صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر : 109125

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس پاسخ می‌دهد؛

فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف چگونه است؟

فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف چگونه است؟
دانیال آستانه کارشناس بازار سرمایه در تحلیلی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ریسک‌های آن در بازارهای مالی مختلف سخن گفت.

دانیال آستانه کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره وضعیت بازارهای مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور با در نظر گرفتن تمام جوانب، اولا باید قبول کنیم که بازه زمانی هر فرصت سرمایه‌گذاری کمتر از ۵ ماه از امروز قابل تحلیل نیست.

وی ادامه داد: علت این عدم قطعیت نوسانات سنگینی‌ است که در قالب ریسک‌های سیستماتیک فضای سرمایه‌گذاری در کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف چگونه است؟

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ریسک‌های بازار سرمایه گفت: ریسک‌های سیستماتیک امروز اقتصاد کشور و همچنین بازار شامل شرایط نامتعادل سیاسی-نظامی منطقه، نرخ ارز تحت کنترل، برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۳، توافقات سیاسی کشور در عرصه بین الملل و انتظارات تورمی نامتعادل هستند.

وی ادامه داد: در خصوص بازار سرمایه تا نیمه اسفند انتظار تحول خاصی در بازار نداریم. از نیمه اسفند کمی جلوتر یا عقب‌تر خیز بازار برای حضور در مجامع ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و انتظار می‌رود سهام با موقعیت مناسب بنیادی مورد استقبال قرار گیرند.

آستانه با اشاره به بازار پول هم توضیح داد: نرخ بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت همچنان جذابیت بالایی دارند و حرکت به سمت سرمایه‌گذاری ریسکی‌تر را با اکراه بیشتری همراه می‌کنند.

وی ادامه داد: نقطه اتکای ریسک گریزی در این فرصت سرمایه‌گذاری بالاست و نرخ فراینده بهره که خود فاکتور نگران کننده اقتصادی بشمار می‌رود، جذابیت این فرصت سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد.


بیشتر بخوانید: بورس فعلاً نوسانی است/ احتمال رشد دلار تا ۶۵ هزار تومان


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار طلا هم توضیح داد: این بازار که با دارایی‌های متنوعی تعریف می‌شود سه رکن نوسان دارد، نرخ ارز، نرخ انس جهانی و انتظارت تورمی در سکه و ابزارهای با پشتوانه سکه. پس برای تحلیل این فرصت سرمایه‌گذاری اگر ریسک بازار سرمایه و پول را تا حدودی تحلیل کنیم، آینده نرخ ارز برایمان بعنوان رکن اول تصمیم روشن می‌شود.

وی ادامه داد: گسترش نا آرامی‌های سیاسی و نظامی تعیین کننده انتظار جهانی از آینده انس طلا و انتظارات داخلی از نرخ ارز خواهد بود. در خصوص نرخ ارز، تورم ناشی از رشد پایه پولی هم قطعا بی تاثیر نخواهد بود.

آستانه تاکید کرد: از آنجا که انتظارات تورمی هم در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ شکل بیشتری خواهد گرفت، لذا انتظار می‌رود سه رکن انس، دلار و تورم ، تا این بازه زمانی خود را نشان دهد. سرمایه گذاران طلا در تمامی قالب‌ها باید افق سرمایه‌گذاری را تا ۳ ماهه اول ۱۴۰۳ تعیین نموده و انتظار کاهش حباب سکه در کوتاه مدت را داشته باشند. ریسک قانونگذاری دولت در این خصوص در آینده کوتاه مدت ممکن است بعنوان ریسک سیستماتیک تعیین کننده باشد.

وی درباره بازار دارایی ثابت هم گفت: با توجه به قصه نافرجام واردات خودرو و انتظار تورمی سال آینده این بازار در حال حاضر در حال جذب منابع مالی برای بخش تولید است که انتظار می‌رود منابع جذب شده در حال حاضر با گردش سه ماهه به موجودی جدید انبار تبدیل شده و با قیمت بالاتری در بازار عرضه شود‌.

وی ادامه داد: بازار ملک بعنوان عجیب ترین بازار در کشور تاکنون به طرزی تحلیل ناپذیر تنها بازاری است که از شمول قیمت گذاری دستوری خارج است. این که در اقتصادی، الگوریتم آن بر پایه نرخ گذاری و تکلیف قیمت‌هاست لکن قیمت یکی از اساسی ترین دارایی‌های آن که در قانون اساسی حق اولیه هر شهروند تعریف شده، خارج از هر حد و حدود تعیین نرخ است، جای بسی تعجب بوده، این در آینده تحلیل ملک تاثیر گذار است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: آیا دولت به حوزه مسکن ورود می‌کند؟ پاسخ این سوال تعیین کننده آینده این بازار خواهد بود.

مصاحبه از بهرام توپچی پور

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × یک =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان