صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر : 122764

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

دلار بلای جان کارگران/ حقوق کارگران 5 درصد ارزان شد!

دلار بلای جان کارگران/ حقوق کارگران 5 درصد ارزان شد!
در حالی که دولت با چانه زنی فراوان افزایش 35 درصدی حقوق کارگران را تصویب کرد، با افزایش قیمت دلار در کمتر از 20 روز این افزایش حقوق دود شده و به هوا رفت!

به گزارش شهر بورس، امسال با افزایش 35 درصدی، حداقل دستمزد کارگران در سال 1403 به 11 میلیون و 100 هزار تومان رسید. در حالی که 29 اسفند 1402 و با احتساب نرخ 60 هزار تومان در آن مقطع، حقوق یک کارگر معادل 185 دلار می‌شد.

با افزایش 3 هزار تومانی قیمت دلار در طی کمتر از 20 روز، ارزش حقوق کارگران 5 درصد کاهش یافته و به 176 دلار رسیده است.

این تناقض آشکار، بار دیگر زنگ خطر را برای معیشت کارگران به صدا درآورده است.

اعتراض کارگران و مقاومت دولت!

چندی پیش، در پی افزایش تورم و گرانی‌های افسارگسیخته، کارزاری با عنوان “مطالبه حداقل دستمزد 15 میلیون تومانی برای سال 1403” در وب‌سایت کارزار ایجاد شد. کارزاری که رکورد 55 هزار امضا در 24 ساعت را پشت سر گذاشت که از استقبال گسترده مردم از کارزار و ضرورت افزایش حداقل دستمزد حکایت دارد.

مطالبه کنندگان افزایش حداقل دستمزد در این کارزار به مواردی از جمله فاصله زیاد بین حداقل دستمزد و سبد معیشت خانوار، نبود تناسب بین افزایش دستمزد و تورم، ضرورت افزایش دستمزد برای حفظ قدرت خرید خانوارها و تاثیر افزایش دستمزد بر رونق اقتصادی اشاره کرده‌‎اند.


بیشتر بخوانید: جدول حقوق کارگران ۱۴۰۳ تامین اجتماعی


اما دولت در توجیه مقاومت خود برای افزایش حقوق کارگران، به مسائلی مانند تورم‌زا بودن افزایش حقوق و ضرورت حفظ اشتغال موجود اشاره می‌کرد. در نهایت، دولت در اسفند 1402 به افزایش 35 درصدی حقوق کارگران رضایت داد. اما با توجه به تورم بالای 50 درصدی در سال 1402، این افزایش حقوق ناکافی و موقتی بود.

حقوق کارگران در کمتر از 20 روز پنج درصد آب رفت!

انتقاد از عملکرد دولت

کارشناسان و فعالان صنفی از عملکرد دولت در قبال مطالبات کارگران انتقاد می‌کنند. آنها معتقدند که دولت به جای مقاومت در برابر افزایش حقوق کارگران، باید از ابتدای امر برای حل مشکل معیشت آنها تدبیری می‌اندیشید.

کارشناسان بر این باورند که دولت باید به فکر اصلاح اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی خود باشد زیرا افزایش حقوق کارگران تاثیر چندانی بر تورم ندارد و با ادامه این روند، تنها شما افرادی که در زیر خط فقر قرار می‌گیرند افزایش خواهد یافت.

سفره‌ای که در ابتدای سال کوچک شد!

در حالی که دولت با چانه زنی و به اجبار افزایش 35 درصدی حقوق کارگران را پذیرفت اما در همین ابتدای سال با افزایش قیمت دلار عملا نه تنها آن افزایش دود شد و به هوا رفت بلکه ارزش دلاری حقوق کارگران هم کاهش یافت. موضوعی که قطعاً به کوچک شدن سفره کارگران خواهد انجامید و مشکلات معیشتی را دو چندان خواهد کرد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 + هجده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان