صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر : 119109

گزارش شهر بورس از همایش گروه مالی فیروزه؛

نرخ بهره در سال 1403 چه می شود؟

نرخ بهره در سال 1403 چه می شود؟
کنگره علمی بررسی علل، آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران با رویکرد بررسی سیاست کنترل ترازنامه ای بانک ها توسط گروه مالی فیروزه برگزار و وضعیت نرخ بهره در سال 1403 بررسی شد.

به گزارش شهر بورس، کنگره علمی بررسی علل، آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران با رویکرد بررسی سیاست کنترل ترازنامه ای بانک ها توسط گروه مالی فیروزه برگزار شد. وضعیت نرخ بهره در سال 1403 یکی از مباحث اصلی مطرح شده در این نشست بود.

تاثیرات تورم بر زندگی مردم

رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه در این همایش گفت: مردم ایران عادت کرده‌اند در تورم زندگی کنند. زندگی با تورم باعث شده که مردم ایران یاد گرفته اند چطور با تورم زندگی کنند که آن در پس اندازها، سرمایه گذاری ها و … تاثیر گذاشته است.

وی افزود: یکی از دلایل این حرف من مالکیت دارایی بیشتر مردم ایران نسبت به مردمان کشورهای دیگر است. تورم شدید این چند ساله باعث شده مردم ایران، دچار مشکلات زیادی بشوند و برنامه ریزی آن ها به مشکل بخورد.

مدیرعامل گروه مالی فیروزه با بیان اینکه «در چند سال اخیر از میانگین ۲۰ درصدی تورم به بالای ۳۵ الی ۴۰ درصد رسیده ایم.»، گفت: تورم بسیار وحشتناک و مخرب است و یک نوع مالیات بدون قانون گذاری است. حتی از مالیات هم بدتر است چون مالیات بر آن است که از ثروتمندان و کسانی که درآمد بالایی دارند دریافت شود و بر قشر ضعیف جامعه هزینه شود.

ربیعی ادامه داد: یکی از اثرات دیگر تورم از بین رفتن اعتماد به پول ملی کشور است و باعث می شود خیلی از قراردادها لغو و یا یک طرف قرارداد دچار ضرر شود. یکی دیگر از مشکلات علاقه مردم به سرمایه گذاری به صورت کوتاه مدت است و این باعث می شود که بسیاری از سرمایه ها به سمت سوداگری هدایت شود.

وی خاطرنشان کرد: دیگر اتفاق های اخیر این است که سیاست گذار به جای حل مشکلات به صورت ریشه ای به دنبال مسکن برای درمان سریع است. وقتی تورم سریع رشد می کند سرمایه گذاری کار دشواری می شود. خیلی از شرکت های نوپا نیاز به سرمایه دارند، اما زمانی که تورم سریعا رشد می کند سرمایه گذاری کار پر ریسکی به شمار می رود.

دولت نباید در اقتصاد دخالتی داشته باشد

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معاون و صنایع مدنی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اصل مشکل ما در اقتصاد و سایر مباحث مدیریتی است. ما نیروی انسانی تحصیل کرده و منابع کمی نداریم و ۸ درصد از جمعیت دنیا در اطراف ما هستند که می توانیم از آن ها استفاده کنیم اما چیزی که وجود ندارد مدیریت صحیح است.

وی افزود: به هر حال تورم چیز واضح و روشنی است و علل ها و روش های مهار تورم اعلام شده است. تمام سیاست گذاری هایی که برای مهار تورم در نظر گرفته می شود سرکوب قیمت هاست. در نتیجه قیمت گذاری دستوری انجام می شود تا در نهایت تورم از بین برود. در حالی که ریشه تورم ما نبود بودجه است.

رئیس کمیسیون معاون و صنایع مدنی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: دولت نباید در اقتصاد دخالتی داشته باشد. تا زمانی که دولت در حوزه اقتصاد دخالت می کند اوضاع همین است.

محمد قاسمی ششده، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در کنگره علمی بررسی علل، آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران با رویکرد بررسی سیاست کنترل ترازنامه ای بانک ها گفت: این فضای کسب و کاری که درست شده عملا ریسک را تبدیل به نا اطمینانی کرده است. اگر از دیدگاه ساختار تولید نکاه کنیم چه مسائلی منجر به افزایش هزینه تولید در ایران می شود.

قاسمی ششده در ادامه افزود: در زمینه پول و خلق پول، بخشی از آن به دلایل نگرانی ای است که درباره وجود رفاه دارد. فقط به سیاست های بانک مرکزی اکتفا نکنید.

نرخ بهره ابزار مناسبی برای کنترل تورم نیست

سید علی روحانی معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در کنگره علمی بررسی علل، آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران با رویکرد بررسی سیاست کنترل ترازنامه ای بانک ها اظهار داشت: تورم را می توانیم معادل کلمه ناترازی و پیامد ناترازی هایی نظیر ناترازی ارزی، ناترازی بودجه و فرا بودجه، ناترازی بانکی که در کشور وجود داشته و دارد دانست. یا به عبارتی تورم پیامد مازاد دخل بر خرج ماست.

وی در ادامه افزود: استفاده از ابزار نرخ بهره برای کنترل تورم راه و روش درستی نیست. اگر ما در تورم ۴۰ درصدی رشد نقدینگی ۲۵ درصدی رو برنامه ریزی می کنیم باید ابزارهایی را مانند تامین مالی زنجیره ای را ایجاد کنیم.

روحانی بیان کرد: یکی دیگر از محورها اصلاح مالیاتی است. ممکن است که این گونه تعبیر شود که فشار مالیاتی به تولید وارد می شود اما به شواهد این گونه نیست.

معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: رفع آن ناترازی هایی که اعلام شد نیاز به التزاماتی دارد و رعایت آنها حتما ضروری است. ناترازی انرژی نیز از ناترازی های تاثیرگذار است که هم مصرف کننده و هم تولید کننده باید آن را مدیریت کنند.

نرخ بهره در سال 1403 چه می شود؟

امیر تقی خان تجریشی عضو هیئت مدیره و معاون سرمایه گذاری گروه مالی فیروزه، در کنگره علمی بررسی علل، آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران با رویکرد بررسی سیاست کنترل ترازنامه ای بانک ها اظهار داشت: موضوعی که در بازار سرمایه مهم است، علت ایجاد بازار سهام ایجاد محلی برای سرمایه گذاری مردم و خرید سهام و افزایش بهره وری بوده است. نرخ بهره هم بر بازار سرمایه و هم بر بازار بدهی تاثیرگذار است.

وی افزود: در سال گذشته شرکت های با درآمد ثابت و تامین سرمایه با توجه به متوسط نرخ بهره، روی عدد های زیر ۳۰ درصد تامین مالی می کردند. با افزایش نرخ بهره ای که امسال داشتیم خیلی از آنها با مشکل مواجه شدند. زاویه ای که در نهاد ها و بازار سرمایه به موضوع تورم نگاه می کنند این است که بدانند سرمایه گذار علل تورم را چه می بیند و چه راه حلی را در نظر گرفته است و چقدر موفق خواهد بود تا به اهداف خود برسد.

تجریشی ادامه داد: ما در سال های مختلف قله هایی را در روند ماهانه تورم داشته ایم که آخرین قله بالاترین حد است. چیزی که مهم است این است که آیا این الگو تکرار خواهد شد یا سیاست های جدید به نحوی خواهد بود که این روند را بشکند.

معاون سرمایه گذاری گروه مالی فیروزه گفت: یکی از چیزهایی که باعث تکرار این الگو شده است، رشد بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی است که منجر به محدودیت اعتبار برای بخش خصوصی خواهد شد. روند تغییرات نقدینگی در اقتصاد ایران هم تاثیر گذار است که که کاهش داشته و نشان دهنده کاهش قدرت خرید مردم است.

وی در ادامه اظهار داشت: افزایش نرخ بهره یکی از سیاست های کنترل تورم است که دولت از آن استفاده می کند. هدف از این نشست این است که بتوانیم حدس بزنیم تصمیماتی که برای سال ۱۴۰۲ اتخاذ شده است، آیا در سال ۱۴۰۳ پیگیری می شود یا خیر.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان