صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۷
کد خبر : 122812

خرید سهام سایر صنایع توسط صندوق های سرمایه گذاری بخشی مجاز است؟

خرید سهام سایر صنایع توسط صندوق های سرمایه گذاری بخشی مجاز است؟
یکی از موضوعاتی که هر از چندگاهی در بازار سرمایه مطرح می گردد، موضوع خرید سهام سایر صنایع توسط صندوق های سرمایه گذاری بخشی است.

به گزارش شهر بورس به نقل از نبض بورس، یکی از موضوعاتی که هر از چندگاهی در بازار سرمایه مطرح می گردد، موضوع خرید سهام سایر صنایع توسط صندوق های سرمایه گذاری بخشی است. این موضوع از این جهت مطرح می گردد که گویی تخلفی در این زمینه صورت گرفته است. قانون در این باره چه می گوید؟
صندوق سرمایه گذاری بخشی چیست؟

قبل از اینکه به پرسش فوق پاسخ دهیم بد نیست تا با صندوق های سرمایه گذاری بخشی آشنا شویم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی به‌جای سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف، روی یک صنعت خاص تمرکز کرده و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا از بازدهی یک صنعت به صورت کامل بهره‌مند شوند. برای مثال یک صندوق بخشی فلزات، دارایی خود را در سهام شرکت‌های فعال در بخش فلزات اساسی سرمایه‌گذاری می‌کند. همچنین صندوق بخشی خودرویی بر سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های مرتبط با صنعت خودروسازی و تولید قطعات خودرو متمرکز است.

هدف صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی کسب بازدهی بالاتر نسبت به کلیت بازار از طریق سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های یک صنعت است. این شرکت‌ها می‌توانند از نوع شرکت‌های تولیدکننده و سرمایه‌گذاری باشند.
آیا خرید سهام سایر صنایع توسط صندوق های سرمایه گذاری بخشی تخلف است؟


بیشتر بخوانید:دلار بلای جان کارگران/ حقوق کارگران 5 درصد ارزان شد!


نمونه اخیری که موجب شده است تا یک بار دیگر در بازار سرمایه این پرسش مطرح شود، موضوع ورود صندوق سرمایه گذاری بخشی فلزات کیمیا به نماد ثفارس است. همان گونه که می دانید صندوق سرمایه گذاری بخشی فلزات کیمیا یک صندوق بخشی است که می تواند دارایی خود را بر روی فلزات اساسی سرمایه گذاری کند اما در این مورد ملاحظه می گردد که بخشی از سهام ثفارس که مربوط به گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات است را نیز خریداری کرده است و جزء سهامداران درصدی آن شده است.

خرید سهام سایر صنایع توسط صندوق های سرمایه گذاری بخشی مجاز است؟

قانون در این باره چه می گوید؟

آن گونه که در اساسنامه این صندوق ها ذکر شده است آن ها باید حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌هایی خود را در یک صنعت سرمایه‌گذاری کنند. همچنین، صندوق‌های بخشی می‌توانند حداکثر ۱۰ درصد از کل دارایی‌های خود را در سهام سایر صنایع سرمایه‌گذاری کنند.

خرید سهام سایر صنایع توسط صندوق های سرمایه گذاری بخشی مجاز است؟

بنابراین طبق تصویر زیر که مربوط به حدنصاب ترکیب دارایی های یک صندوق سرمایه گذاری بخشی است، صندوق های بخشی مجازند که حداکثر ۱۰ درصد از کل دارایی‌های خود را در سهام سایر صنایع سرمایه‌گذاری کنند. پس قانونا صندوق سرمایه گذاری بخشی فلزات کیمیا در این زمینه تخلفی انجام نداده است و طبق قانون این اختیار را برای خرید سهام ثفارس داشته است.

خرید سهام سایر صنایع توسط صندوق های سرمایه گذاری بخشی مجاز است؟

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان