صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
کد خبر : 126706

قانون مالیات بر عایدی سرمایه یک حرکت رو به جلو است

قانون مالیات بر عایدی سرمایه یک حرکت رو به جلو است
آقابزرگی گفت: باید در نظر داشت فشاری که در خصوص اخذ مالیات بر عایدی به بازار سرمایه وارد می‌شود به هیچ عنوان قابل مقایسه با سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن، خودرو، ارز و طلا نیست و این یک مزیت برای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

به گزارش شهر بورس، در نشست علنی امروز یکشنبه (۹ اردیبهشت ماه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب تکالیف دستگاه‌ها برای اجرای قانون مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، سازوکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از اشخاص غیرتجاری را مشخص کردند.

مدیرعامل سبدگردان نیکان در گفت‌وگو با خبرنگار شهر بورس، در خصوص تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و تاثیر آن بر بازار سرمایه اظهار داشت: در موضوع مالیات بر عایدی سرمایه، معافیت‌های خاصی در حوزه بازار سرمایه لحاظ شده که در گذشته هم این معافیت ها وجود داشته است.

آقابزرگی در ادامه با اشاره به سقف 500 میلیارد تومانی معافیت صندوق های سرمایه‌گذاری، افزود: در بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ سقف مالیاتی که برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری لحاظ شده که در حقیقت افزون بر معافیت‌های  گذشته بوده و این خبر برای حال حاضر بورس ناخوشایند بوده است.

وی در توضیح موضوع بند س تبصره 6 قانون بودجه 1403، اظهار داشت: طبق قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی که قانون دست بالا به شمار می‌رود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم از خرید و فروش هم از به هر حال سود معاف شده‌اند.این نکته کوچک تاحدودی بازار را آشفته کرده، اما در اساس مشروط بر عدالت در اخذ مالیات، شفافیت در اخذ مالیات و یکسان سازی برای صنایع و اشخاص ذی‌نفعان و مودیان، مالیات رکن مهمی است.

آقابزرگی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون در وضعیت فعلی بازار سرمایه چنین زبانزد شده است که این مالیات بر عایدی باعث بازتاب منفی شده است، گفت: باید در نظر داشت فشاری که در خصوص اخذ مالیات بر عایدی به بازار سرمایه وارد می‌شود به هیچ عنوان قابل مقایسه با سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن، خودرو، ارز و طلا نیست و این یک مزیت برای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طی دو سه سال گذشته بحث مالیات بر عایدی سرمایه مطرح بوده و الان به مرحله تصویب می‌رسد، گفت: هرچند این قانون عیب و ایراد هایی دارد و حتی ممکن است در یک حالت خیلی حاد موجب خروج سرمایه شود اما باید در نظر داشت ما در راهی قدم برمی‌داریم که تمامی کشورها و یا به عبارتی اغلب کشورها همین مسیر را طی کرده اند. البته ناگفته نماند که میزان بهره‌مندی مودیان مالیاتی از خدماتی که از محل اخذ مالیات ارائه می‌شود یکی از ارکان مهم است. بنابراین سوال اصلی این‌است که به ازای چه افزایش خدماتی، مالیات بیشتری باید پرداخت شود.

فردین آقابزرگی همچنین با اشاره به تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: دست اندرکاران این طرح نگاه مثبت به بازار سرمایه داشته‌اند هرچند ممکن است نواقص زیادی داشته باشد اما این مصوبه و این قانون جدید یک حرکت رو به جلو و کاملا بارز و مناسب نسبت به بازار سرمایه محسوب می‌شود و می‌توان در کوتاه‌مدت و میان‌مدت آثار آن را در بازار سرمایه مشاهده کرد.

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت + 13 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان