شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۰۰
کد خبر : 67043

یادداشت سردبیر/

اقتصاد دانش بنیان؛ فرصتی برای خروج از اقتصاد دستوری

اقتصاد دانش بنیان؛ فرصتی برای خروج از اقتصاد دستوری
«اقتصاد دانش بنیان» شاید شاهراه اصلی توسعه اقتصادی کشور به حساب بیاید. گلوگاه این شاهراه اما، در همینجا قرار دارد؛ در شمال غرب کشور و در خطه آذربایجان.

شهر بورس – امیر ملک زاده: «باید مسئله اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های دانش بنیان را واقعاً جدی بگیریم»؛ این گزیده‌ای از اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سوم شهریورماه 1395 و در دیدار با اعضای دولت وقت است.

اقتصاد دانش بنیان موضوعی بود که طی سال‌های اخیر و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر سر زبان‌ها افتاد و با نامگذاری سال جاری به عنوان سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» توجه ویژه‌ای به آن شکل گرفت.

موضوع اقتصاد و معیشت طی یک دهه اخیر به دغدغه اصلی جامعه تبدیل شده و تلاش‌های زیادی برای عبور از این مشکلات انجام گرفته شده است. استفاده از عناوینی از جمله «اقتصاد مقاومتی» و «جنگ اقتصادی» در این سال‌ها و تکرار چندین باره عنوان «اقتصاد» در شعار سال‌های اخیر از اهمیت این موضوع حکایت می‌کند.

با توجه به تحریم‌های فلج‌کننده و مشکلات ناشی از از تحریم‌ها که منجر به ایجاد تورم، کاهش ارزش پول ملی، رشد نقدینگی و … شده، «اقتصاد دانش بنیان» موضوعی است که شاید شاهراه اصلی توسعه اقتصادی کشور به حساب بیاید. در این میان، کسب و کارهای جدید و نوپا که در ادبیات امروزی با عنوان «استارتاپ» از آنها یاد می‌شود، مسیر اصلی این شاهراه به نظر می‎رسند.


بیشتر بخوانید: انتظار اهالی بازار سرمایه از دولت در سال ۱۴۰۱


گلوگاه این شاهراه اما، در همینجا قرار دارد؛ در شمال غرب کشور و در خطه آذربایجان. منطقه‌ای که دارای مرز مشترک با جمهوری‌های آذربايجان، نخجوان و ارمنستان بوده و به دلیل واقع شدن در مسير جاده ابريشم و داشتن موقعيت ويژه جغرافيایی به عنوان چهارراه ارتباطی ايران و اروپا و دروازه مشرق زمین خوانده می‌شود.

موضوعی که به نقش منطقه آذربایجان در شکوفایی اقتصاد کشور اهمیت ویژه‌ای می‌دهد، حضور گسترده و پرشور بخش خصوصی در این منطقه است. در استان آذربایجان شرقی که بخش خصوصی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و نزدیک به ۹۰ درصد اقتصاد در این منطقه در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار گرفته که از مهم‌ترین آنها می‌توان به صنعت خودروسازی، قطعه‌سازی، فولاد و لوازم خانگی اشاره کرد، توجه به بخش خصوصی و اقتصاد دانش بنیان می‌تواند بیش از پیش نمایان شود.

از طرفی دیگر، منطقه آزاد ارس که صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور به حساب می‌آید در آذربایجان شرقی قرار گرفته که از جهت ترانزیت ریلی اصلی‌ترین راه ارتباطی ایران به اروپا است. توانمندی‌های آذربایجان شرقی در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری؛ توجه ویژه‌ای می‌طلبد و ضروری است که در سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» بیش از پیش به آن پرداخته شود.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های استانی که بخش عمده‌ای از اقتصادش در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و فعالان پرتعدادی در صنایع مختلف مانند شکلات، صنایع غذایی، پتروشیمی، کاشی، سرامیک، فولاد، لاستیک، پلاستیک، شیشه، قطعات، خودروسازی، چرم، کفش، نساجی و … دارد، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین مناطق در تحقق‌بخشی به شعار سال باشد.

بخش خصوصی در آذربایجان با وجودِ تمامی ناملایمتی‌ها، همچنان در این منطقه سرِ پا مانده و نفس می‌کشد؛ در این راستا، ضروری است که توجه ویژه‌ای به کارآفرینان، فعالان صنعتی و صاحبان کسب و کارهای نوپا صورت پذیرد تا شاهد فرار سرمایه‌ها از کشور نباشیم.

فراهم کردن امنیت سرمایه‌گذاری، حذف قیمت‌گذاری دستوری و پرهیز از تصمیمات و مصوبات خلق‌الساعه؛ بخشی از مهم‌ترین انتظارات و دغدغه‌های بخش خصوصی است که شاید عمل کردن به آنها کار چندان سختی نباشد، اما عمل نکردن به آنها تبعات جبران ناپذیری را متوجه اقتصاد کشور خواهد کرد.

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرام شهر بورس بخوانید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان