شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
کد خبر : 51437

سرپرست تحليل کارگزاری دنيای خبره در گفت‌وگو با شهر بورس مطرح کرد؛

مهتا ایزدی: تزریق نقدینگی به بورس کمک می‌کند

مهتا ایزدی: تزریق نقدینگی به بورس کمک می‌کند
مهتا ایزدی، سرپرست تحليل کارگزاری دنيای خبره گفت: در شرایط کنونی تحلیل وضعیت بورس دشوار است و تزریق نقدینگی به بازار بسیار کمک می‌کند.

مهتا ایزدی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: روند بازار طی هفته اخیر نوسانی و رو به رشد بود و طی این هفته بازار به نمادهای کوچک‌تر گرایش داشت. از ابتدای سال جدید، شاخص کل حدود ۱۲درصد رشد کرده و اکنون در منطقه مقاومتی قرار دارد که این موضوع باعث شده معاملات با احتیاط انجام گیرد. ارزش معاملات در حال حاضر به 6 هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به سال گذشته بهبود نسبی داشته است.

وی با اشاره به مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار نرخ دلار است که در سامانه نیما رشد محدودی داشت. همچنین قیمت‌های جهانی و نرخ کامودیتی‌ها هم در هفته اخیر کاهشی بود. قیمت‌های محصولاتی مانند متانول و اوره کاهش یافته و تنها قیمت نفت محدوده خود را در بالای 100 دلار حفظ کرده است. صنعت پالایشی نسبت به سایر صنایع وضعیت بنیادی خوبی دارد.

سرپرست تحليل کارگزاری دنيای خبره افزود: در هیچ جای دنیا یک شبه مصوبه‌ای ابلاغ نمی‌شود که حتی در سود قبلی شرکت‌ها هم تاثیر بگذارد. وقتی یک نهاد تصمیم گیراین پیغام را به سرمایه گذار می دهد که محل سرمایه گذاری او ناامن بوده و احتمال تغییر یک شبه عوامل تاثیرگذار بر آن وجود دارد، افراد حتی برای خرید در قیمت های پایین تر هم احتیاط می کنند.

مهتا ایزدی ادامه داد: در بازار سرمایه هیچ چیزی به اندازه تغییرات غیرقابل پیش‌بینی ترسناک نیست و متاسفانه ترس از اعمال نظر غیر کارشناسانه دولت را در بازار شاهد هستیم.

مهتا ایزدی درمورد روند صنایع در فصل مجامع، عنوان کرد: این موضوع بستگی به دی پی اس محوری صنعت یا شرکت دارد. روند سنتی بازار به این شکل است که قبل از فصل مجامع صنایعی مانند پتروشیمی‌ها که سود نقدی خوبی توزیع می‌کنند، با رشد اندکی مواجه می‌شوند.

وی در ادامه، ابهامات را یک مشکل اساسی برای بازار سرمایه دانسته و عنوان کرد: هر ابهام تنشی در سطح بین الملل، سرمایه‌ها را به سمت داریی‌های امن‌تر مانند دلار و ملک سوق می‌دهد. به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام از لحاظ روانی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چشم انداز کسب و کار را روشن تر می‌کند. تورم ساختاری اقتصادی کشور همچنان ادامه دار خواهد بود و تا حدی از شدت تورم رکودی کاسته می‌شود ولی در کل چشم‌انداز صنایع را مثبت می‌کند.


بیشتر بخوانید:پرویز خالقی:نشانه ضعف و تردید در بورس دیده می شود


سرپرست تحليل کارگزاری دنيای خبره عنوان کرد: 60 الی 70 درصد صنایع موجود در بازار سرمایه تحت تاثیر نرخ کامودیتی‌ها هستند که درصد کمی نیست. در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت‌های جهانی بودیم. از سمت دیگر محدوده های ایجاد به خاطر کرونا در چین و جنگ میان اوکراین و روسیه، قیمت های حمل و نقل را به شدت افزایش داده تا تقاضا در کامودیتی ها وجود داشته باشد. در این راستا، انتظار افت زیاد از قیمت کامودیتی ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: تحلیل کلی در فضای ایجاد شده کار دشواری است. با دید کلان در سطح بین الملل ابهامات زیادی مانند جنگ اوکراین و روسیه و سیاست های فدرال رزرو درمورد نرخ بهره وجود دارد. موارد مختلف در بازار تاثیرگذار هستند و در حال حاضر تحلیل بازار سخت است. از طرف دیگر انتشار گزارش شرکت‌ها می‌تواند به بازار کمک بکند و با توجه به رسیدن شاخص کل به محدوده مقاومتی تزریق نقدینگی می‌تواند تاثیرگذار باشد. باید رد پول را در صنایع پیدا کنیم.

مهتا ایزدی یادآور شد: تعیین تکلیف سودهای رسوب شده صددرصد اتفاق خوبی است. هر چقدر که سرمایه گذار مدیریت بیشتری بر دارایی‌های خود داشته باشد و جریان نقدی حاصل از سرمایه گذاری بیشتر و بهتر در دسترس او قرار بگیرد بازدهی بیشتری کسب خواهد کرد و در نتیجه اعتماد بیشتری به وجود می‌آید.

مهتا ایزدی ادامه داد: در شرایط کنونی، بحث راحت شدن فرایندهای بورسی بیش از پیش مطرح است و اقداماتی از جمله آنلاین شدن مجامع، سجامی شدن پرداخت سودهای نقدی و پرداخت سودهای رسوبی بخشی از اخبار مثبت است.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − ده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان