تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
کد خبر : 128670

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

دورنمای بازار سرمایه هنوز مشخص نیست

دورنمای بازار سرمایه هنوز مشخص نیست
سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه گفت: به دلیل تصمیمات و اقدامات یک شبه همچنان دورنمای بازار سرمایه روشن نیست.

سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره افزایش نرخ دلار نیمایی اظهار داشت: علی رغم افزایش حدودا ۱۰ درصدی نرخ نیمایی در طی روزهای اخیر، برخلاف انتظاراتی که می‌رفت همگام و همسو با این افزایش نرخ نیمایی که اکثر کارشناسان بر این باور بودند که این فاصله معنی دار بین نرخ نیمایی و نرخ آزاد باعث می‌شود که امید چندانی به بهبود سودآوری در شرکت‌ها اتفاق نیافتد و در نتیجه معاملات کم شود.

وی ادامه داد: علتی که می‌شود به آن اشاره کرد اول این است که این افزایش نرخ نیما به شکل یک سیاست مدون و اصطلاحا شناسنامه‌دار و پشتوانه‌دار اعلام نشده و متولی این نرخ که بانک مرکزی است، واکنش و اطلاع رسانی در این زمینه نداشته و به شکل غیر رسمی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طبیعی است که برآورد و برداشت فعالین بازار این باشد که آنچه که اتفاق می‌افتد مقطعی، کوتاه مدت و بدون برنامه ریزی است که در واقع اعتقاد و اعتمادی نمی‌شود به بلند مدت بودن آن داشت و نتیجتاً واکنشی صادر نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: ۵۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا معامله شد


وی ادامه داد: اگر بخواهیم خلاصه کنیم اگر این افزایش نرخ نیما یا کاهش فاصله نرخ نیما با آزاد، اگر به عنوان یک استراتژی از سمت سیاستگذار اعلام می‌شود بایستی که کتباً و رسماً با یک موضع گیری رسمی از سمت متولی یعنی بانک مرکزی باید اعلام شود و یک هدف و علتی برای آن بیان شود که جامعه و فعالان اقتصادی به این باور برسند که این یک حرکت دامنه‌دار، مستمر و با نیت در واقع اصلاح روند گذشته است.

وکیلی تصریح کرد: از طرف دیگر هم این عدد در هر صورت در برخی از صنایع که اصطلاحا صنایع و یا نیازهای در واقع پایه مردم از قبیل دارو و غذا نیست بایستی که به کمترین میزان و شکاف خود برسد و اعتقاد دارم که شاید حداکثر باید ۱۰ درصد با نرخ بازار آزاد فاصله داشته باشه تا اثرگذاری خود را در شرکت‌های منتفع از این اصلاح و کاهش نرخ نیما اثر خود را بگذارد.

دورنمای بازار سرمایه هنوز مشخص نیست

وی با بیان اینکه البته با روشی که یادآور شدم باز هم نمی‌توان چندان اثر با اهمیتی را متصور شد، ابراز داشت: کماکان دورنمای بازار سرمایه از حیث بازدهی به واسطه اقدامات یک شبه و مجموعه اقداماتی که پیش بینی پذیری را نشان گرفته چندان روشن نیست، نمونه بسیار بارز آن بحث بند س تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۱ کشور است که علیرغم تصویب در کمیسیون اقتصادی مجلس، برخی بدبینی‌ها نسبت به عدم تغییر آن در صحنه علنی مجلس وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: این تبصره همچنان سود شرکت‌های بورسی را هدف قرار گرفته و امروزه یک عدد ۱۰۰ همتی در برآورد این اثرات عنوان می‌شود که این هم به این موضوع دامن می‌زند که دولت از این درآمدی که به این شکل شناسایی کرده دست بردار نخواهد داشت و شاید در مجموع این اصلاح اتفاق نیافتد و بر ابهامات موجود بیافزاید.

وی با اشاره به دورنمای کلی بازار گفت: بحث مجلس جدید و عدم آشنایی فعالان بازار سرمایه به استراتژی مجلس جدید در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، از طرف دیگر بحث انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال رئیس جمهور شدن نماینده جمهوری‌خواهان به ابهامات موجود داخلی اضافه می‌کند و از همین رو با این ابهام فعالان بازار در سرمایه‌گذاری و توسعه سرمایه‌گذاری با احتیاط برخورد می‌کنند که بازار هم در حداقل معاملات و بازدهی‌ها قرار دارد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × یک =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان