صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر : 73963

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1402

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1402
پیش بینی قیمت مسکن همیشه یکی از جذاب‌ترین پیش بینی‌ها در حوزه اقتصادی بوده است. روند قیمت مسکن در سال 1402 چگونه پیش بینی می شود؟

به گزارش شهر بورس، پیش بینی قیمت مسکن همیشه یکی از جذاب‌ترین و جالب‌ترین پیش بینی‌ها در حوزه اقتصادی بوده است. در واقع افراد زیادی تمایل دارند که بتوانند از قبل قیمت مسکن را پیش بینی کنند. اگر شما هم می‌خواهید پیش بینی قیمت مسکن را بدانید بهتر است این مطلب را تا انتهای آن مطالعه کنید.

در اولین مرحله بهتر است که وضعیت قیمت مسکن را در سال 1401  یعنی سال جاری بررسی کنیم تا بعد با توجه به آن بتوانیم پیش بینی قیمتی مناسبی برای سال آینده داشته باشید. به این نکته مهم توجه کنید که فقط می‌توان قیمت هر آیتم را پیش بینی کرد و هیچ قطعیتی درمورد آن وجود ندارد. زیرا تغییر قیمت‌ها به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد که بسیاری از این فاکتورها قابل پیش بینی و رصد نیستند. اما تلاش ما این است که بتوانیم یک پیش بینی حدودی از افزایش یا کاهش قیمت مسکن داشته باشیم.

در ابتدای سال ۱۴۰۱ یعنی نیمه اول سال به دلیل ثبات نسبی دلار و تورم، افزایش قیمتی که در حوزه مسکن وجود داشته است کمتر از تورم سایر کالاها بوده است. اما در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ با افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش ریال و همچنین در راستای آن افزایش تورم، قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرده است. البته کارشناسان و متخصصین زیادی اذعان دارند که هنوز آثار افزایش قیمت دلار و تورم ناشی از آن به مسکن نرسیده است.

آیا قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ افزایش خواهد یافت؟

یکی از سوالات مهمی که در مورد افزایش قیمت مسکن وجود دارد این است که آیا در سال آینده یعنی سال ۱۴۰۲ خورشیدی قیمت مسکن افزایش خواهد داشت یا خیر؟

همانطور که در بالاتر در مورد آن صحبت کردیم هیچ قطعیتی در مورد پیش بینی قیمت کالا و همچنین دیگر عناصر اقتصادی وجود ندارد. کارشناسان و متخصصین تلاش می‌کنند با بررسی آیتم‌ها و فاکتورهای مهم و تاثیر گذار بر روی قیمت مسکن بتوانند یک پیش بینی حدودی از افزایش و کاهش قیمت آن داشته باشند.

با توجه به اتفاقات سال ۱۴۰۱ یعنی افزایش قیمت دلار، کاهش ارزش ریال، برهم خوردن برجام و در راستای آن افزایش تورم باید شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم. همانطور که می‌دانید با افزایش تورم، قیمت نهاده‌های ساختمانی مثل قیمت آخر ، آهن، سیمان و … نیز افزایش خواهد داشت که این موضوع به معنای این است که قیمت نهایی ساختمان بیشتر از قبل خواهد بود. این موضوع خود نشان دهنده افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.


بیشتربخوانید: 10 هزار مسکن مهر توسط رئیس جمهور به مردم تحویل داده می شود


عوامل تاثیر گذار در قیمت مسکن کدامند؟

در این قسمت قصد داریم که عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن را با هم بررسی کنیم. در واقع باید بدانیم که چه موضوعات و عواملی می‌توانند قیمت مسکن را افزایش یا کاهش بدهند.

۱- کاربری ملک

کاربری ملک یکی از مهمترین موضوعاتی است که می‌تواند بر قیمت مسکن به صورت مستقیم تاثیر داشته باشد. به طور مثال قیمت املاک تجاری بیشتر از املاک مسکونی خواهد بود.

۲- افزایش یا کاهش قیمت مصالح و متریال ساختمانی

از دیگر موضوعات مهمی که به طور مستقیم به افزایش یا کاهش قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد قیمت مصالح و متریالی است که در ساخت ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود. با افزایش قیمت دلار، طلا و تورم قیمت متریال ساختمانی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

در نتیجه این موضوع منجر به افزایش قیمت نهایی مسکن ساخته شده خواهد شد. البته اینکه از چه وسیله و متریالی هم استفاده شود اهمیت دارد. قاعدتاً قیمت آجر معمولی با قیمت آخر نسوز متفاوت خواهد بود. هرچقدر از متریال بهتر و با کیفیت‌تری استفاده شود قیمت نهایی بیشتر خواهد بود.

۳- میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا تاثیر بسیار زیادی در افزایش و کاهش هر نوع کالایی دارد. مسکن نیز یکی از این موضوعاتی است که میزان عرضه و تقاضا می‌تواند در افزایش یا کاهش آن تاثیرگذار باشد. یعنی هر چقدر تقاضا برای مسکن بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد و بالعکس. البته در سال‌های اخیر افزایش قیمت مسکن ربطی به میزان عرضه و تقاضای آن ندارد و افزایش قیمت مسکن بیشتر به تورم و رشد اقتصادی کشور مربوط است.

۴- موقعیت مسکن

موقعیت مسکن مورد نظر نیز می‌تواند در قیمت مسکن تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. حتماً در شهر شما هم در بخشی از شهر با افزایش تقاضا برای خرید مسکن روبرو هستید که این موضوع می‌تواند قیمت مسکن در آن منطقه را افزایش دهد. البته این موضوع یک موضوع بسیار منطقی است که در بخشی از شهر که دارای موقعیت خوبی به لحاظ آب و هوایی، دسترسی و … است قیمت مسکن بیشتر از سایر مناطق باشد.

۵- رشد اقتصادی

رشد اقتصادی از مهمترین موضوعاتی است که می‌تواند بر قیمت کالاها و عناصر اقتصادی مختلفی تأثیرگذار باشد. در واقع هر چقدر رشد اقتصادی در یک جامعه و کشور بیشتر باشد ارزش پولی آن کشور نیز رو به افزایش خواهد بود و برعکس این موضوع نیز صادق است. یعنی اگر رشد اقتصادی در یک جامعه و کشور رو به کاهش باشد ارزش پولی آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

به همین دلیل است که معمولاً قیمت مسکن در شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای کوچک است زیرا میزان و شاخص درآمد در این شهرها نیز بیشتر از شهرهای کوچک خواهد بود. البته این موضوع در مناطق مختلف یک شهر نیز صادق است از همین رو بخشی از شهر معمولاً دارای مسکن‌هایی با قیمت بالاتر نسبت به سایر مناطق است.

۶- افزایش جمعیت

اما افزایش جمعیت نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که می‌تواند در قیمت مسکن تاثیرگذار باشد. اگر می‌خواهید یک پیش بینی حدودی از افزایش یا کاهش قیمت مسکن در سال‌های آینده داشته باشید بهتر است که به روند افزایش یا کاهش جمعیت دقت کنید. اگر نمودار افزایش جمعیت در هر شهر یا کشوری رو به افزایش باشد قیمت مسکن نیز رو به افزایش خواهد بود، زیرا در سال‌های آینده تقاضا برای مسکن نیز افزایش پیدا خواهد کرد و بالعکس.

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن را با هم بررسی کنیم. اگر می‌خواهید قیمت مسکن را در چند سال آینده پیش بینی کنید بهتر است که عوامل تاثیر گذار بر قیمت مسکن را بشناسید و با بررسی آن‌ها به یک پیش بینی حدودی از قیمت مسکن در سال‌های آینده برسید.

اما در مورد پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ باید گفت که عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت مسکن مثل افزایش قیمت دلار، طلا افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، کاهش ارزش پول، تصمیمات سیاستی نادرست و برهم خوردن برجام همگی از موضوعاتی هستند که افزایش قیمت مسکن را هشدار می‌دهند.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان