صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
کد خبر : 49667

مدیر مسئول شهر بورس در گفت‌وگو با تجارت نیوز:

پیش بینی بورس شنبه/ نرخ تسعیر ارز چه تاثیری روی بورس دارد؟

پیش بینی بورس شنبه/ نرخ تسعیر ارز چه تاثیری روی بورس دارد؟
مدیرمسئول شهر بورس در گفت و گو تجارت نیوز درباره بخشنامه تسعیر ارز بانک‌ها می‌گوید: کاهش فاصله میان نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ اعلامی توسط دولت می‌تواند منجر به شفافیت و تأثیر مثبت در بازار سرمایه شود.

امیر توپچی پور، صاحب امتیاز و مدیر مسئول شهر بورس در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره بخشنامه تسعیر ارز بانک‌ها می‌گوید: کاهش فاصله میان نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ اعلامی توسط دولت می‌تواند به شفافیت منجر شده و تأثیر مثبتی هم بر بازار سرمایه داشته باشد.

وی درباره پیش‌بینی بازار روز شنبه، اظهار می‌کند: گروه خودرویی با توجه به اخبار مثبت برجامی و عرضه یکی از محصولات گروه سایپا امروز با استقبال خوبی همراه بود. انتظار می‌رود این گروه روز شنبه نیز وضعیت خوبی داشته باشد. در این صورت خودرو و خساپا به عنوان لیدرهای این گروه می‌توانند در سال ۱۴۰۱ بتوانند یک روند صعودی را آغاز کنند.

توپچی پور ادامه می‌دهد: نمادهای گروه بانکی نیز بایستی تا روز شنبه شفاف‌سازی کنند تا شاهد بازگشایی این نمادها قبل از پایان سال باشیم. بازگشایی بدون دامنه نوسان این نمادها مهم است و انتظار می‌رود استقبال خوبی از این گروه صورت گیرد و تقاضا در این گروه افزایش یابد.

مدیر مسئول شهر بورس توضیح می‌دهد: نرخ تسعیر ارز نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر سود محاسباتی بانک‌ها، از جمله نرخ‌های دستوری است. افزایش این نرخ و نزدیک‌تر شدن آن به نرخ بازار آزاد خبر مثبتی برای گروه بانکی محسوب می‌شود چراکه باعث افزایش درآمد و سود برخی نمادهای بانکی می‌شود.

نقدینگی

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مالیات حاصل از افزایش نرخ تسعیر ارز برای دولت اظهار می‌کند: با توجه به سیاست‌های دولت که سال آینده حساب ویژه‌ای بر اخذ مالیات باز کرده است. به نظر می‌رسد این اتفاق بیشتر به منظور اخذ مالیات در نظر گرفته شده است. در این شرایط، بخشی از درآمد حاصل برای بانک‌ها به عنوان مالیات اخذ خواهد شد.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای بورس 1401


نرخ تعسیر ارز چه تاثیری روی بورس دارد؟

مدیر مسئول آژانس خبری تحلیلی شهر بورس تأکید می‌کند: البته سود ناشی از تغییرات نرخ تسعیر ارز، سود حسابداری بوده و وجه نقد عملیاتی برای بانک‌ها ایجاد نمی‌کند. همچنین بر اساس این بخشنامه سود ناشی از تسعیر قابل تقسیم نیست ولی می‌تواند به منظور افزایش سرمایه بانک مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین در صورت زیان‌ده بودن بانک نیز موجب کاهش زیان انباشته و زیان عملکرد خواهد شد.

وی با اشاره به فرایند تسعیر ارز، اظهار می‌کند: شرکت‌های مختلف می‌توانند مطالبات و بدهی‌هایی بر مبنای ارزهای خارجی داشته باشند، که این مبالغ بایستی بر حسب پول رایج کشور یعنی ریال محاسبه و در صورت‌های مالی ثبت شود. افزایش نرخ تسعیر ارز، بر صورت‌های مالی شرکت‌هایی که مطالبات و دارایی‌های خارجی بیشتری دارند تأثیر مثبتی دارد.

توپچی پور با اشاره تاثیر افزایش نرخ تسعیر ارز بر بانک ملت توضیح می‌دهد: بانک ملت در بورس هفت میلیارد دلار تراز ارزی مثبت دارد که بیشترین سود را کسب می‌کند. همچنین حرکت به سمت حذف قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد شفافیت در بازار سرمایه اتفاق مثبتی است که در بلند مدت تأثیرات آن بیشتر به چشم می‌آید.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان