صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
کد خبر : 116483

مدیرعامل بورس تهران در گردهمایی بزرگ بازار سرمایه:

ناترازی در تمام مسائل کشور وجود دارد

ناترازی در تمام مسائل کشور وجود دارد
محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران گفت: ناترازی موضوعی است که در تمام مسائل ما وجود دارد و از حوزه بانکی و محیط زیست تا مسائل کلان شنیده می‌شود.

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران در گردهمایی بزرگ بازار سرمایه اظهار داشت:من بهترین سال‌های جوانی را در دهه هشتاد مدیرعامل کارگزاری باهنر بودم و در آن مقطع بهترین آموخته‌هایم از صنعت پتروشیمی مربوط به دوران مسئولیتم در این کارگزاری بود.

ناترازی در تمام مسائل کشور وجود دارد

وی ادامه داد: امروز که با هم صحبت می‌کنیم با انبوهی از واژگان مواجهیم؛ واژگانی که پیش‌بند ناترازی دارند مثلا متخصصین بانکی می‌گویند ناترازی منابع و مصارف مصارف بانکی داریم، متخصصان محیط زیستی از ناترازی آب می‌گویند و بحران اقتصادی و ناترازی صادرات و واردات هم که دغدغه بزرگی است که متوجه مردم می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه چندین دهه است این واژگان به وفور شنیده می‌شود، عنوان کرد: به گمان من دو محور اساسی در رشد و بالندگی ایران عزیز وجود دارد؛ یکی از آنها مفهوم توسعه است که خروجی آن باید گشایش‌های اقتصادی و رفع تحریم و امکان مبادلات آزاد باشد.

وی ادامه داد: موضوع اساسی که به نظر من در محور دوم چالش اساسی بازار سرمایه است، قیمت گذاری دستوری است. این قیمت گذاری دستوری بلای جان صنایع ما شده است، ما در بازار سرمایه 40 صنعت داریم که در هر سفری که به شهرهای مختلف داریم همه با این قیمت گذاری دستوری مشکل دارند.


بیشتر بخوانید: پیش بینی بازار بورس فردا | شنبه پنج اسفند 1402


گودرزی یادآور شد: چگونه می‌شود این مشکل را حل کرد؟ به گمان من خصوصی سازی تا زمانیکه مشکل قیمت گذاری حل شود، معنایی ندارد. من تا به امروز ندیدم که هزینه منفعت این قیمت گذاری دستوری را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه بخش خصوصی و بازار مالی است که مضرات و منافع این قیمت گذاری دستوری را بررسی کنند، گفت: قطعا بازنده اصلی قیمت گذاری دستوری طبقات ضعیف جامعه هستند چون با پایین نگه داشتن قیمت و رشد یکباره آن درآمد دهک‌های پایین افزایش نمی‌یابد و یک ناترازی جدید شکل می‌گیرد و باعث اعتراض می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه مسئله دیگر تامین مالی است، توضیح داد: سال گذشته 600 هزار میلیارد تومان تامین مالی در بازار انجام شده و به نظر می‌رسد که همین عدد امسال هم تکرار می‌شود اما واقعیت این است که با نرخ سود 30 درصد بازده واقعی بنگاه‌ها و صنایع چقدر است که از بازار های پولی با این نرخ تامین مالی کنند؟ قطعا باین مسئله باعث رکود خواهد شده و البته شده است.

وی ادامه داد: ما در بازار سرمایه با استفاده از ابزارسازی و مشارکت مردم در پروژه‌های سرمایه گذاری به تامین مالی کمک کردیم اما تا زمانیکه بازار ثانویه شاداب نداشته باشیم تامین مالی در بازار اولیه معنی ندارد و تلاشی که مدیران بازار سرمایه انجام می‌دهد به همین دلیل است.

گودرزی با اشاره به اینکه اگر نظام کلان سیاستگزاری به این جمع بندی برسد که با بهبود در بازار ثانویه می‌تواند تامین مالی در بازار اولیه بدهد، قطعا تحولات خوبی در سال آینده شاهد خواهیم بود، یادآور شد: زمانیکه وارد بورس تهران شدم سنتی بودن این بازار جزء دغدغه من بود که به همین دلیل به سمتی رفتیم که معماری تحول دیجیتال را رقم بزنیم و امروز 11 پروژه به ثمر نشسته و در سال آینده این تغییرات فناورانه ملموس خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دیجیتال و شرکت‌های دانش بنیان در سال 1401 گفت: غم انگیز است که مثل بورس‌های دنیا شاهد ورود شرکت‌های فناورانه به بازار سرمایه نیستیم.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت − سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان