ضریب اهرمی، ترکیب صنایع موجود در پرتفوی و پنج سهم برتر پرتفوی صندوق بررسی و تحلیل شوند. برای این منظور، همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد به بررسی عوامل بنیادی صندوق اهرمی جهش فارابی خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است در حال حاضر ضریب اهرمی صندوق جهش فارابی ۲.۲۱ بوده و نسبت P/NAV=۱.۱۱است. با توجه به شرایط بازار و احتمال رشد آن طی ماه‌های آینده می‌توان انتظار داشت که صندوق جهش پتانسیل بازدهی بیش از ۲ برابر را نسبت به شاخص‌کل داشته باشد.

پنج سهم برتر صندوق اهرمی جهش فارابی

نسبت پنج سهم برتر هر صندوق یکی از اثرگذارترین عوامل در بازدهی یک صندوق است. در حقیقت، این پنج سهم تاثیر زیادی در روند کلی صندوق دارند و وزن آن‌ها بر روی کل دارایی‌های صندوق تاثیرگذار است. به‌طور مثال، حدودا ۱۷.۳ درصد از کل دارایی‌های صندوق جهش را پنج سهم برتر تشکیل داده‌اند. در جدول زیر می‌توانید ترکیب پنج سهم برتر صندوق اهرمی جهش فارابی را مشاهده کنید:

 آیا سرمایه‌گذاری بدون زیان در صندوق‌های اهرمی امکان‌پذیر است؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نزدیک به ۱۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق جهش را سهم‌های فو‌لا‌د و فملی از گروه فلزات اساسی تشکیل داده‌اند. با توجه به رشد قیمت جهانی مس و افزایش تقاضای برای محصولات فولادی، سودآوری این گروه در سال ۱۴۰۲ بسیار مناسب بوده و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه‌دار باشد. نماد شپدیس به‌عنوان صادرات‌محورترین پتروشیمی اوره‌ساز با توجه با افزایش قیمت دلار نیمایی و اصلاح نرخ گاز خوراک، احتمالا یکی از مستعد‌ترین سهم‌های بازار در سال ۱۴۰۳ خواهد بود. نکته قابل توجه در این جدول، میزان ارزندگی بالای پنج سهم برتر صندوق در مقایسه با بازار و صنایع مرتبط به هر سهم است. در ادامه به بررسی صنایع مهم در سبد دارایی صندوق جهش می‌پردازیم.

ترکیب صنایع در پرتفوی صندوق اهرمی جهش فارابی

صنایع موجود در سبد دارایی یک صندوق به نوعی نمایان‌گر میزان هم‌بستگی صندوق با سایر کلاس‌های دارایی مثل شاخص کل بورس، دلار، طلا و … است. در نمودار زیر می‌توانید صنایع مهم در پرتفوی صندوق جهش را مشاهده کنید:

 آیا سرمایه‌گذاری بدون زیان در صندوق‌های اهرمی امکان‌پذیر است؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید تقریبا ۶۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق جهش در صنایع صادرات‌محور یا به اصطلاح دلاری سرمایه‌گذاری شده است. صنایعی همچون پتروشیمی، فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و محصولات معدنی که با فروش محصولات خود بر اساس نرخ ارز و قیمت جهانی کالاها، درآمد ارزی حاصل می‌کنند. با توجه به تثبیت قیمت دلار در محدوده بالای ۶۰ هزار تومان و افزایش تدریجی نرخ دلار نیما به بالای ۴۱ هزار تومان صندوق جهش پتانسیل رشد مضاعف با توجه به افزایش قیمت دلار و بهره‌گیری از مکانیزم اهرم می‌تواند را دارد.

با بررسی مولفه‌های اثر‌گذار در انتخاب صندوق اهرمی مناسب همراه بودید و صندوق اهرمی جهش فارابی در از وضعیت بنیادی بسیار مناسبی برخوردار است. این صندوق با رشد بازار می‌تواند بازدهی قابل توجهی را در میان‌مدت و بلندمدت داشته باشد. شما می‌توانید با جستجوی نماد «جهش» در سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به خرید واحدهای آن اقدام کنید.

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + 14 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان