صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
کد خبر : 81385

راهنمای انتخاب و آشنایی با انواع میلگرد ساختمانی

راهنمای انتخاب و آشنایی با انواع میلگرد ساختمانی
میلگرد، میله‌ای فلزی است که معمولا از فولاد ساخته می‌شود. این میله درون سازه بتنی قرار می‌گیرد و به سازه کمک می‌کند تا در برابر بارها از جمله بار‌های کششی و خمشی مقاومت کند.

به گزارش شهر بورس، میلگرد یک وسیله عالی برای تقویت بتن محسوب می‌شود و همانگونه که اسکلت بدن، در بدن انسان نقش مهم و اساسی دارد، این ماده نیز برای ساختمان به همان اندازه ضروری است. یک میلگرد خوب و با کیفیت، مقدار استحکام و دوام پروژه شما را تعیین می‌کند و حتی اگر زلزله‌ای رخ دهد، ساختمان همچنان پابرجا خواهد ماند. به همین خاطر لازم دانستیم جهت آگاهی بیشتر در خصوص این وسیله، به انواع این محصول بپردازیم و راهنمایی‌های لازم را جهت یک خرید مطمئن و حرفه‌ای به شما ارائه دهیم، تا بتوانید یک سازه ایمن و ماندگار برای خود تدارک ببینید.

 

راهنمای انتخاب و آشنایی با انواع میلگرد ساختمانی

میلگرد چیست؟

میلگرد(rebar) مخفف reinforcing bar “میله تقویت کننده” یا reinforcement “نوار تقویت کننده” می‌باشد. میلگرد، میله‌ای فلزی است که معمولا از فولاد ساخته می‌شود. این میله درون سازه بتنی قرار می‌گیرد و به سازه کمک می‌کند تا در برابر بارها از جمله بار‌های کششی و خمشی مقاومت کند. میلگرد‌ها به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند: میلگرد آلیاژی، میلگرد غیر آلیاژی. تفاوت این دو نوع میلگرد، میزان کربن استفاده شده در ترکیباتشان است که بر روی میزان مقاومتشان نیز اثر می‌گذارد.

به صورت کلی باید گفت میلگرد‌های آلیاژی نسبت به نوع غیر آلیاژی خود مقاومت بسیار بیشتری در برابر بلایایی همچون زلزله نشان می‌دهند. از همین رو پیشنهاد می‌شود، برای ایمنی بیشتر سازه‌هایتان از این نوع میلگرد‌ها استفاده کنید. از میلگرد MO40 می‌توان به عنوان یکی از میلگرد‌های آلیاژی نام برد که در برابر فشار و حرارت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد.

چرا بتن به میلگرد نیاز دارد؟

درست است که بتن یک ماده بسیار قوی است، اما نقاط ضعف ویرانگری نیز دارد و به تنهایی نمی‌تواند برای یک سازه، ابزار استانداردی باشد. برای درک بهتر، در این بخش به 3 مورد از فشار‌هایی که باعث از هم پاشیدگی بتن‌ می‌شود، اشاره خواهیم کرد:

  1. تنش فشاری بتن: تنش فشاری قدرتی است که با اعمال شدن بر جسم، موجب متراکم شدن و فشرده شدن جسم می‌شود. به عنوان مثال، اگر کسی روی پای شما لگد کند، این نوع فشار را احساس خواهید کرد.
  2. تنش برشی بتن: این تنش زمانی اتفاق می‌افتد که نیروها به صورت عمود بر یکدیگر وارد شوند.
  3. تنش کششی بتن: این نوع تنش، نیرویی است که با اعمال شدن بر جسم، موجب کشیدگی و دراز‌تر شدن آن جسم خواهد شد.

میلگرد چیست؟

انواع میلگرد غیر آلیاژی

بعضی از میلگرد‌ها دارای برجستگی‌ می‌باشند و از نظر ضخامت و درازا در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. برجستگی‌های میلگرد، این قطعه را به خوبی در بتن می‌چسباند و محکم‌کاری می‌کند. این فلز از چندین وجه به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. اگر بخواهیم این میله‌ها را از نظر شکل ظاهری عنوان کنیم، باید بگوییم آنها به دو دسته کلی که عبارتند از ساده و آجدار تقسیم‌بندی می‌شوند و از نظر حالت، به صورت شاخه‌ای و کلاف قابل خریداری هستند.

انواع میلگرد غیر آلیاژی از نظر جنس

میلگرد‌ها را می توان از نظر جنس و مقاومت، تقسیم بندی کرد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

میلگرد اروپایی:

میلگرد اروپایی، عمدتا از عنصر شیمیایی به نام منگنز ساخته می‌شود. این میلگرد مقرون به صرفه است و نسبت به دیگر انواع میلگرد‌ها در مقابل نیروی خمشی کمترین مقاومت را از خود نشان می‌دهد. به دلیل مقاومت پایین این نوع میلگرد‌ها، استفاده از آن برای مناطق پر زلزله اصلا توصیه نمی‌شود.

میلگرد استیل ضد زنگ:

میلگرد فولادی ضد زنگ در محیط‌هایی با رطوبت بالا بسیار پرکاربرد بوده و هرکجا که نمی‌توان از فولاد گالوانیزه استفاده کرد، مناسب است. “میلگرد استیل ضد زنگ” به دلیل مقاومت بالایی که در برابر زنگ‌زدگی و فرسودگی دارد نسبت به دیگر انواع میلگرد‌ها گران‌ترین است و معمولا زمانی که جایگزینی برایش وجود نداشته باشد، از آن استفاده می‌شود. میلگرد استیل ضد زنگ بهترین میلگردی است که می‌توان از آن در محیط‌های رطوبتی استفاده کرد و طول عمر سازه را بالا برد.

میلگرد با روکش اپوکسی:

میلگرد با روکش اپوکسی در اصل همان میلگرد فولادی کربنیزه (میلگرد سیاه) می‌باشد، اما با یک تفاوت، آن هم پوشش دهی این میله به وسیله روکش اپوکسی است. استحکام این دو میله با هم برابر است اما “میلگرد اپوکسی” 70 تا 1700 برابر مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد. با این حال روکش اپوکسی یک پوشش کاملا ماندگار نیست و با هر بار آسیب دیدن مقاومت آن نسبت به خوردگی کم‌تر می‌شود.

انواع میلگرد غیر آلیاژی

میلگرد فایبرگلاس پلیمری:

میلگرد فایبرگلاس پلیمری با اختصار GFRP، میلگردی کامپوزیتی است که بسیار شبیه فیبر کربن می‌باشد. این میلگرد‌ در برابر شرایط خورنده بسیار مقاوم بوده و جایگزین بسیار خوبی به‌ جای میلگرد فولادی است. اگرچه قیمت میلگرد فایبرگلاس پلیمری از میلگرد با روکش اپوکسی بیشتر است اما مقاومت کششی بیش‌تری دارد و همچنین از وزن کم‌تری برخوردار است.

میلگرد‌های فولادی گالوانیزه:

میلگرد فولادی گالوانیزه، همانطور که از نامش مشخص است با گالوانیزه شدن میلگرد فولادی بدست می‌آید. یکی از قابلیت‌های ارزشمند این محصول مقاومت بسیار زیاد آن در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است، به همین دلیل ارزش بالاتری نسبت به میلگرد با روکش اپوکسی دارد. همچنین از نظر قیمت نیز 40 برابر قیمت بالاتری نسبت به میلگرد سیاه دارد. جهت اطلاع از قیمت میلگرد با تیم آرسینکو در تماس باشید.

میلگرد فولادی کربنیزه (میله فولادی با کف سیاه):

از متداول‌ترین میلگردی که در پروژه‌های مختلفی به استثنای چند مورد، بسیار کاربردی است، میلگرد فولادی کربنیزه یا همان میلگرد سیاه می‌باشد. این میله فولادی، دارای یک ضعف بسیار بزرگ می‌باشد و آن هم زنگ زدگی و خوردگی آن است، در چنین حالتی، بتنی که در اطراف این میله متصل است، دچار شکستگی و ترک خوردی می‌شود. پیشنهاد ما به کاربران این است که در شرایط آب و هوای رطوبتی، از میلگرد مناسب‌تری برای سازه خود استفاده کنند. با این‌ حال می‌توان این محصول را به عنوان میلگردی که از نظر استحکام کششی نسبت به دیگر انواع خود، بهترین حالت را دارا است معرفی کرد.

انواع میلگرد بر اساس استاندارد

اندازه‌های استاندارد میلگرد برای هر کشوری متفاوت است و میزان آن، متناسب با مقدار مقاومتی که میلگرد‌ها از خود نشان می‌دهند، دسته بندی می‌شود. میلگرد‌ها در ایران بیش‌تر با استاندارد روسیه عرضه می‌شود که در بخش زیر به توضیح مختصری از آن می‌پردازیم.

میلگرد گرید A1 (S240)

میلگرد A1در شکل ظاهری از نوع میلگرد ساده می‌باشد که در صنعت به آن میلگرد نرم می‌گویند. این میلگرد از خانواده میلگردهای شکل پذیر می‌باشد و برای استفاده در جوشکاری و آهنگری بسیار مناسب است.

میلگرد گرید A2 (S340)

میلگرد A2در شکل ظاهری از نوع میلگرد آجدار می‌باشد که به آن آجدار حلزونی نیز می‌گویند. این میلگرد بیشتر در امور ساختمانی کاربرد دارد و بهتر است برای ساختمان‌های کم ارتفاع استفاده شود.

میلگرد گرید A3 (S400)

میلگرد گرید A3 از خانواده آجدار است که نسبت به دو میلگرد قبلی شکل‌پذیری کمتری دارد و پرکاربردترین میلگرد به‌شمار می‌رود. این محصول بیشتر به عنوان جزئی اصلی در پی، سقف و ستون‌ها کاربرد دارد.

میلگرد گرید A4 (S500)

میلگرد گرید A4 دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی است که این مسئله قیمت این محصول را نیز افزایش می‌دهد. این میلگرد در دسته میلگردهای بسیار سخت قرار می‌گیرد و در امور ساخت و ساز کاربرد دارد.

 

انواع میلگرد بر اساس استاندارد

کلام آخر

اگرچه بتن به عنوان یک ماده ضروری در ساخت و ساز استفاده می‌شود اما بدون میلگرد ارزش زیادی ندارد. با توضیحاتی که در متن بالا عنوان کردیم، بر اساس گرید‌بندی عنوان شده، می‌توانید نوع مناسب میلگرد مورد نظر خود را انتخاب کنید و جهت راهنمایی‌های بیشتر و فراهم سازی میلگرد بتن مورد نیاز خود با خرید از آرسینکو به صورت غیر حضوری سفارش خود را با اطمینان خاطر ثبت کنید.

آدرس شعبه مرکزی: تهران ، بازار آهن شادآباد ، نبش بلوک یک ، مجتمع تجاری 110 طبقه اول پلاک 57

تلفن تماس: 

021-66674420

021-66671990

021-66674519

آدرس وبگاه شرکت: https://rsin.co.ir

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − ده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان