صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
کد خبر : 105628

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

پالس‌های مثبت بودجه به بازار سرمایه

پالس‌های مثبت بودجه به بازار سرمایه
شهیر محمدنیا کارشناس بازار سرمایه گفت: پالس‌های مثبت بودجه به بازار سرمایه درباره کاهش زمان تجدید ارزیابی شرکت‌ها می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

شهیر محمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره وضعیت بازار سرمایه اظهار داشت: هفته اول زمستان را به سردی سپری کردیم و چند دلیل برای اصلاح این هفته بازار داشته‌ایم؛ اولین مساله بحث درصد حقوق دولتی معادن بود که برای ۹ ماه امسال مشخص شد و رقم آن برای بعضی از محصولات حتی به ۵۰ درصد بیشتر از پارسال رسیده است.

وی ادامه داد: این مسئله علاوه بر اینکه نکته منفی برای گروه معدنی به حساب می‌آید روی کلیت بازار هم اثر روانی منفی گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مسئله بعدی در مورد کاهش خبرهای تجدید ارزیابی بود‌، گفت: در یک ماه گذشته یعنی در آذر ماه خبرهای تجدید ارزیابی زیادی بخصوص برای دو گروه هلدینگ‌ها و بانکی‌ها داشتیم که اثرات این خبرها تمام شد و در حال حاضر بازار منتظر است که در عمل و روی کدال این خبرها را دنبال کند.

وی ادامه داد: چند شرکت در این مورد بر روی کدال اطلاع رسانی داشتند اما انتظار بازار بیشتر از این است.

محمدنیا با اشاره به اینکه مسئله بعدی در مورد تکنیکال شاخص کل هست، عنوان کرد: شاخص به مقاومت دو میلیون و 200 هزار واحد اصلاح شد.

پالس‌های مثبت بودجه به بازار سرمایه

وی در مورد پیش‌بینی و چشم‌انداز بازار سرمایه  توضیح داد: باید چند نکته را در نظر داشته باشیم؛ اول اینکه بحث بودجه وجود دارد و مسائل و نکاتی وجود دارد که برای بازار ما و سایر بازارهای موازی مهم هستند به عنوان مثال گفته می‌شود که مجلس به دنبال تصویب کاهش قانون تحدید ارزیابی از ۵ سال به ۳ سال است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تا قبل از این باید از آخرین تجدید ارزیابی شرکت‌ها حداقل ۵ سال می‌گذشت تا می‌توانستند تجدید ارزیابی جدید داشته باشند اما اگر این عدد به سه سال کاهش پیدا کند خبر مثبتی برای بازار سرمایه به خصوص برای گروه خودرویی و دو نماد خودرو و خساپا خواهد بود و این دو شرکت می‌توانند به لحاظ صورت‌های مالی از زیان‌ده بودن خارج شوند.

وی ادامه داد: فاکتور اثرگذار دیگر قیمت دلار نیمایی است که در هفته گذشته شاهد افزایش هرچند خیلی کم و ضعیف در نرخ دلار نیمایی بودیم که به بالای ۳۹ هزار تومان هم رسید. کاهش اختلاف نرخ دلار نیمایی و دلار غیر رسمی از جمله نکات مثبتی است که روی سودآوری بسیاری از نمادهای بازار اثر می‌گذارد و قطعاً بازار به آن واکنش نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید: جلسه هلدینگ‌ها و ناشران بزرگ با سازمان بورس در راستای تجدید ارزیابی دارایی ها


محمدنیا با بیان اینکه نکته بعدی وضعیت بنیادی شرکت‌هاست، یادآور شد: این مسئله در کدال و گزارش‌های فصلی خود را نشان می‌دهد، هرچند تا به امروز با گزارش‌های آذر ماه تا حدی وضعیت ۹ ماهه فروش شرکت‌ها نشان داده شده است و در حال حاضر شرکت‌های کوچک و متوسط مثل دارویی‌ها، قندی‌ها، قطعه سازان وضعیت بهتری نسبت به شرکت‌های بزرگ داشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روزهای آتی باید گزارش‌های کدال را با جدیت پیگیری کنیم به خصوص اگر خبر جدیدی از تجدید ارزیابی به بازار نرسد، وزن گزارش‌ها در تحلیل‌ها و معاملات معامله‌گران بیشتر می‌شود.

مصاحبه از فریده توپچی پور

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان