شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر : 54006

تصمیمات ناگهانی و خلاف اصول اقتصادی مهم ترین ریسک برای بورس؛

همایون دارابی: شاخص سازی امکان پذیر نیست

همایون دارابی: شاخص سازی امکان پذیر نیست
همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه با رد شائبه شاخص‌سازی در بورس، گفت: بحث شاخص‌سازی عملاً امکان پذیر نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند بازار را در چنین ابعادی بازی بدهد.

همایون دارابی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: از ابتدای سال 1401، بازار در روند صعودی قرار گرفته و با فراز و فرودهایی ناشی از انتشار خبرها مواجه می‌شود. در چند روز گذشته با توجه به برخورد شاخص کل به مقاومت یک میلیون و 600 هزار واحدی، اتفاقات گروه خودرویی و عدم انتشار گزارش‌های مورد انتظار بازار در گروه پالایشی بازار دچار اصلاح شد.

وی افزود: در جریان معاملات امرو، انتشار اخبار ارزی بانک مرکزی باعث شد که بازار رشد قابل توجهی داشته باشد. طی روزهای آینده، شاخص کل بار دیگر به سطح یک میلیون و 600 هزار واحد می‌رسد تا در صورت وجود نقدینگی در بازار، از این مقاومت عبور کند.


بیشتر بخوانید:فاجعه ای به نام عرضه اولیه تپسی


این کارشناس بازار سرمایه به ابهامات درخصوص «شاخص سازی» واکنش نشان داد و گفت: شاخص کل امروز حدود دو و نیم درصد و شاخص هم وزن حدود یک و هشت دهم درصد مثبت بودند. اگر سهامداری، سبد دارایی متشکل از سهام بزرگ و کوچک داشت، قاعدتاً باید امروز پرتفوی مثبتی داشته باشد.

همایون دارابی ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد با عدم رعایت اصول چینش سبد دارایی و مدیریت ریسک، از شاخص عقب می‌مانند. در حالی که اگر یک سبد دارایی و یا یک صندوق شاخصی داشته باشید، باید بتوانید نزدیک به بازدهی شاخص کل بازدهی کسب کنید.

وی با دعوت از سهامداران برای سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، عنوان کرد: سهامدارانی که تازه کار هستند یا آشنایی زیادی از بورس ندارند، می‌توانند از طریق صندوق‌ها وارد بازار شوند و صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توانند به این افراد کمک کنند. اگر سبد دارایی یک فرد به اندازه شاخص صعود نمی‌کند، چینش پرتفوی او ایراد دارد. بحث شاخص‌سازی عملاً امکان پذیر نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند بازار را در چنین ابعادی بازی بدهد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که «روند بازار در میان مدت و بلندمدت به کدام سو خواهد رفت؟»، گفت: همواره در بلندمدت، بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی رشد بهتری را ثبت کرده است. اگر دولت مساعد کند و به طور مثال در گروه خودرویی، عرضه محصولات خودروسازها در بورس کالا به نتیجه برسد و یا قیمت گذاری دستوری کارهای خود را کمی اصلاح کند، می‌توانیم نظر مساعدی نسبت به آینده بازار داشته باشیم.

همایون دارابی یادآور شد: در حال حاضر، تصمیمات ناگهانی و خلاف اصول اقتصادی مهم ترین ریسک پیش روی بورس است. امیدواریم دولت با بازار سرمایه همراه باشد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان