شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
کد خبر : 55237

تاثیرات واگذاری بورس کالا به وزارت صنعت

تاثیرات واگذاری بورس کالا به وزارت صنعت
امیر توپچی پور کارشناس بازار سرمایه در خصوص واگذاری بورس کالا به بازار سرمایه گفت : این واگذاری می تواند تاثیرات بسیار مخربی برای بازار سرمایه داشته باشد.

به گزارش شهر بورس، وزارت صنعت تا به امروز فشارهای بسیار زیادی بر بازار سرمایه داشته است که با درخواست واگذاری بورس کالا به این وزارت به حد اعلای خود رسیده که باعث اعتراض فعالان بازار سرمایه شده است. در این راستا امیر توپچی پور تاثیرات واگذاری بورس کالا به وزارت صنعت را برشمرد.

امیر توپچی پور تحلیلگر ارشد بورس، در گفت‌وگو با خبرنگار «بااقتصاد»، با انتقاد از این طرح، معتقد است که واگذاری بورس کالا به وزارت صنعت، کارکرد اصلی بازار سرمایه را مخدوش می‌کند و نمایندگان مجلس باید با اجرای آن مخالفت کنند. وی می‌گوید:

با توجه‌به‌این‌که بورس کالا زیرمجموعه سازمان بورس است و این سازمان نیز زیر نظر شورای عالی بورس فعالیت می‌کند و وزیر اقتصاد در راس شورا حضور دارد، بنابراین دولت می‌تواند بدون واگذاری بورس کالا به وزارت صنعت، تصمیمات و نظرات خود را به راحتی در بازار سرمایهاعمال کند.

براساس ماده ۱۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر هر محصولی که در بورس کالا عرضه شود از موضوع قیمت‌گذاری دستوری معاف خواهد شد و حال اگر بورس کالا به وزارت صنعت منتقل شود، به طور حتم کارکرد اصلی بازارسرمایه آسیب جدی می‌بیند. به همین دلیل، مجلس باید با طرح واگذاری بورس کالا به وزارت صنعت مخالفت کند. در صورت اجرای طرح مذکور علاوه بر تشدید بحث دلالی و حضور سفته‌بازان، سهامداران و تولیدکنندگان نیز متضرر خواهند شد. یکی از مزیت‌های مهم بورس کالا، کاهش واسطه‌گری‌ها و سفته‌بازی است. پس به طور قطع اجرای طرح واگذاری بورس کالا به وزارت صنعت به نفع دلالان و سفته‌بازان است.


بیشتر بخوانید:دریافت وام با کارت اعتباری سهام عدالت


بنابراین، در صورت اجرای طرح واگذاری بورس کالا به وزارت صنعت، موضوع پرحاشیه قیمت‌گذاری دستوری کالاها که دولت سیزدهم از ابتدای مسئولیتش طی یک سال اخیر همواره بر آزادسازی قیمت‌ها و نظام عرضه و تقاضا تاکید دارد، برنامه‌های اقتصادی را با چالش جدی مواجه می‌کند. به همین دلیل، نمایندگان مجلس باید نگاه کوتاه مدت به طرح واگذاری بورس کالا به وزارت صنعت را حذف کنند. در غیر این‌صورت با تصویب و اجرای این طرح، موضوع قیمت‌گذاری دستوری دوباره داغ خواهد شد و مردم بیش‌ترین آسیب را از اجرای این طرح خواهند دید. درحالی‌که با حذف قیمت‌گذاری دستوری، بخش خصوصی برایسرمایه‌گذاری در بورس کالا در راستای افزایش تولید ترغیب خواهد شد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + 8 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان