صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
کد خبر : 45828
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پیشنهاد عرضه اقساطی سهام دولتی به مردم بسته هستند

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در گفت‌وگو با شهر بورس:

پیشنهاد عرضه اقساطی سهام دولتی به مردم

پیشنهاد عرضه اقساطی سهام دولتی به مردم

امیر تقی خان تجریشی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، از پیشنهاد خود برای عرضه اقساطی سهام دولتی میان سهامداران سخن گفت و سازوکار آن را تشریح کرد.

به گزارش شهر بورس، امیر تقی خان تجریشی از جمله مدیران جوانی است که سال‌ها تجربه حضور در بازار سرمایه را دارد و تحصیل آکادمیک خود را در حوزه اقتصاد سپری کرده است.

تقی خان تجریشی که سابقه عضویت در هیئت‌مدیره شرکت بورس تهران را هم در کارنامه‌اش دارد، این روزها به‌عنوان نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی فعالیت می‌کند.

در جریان کیش اینوکس 2021، سری به غرفه سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی زده و گفت‌وگویی با وی انجام داده‌ایم.

عرضه اقساطی سهام دولتی

امیر تقی خان تجریشی در این گفت‌وگوی مفصل به سؤالات خبرنگار شهر بورس در مورد موضوعات مختلف بازار سرمایه پاسخ داده که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

شهر بورس: صحبت خود را از برگزاری نمایشگاه آغاز کنیم. کیش اینوکس 2021 را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نمایشگاه به نظر من نمایشگاه خوبی بود. به نظر می‌رسد بسیاری از فعالان بازار و علاقه‌مندان به نمایشگاه به علت تداوم شیوع ویروس کرونا خسته شده بودند.

استقبال از نمایشگاه بورس هم خیلی خوب بود. به علت وقفه به وجود آمده در برگزاری نمایشگاه، کیش اینوکس 2021 به برقراری ارتباطات نزدیک منجر شد که از این جهت با استقبال بهتری مواجه شدیم.

شهر بورس: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی چه مزایایی می‌تواند برای این حوزه و فعالان آن داشته باشد؟

ویروس کرونا باعث ایجاد پیشرفت‌هایی در استفاده از فضای مجازی شده است. به نظر می‌رسد DNA ما به ارتباط نزدیک و فردبه‌فرد علاقه بسیاری دارد. به همین خاطر، نفس این ارتباط می‌تواند دارای ارزش باشد.

در این نمایشگاه بحث بورس، بانک و بیمه است که این ارتباط اتفاق بسیار خوبی به حساب می‌آید. یکی از ویژگی‌های جزیره کیش هم این است که برای افراد حاضر، محدودیت‌های مکانی و جغرافیایی تحمیل می‌کند.

همچنین تنوع انتخاب و محدوده فضایی کمتر است و ما خارج از نمایشگاه هم شرکت‌کننده‌ها را در فضاهای عمومی می‌بینیم و این ارتباط باعث خلق ارتباطات جدیدی می‌شود.

شهر بورس: شما پیش از این پیشنهادی را تحت عنوان «تخصیص قسطی سهام مطرح کردید»؛ لطفاً در این مورد توضیحات بیشتری ارائه کنید.

خاستگاه مطرح شدن این پیشنهاد به جایی برمی‌گردد که دولت به دلایل مختلف با کسری بودجه مواجه است و باید به نحوی آن را جبران کند که روش‌های متنوعی را برای این موضوع تعریف کرده‌اند.

یکی از این روش‌ها، فروش سهام است، اما فروش سهام ویژگی‌های خاصی دارد که اگر بخواهید به‌صورت مستقیم به عرضه آن در بازار اقدام کنید، فشار زیادی متوجه بورس خواهد شد که این موضوع به دلیل بزرگی دولت است.

در هنگام این عرضه‌ها، فشار زیادی به تقاضا می‌آید که می‌تواند انحرافی را در قیمت‌ها ایجاد کند؛ بنابراین شاید دولت نتواند سهام خود را به‌صورت ساده به فروش برساند. در بازار سرمایه، ما تجربه طیف‌هایی را داریم که به نوعی مشکلات خودشان را به بازار تحمیل کرده‌اند.

اصولاً این شکل عرضه، باعث ایجاد نگاه کوتاه مدتی در بین خریداران می‌شود. افراد غیرحرفه‌ای هم هر روز قیمت را چک کرده و سود و ضررشان را حساب می‌کنند. این اتفاقات، هیجانات را تشدید می‌کنند، اما اصولاً فردی که نگاه بلندمدت و سهام‌داری داشته باشد، توجهی به این موضوع ندارد. در کنار آن، دولت می‌تواند با یک سری از مشوق‌ها از جمله فروش اقساطی سهام، به خریداران اطمینان خاطر بدهد و مشوق‌هایی را برای جذابیت هر چه بیشتر سهام خود به وجود بیاورد.

عرضه اقساطی سهام نیز به این صورت انجام می‌گیرد که خریداران در یک بازه زمانی می‌توانند به‌صورت قسطی به خرید سهام اقدام کنند.

عرضه اقساطی سهام دولتی

 

طبیعتاً این ایده می‌تواند در کلاس‌های مختلف اجرایی شود. همه افرادی که کد بورسی دارند، می‌تواند آن را بر اساس سلیقه و توان مالی که دارد، خریداری کنند. خریداران هم می‌توانند به سه دسته خرد، متوسط و بزرگ تقسیم شده و با نرخ بهره مختلف سهامدار شوند. در این شرایط، خریدار هم به استفاده از فرصت تشویق خواهد شد.

بازپرداخت می‌تواند بر اساس بخشی از سود تقسیمی سالانه باشد. نگاه بلندمدت با این ابزار فرهنگ‌سازی به حساب می‌آید.

شهر بورس: وضعیت بازار سرمایه در این مدت سهامداران را نگران کرده است. از وضعیت بورس بگویید.

بازار از چند جهت می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد؛ یکی از ویژگی‌های بورس این است که می‌تواند شرایط موجود در اقتصاد کشور را به تصویر بکشد. در نظر بگیرد که ما چه هیجان‌هایی داریم که به اقتصاد وارد می‌شود و نمی‌توان کاری هم انجام داد.

هنگامی که واقعیت اقتصاد تغییر می‌کند، طبیعتاً بازار سرمایه هم از آن نشأت می‌گیرد.

مورد دیگری هم که وجود دارد، بحثی از جنس قوانین و دستورات داخلی از جمله قیمت‌گذاری دستوری است. به طور مثال، در سرمایه‌گذاری ملی «هلدینگ سیدکو» را داریم که از شرکت‌های سیمانی تشکیل‌شده و تعداد زیادی از آن‌ها در بورس پذیرفته‌شده‌اند. اگر قیمتی هم تعیین شود، در ماهیت سودآوری تأثیر خواهد داشت. همچنین افزایش چشمگیر کدهای بورسی و سرمایه‌گذاران جدید هم می‌تواند هیجانات را تشدید کند.

مجموع این عوامل می‌تواند بازار را به سمت رکورد ببرد، اما امیدواریم که اتفاقات خوبی در بورس رقم بخورد و روند صعودی به بازار بازگردد.

گفت‌وگو از امیر ملک زاده

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان