شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
کد خبر : 47504

دو شرط برای بازگشت بورس

عبدالله مشکانی: دولت باعث ترس سهامداران شد

عبدالله مشکانی: دولت باعث ترس سهامداران شد
عبدالله مشکانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت با طمعِ برداشت بخشی از سود شرکت‌ها وارد عمل شد و این موضوع ترس سهامداران را به دنبال داشت.

عبدالله مشکانی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: اگر مجلس در سود شرکت‌ها دست‌کاری نکند و قیمت‌های جهانی با افت مواجه نشوند، بازار از نظر بنیادی ارزنده است. رسیدن پی بر ای بازار به این حوالی، بزرگ‌ترین نشانه برای رسیدن قیمت سهام به کف قیمتی آنهاست.

دو شرط برای بازگشت بورس

وی با تاکید لزوم عدم دست‌اندازی در سود شرکت‌ها و عدم افت قیمت‌های جهانی، افزود: در این مقطع، نشانه‌ای مبنی بر افت قیمت‌های جهانی دیده نمی‌شود. در صورتی که مجلس در سود شرکت‌ها دست‌کاری نکند، جا برای رشد بورس وجود دارد. استرس‌ها و فشارهای روانی که از ناحیه تصمیم‌گیری‌های یک‌باره و غیر کارشناسی بازار را با ترس مواجه می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فروش اوراق دولتی، خاطرنشان کرد: اجبار یک سری از نهادها و حقوقی‌ها برای فروش سهام، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. در صورتی که این مشکلات وجود نداشته باشند، بازار می‌تواند رشد کند.

مشکانی یادآور شد: بازار مشکلی نداشته و ارزنده است، اما دولت با طمعِ برداشت بخشی از سود شرکت‌ها وارد عمل شد و این موضوع ترس سهامداران را به دنبال داشت. نتیجه این اتفاق نیز افت قیمتی سهام بود. متغیرهای بنیادی برای رشد بازار کفایت می‌کند و دولت هم ظاهراً از این اقدامات منصرف عقب‌نشینی کرده است.

وی به تشریح وضعیت حساس تکنیکالی شاخص کل بورس پرداخت و گفت: شاخص کل، کف کانال خود را به سمت پایین شکت که این اتفاق نباید رخ می‌داد و دلیل این شکست هم ترس ایجاد شده بود. اگر در هفته پیش رو حجم معاملات افزایش یابد و شاخص کل به بالای سطح شکسته شده برگردد، می‌توان گفت که این اتفاق، شکست کاذب بوده و بازار می‌تواند منتظر رشد باشد. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، ترس‌ها در بازار باقی بمانند و خریداران قوی وجود نداشته باشند، احتمال ادامه روند نزولی وجود دارد.

یک توصیه به سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: از سهامداران درخواست می‌کنم که به‌شدت بر روی شرکت‌های‌شان حساس باشند. متأسفانه دولت رابطه‌ای میان سود شرکت‌ها و درآمد بودجه ایجاد کرده و باید راهی پیدا کنیم تا شرکت‌ها با زنجیره‌های‌شان وارد بورس کالا شوند تا دولت در آنها قیمت‌گذاری دستوری و یا تغییر نرخ ایجاد نکند.

مشکانی ادامه داد: از طرفی دیگر، فرمول‌های قیمتی باید معقول باشند. در کوتاه‌مدت نیز سهامداران باید به‌شدت بر روی دست‌کاری‌های دولت در بازار سرمایه حساس باشند و هر جایی که متوجه دست‌اندازی دولت در سود شرکت‌ها شدند، این اجازه را ندهند. در این شرایط می‌توان منتظر عبور از فصل بودجه ماند تا پس از آن سازمان بورس این موارد را پیگیری کنند.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان