صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر : 126485

کاهش 40 میلیون مترمکعبی برداشت از چاه‌های کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی

کاهش 40 میلیون مترمکعبی برداشت از چاه‌های کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی
آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در ریل مدیریت توامان آب و برق حرکت مستمر و فعالی داشته به طوری که در مدت بیش از یک سال اجرای این طرح، کاهش 40 میلیون مترمکعبی برداشت از چاه‌های کشاورزی استان رقم خورده است.
به گزارش شهر بورس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، فاز اجرایی طرح مدیریت توامان آب و برق از اوایل زمستان سال ۱۴۰۱ در وزارت نیرو عملیاتی و منجر به هماهنگی بیشتر بین شرکت‌های آب و برق شد؛ این اقدامِ سخت اما شدنی، هدف جلوگیری از اضافه‌برداشت‌ها و هدف مهم صیانت از منابع آبی را دنبال می‌کند.

طرح مدیریت توأمان آب و برق بر پایه حفاظت از منابع آب زیرزمینی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، اجرای این طرح و اعمال سیاست‌ها به نفع مردم مناطق مختلف و بهره‌برداران کشاورزی و همچنین حفظ محیط‌زیست بوده و در نهایت به توسعه پایدار منابع آب و به ویژه آب‌های زیرزمینی منجر خواهد شد.

بر این اساس با اجرای طرح حاضر، با اطلاعات دریافتی از کنتورهای هوشمند برق، اعمال مدیریت در بخش آب انجام می‌شود و از اضافه برداشت‌ چاه‌های کشاورزی دارای پروانه، که نیمی از آنها یا برقدار شده یا قابلیت برقدار شدن را دارد، جلوگیری می‌کند.

استان آذربایجان‌شرقی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همسو با تمام استان‌ها در ریل اجرای این طرح، اقدامات مهم و تاثیرگذاری را انجام داده که در این راستا “یوسف غفارزاده”، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: مدیریت توأمان آب و برق جزو موضوعات مهمی بوده که وزیر نیرو نیز به آن تاکید ویژه دارند و باید در دستور کار قرار گیرد که در این راستا برخی اقدامات مثل تعویض کنتورها انجام گرفته است.


بیشتر بخوانید:150همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد


تجهیز 97 درصد چاه‌های برقی کشاورزی آذربایجان شرقی

در این رابطه “علی اسماعیلی” مجری طرح تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی اظهار کرد: اجرای مدیریت توأمان آب و برق چاه‌های کشاورزی بر اساس مصوبه هیئت وزیران طی سال گذشته در استان عملیاتی شد که بر این اساس بیش از 97 درصد چاه‌های برقی کشاورزی استان، با هدف احصای میزان مصارف آب چاه‌های کشاورزی، افزایش بهره‌وری و مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی مجهز به کنتور هوشمند شدند.

وی افزود: در این راستا طی سال 1402 با همکاری تنگاتنگ شرکت آب منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع برق استان و همراهی بهره‌برداران چاه‌های کشاورزی، ضمن موفقیت در پیک سایی مصرف انرژی برق، برداشت از چاه‌های کشاورزی استان نسبت به سال 1401 به میزان 40 میلیون مترمکعب کاهش یافت.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز این طرح ادامه خواهد داشت و در این راستا توزیع ساعت کارکرد ماهانه چاه‌ها در حد مجاز پروانه با همکاری خود کشاورزان انجام می‌گیرد تا ان‌شاءالله با مدیریت مصرف آب، کشت محصولات استراتژیک و رعایت الگوی کشت در منطقه، شاهد افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی نیز باشیم.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان