شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۹
کد خبر : 121983

یادداشت سردبیر/

دستورِ بی‌اثر؛ حذف هشتگ، اعتراض سهامداران را «خفه» نمی‌کند

دستورِ بی‌اثر؛ حذف هشتگ، اعتراض سهامداران را «خفه» نمی‌کند
حذف یک هشتگ جنجال زیادی در فضای بازار سرمایه به پا کرده؛ اتفاقی که شاید با یک حساسیت بی‌مورد تبدیل به یک جنجال بزرگ شد و بار دیگر بحث پایان کار مجید عشقی به عنوان رئیس سازمان بورس را داغ کرد.

شهر بورس – امیر ملک زاده: یک سال پس از سقوط تاریخی بورس در سال 99، مجید عشقی به ریاست سازمان بورس رسید اما عملکرد 30 ماهه وی، فعالان بازار سرمایه را اقناع نکرده و همین موضوع هم باعث شد که روز گذشته هشتگ «عشقی باید برود» ترند سایت سهامیاب شود.

روز گذشته هشتگ «عشقی باید برود» در سایت سهامیاب ترند یک شده بود اما ساعاتی بعد ناگهان این هشتگ از سایت سهامیاب حذف شد! حذف هشتگ، موجی از اعتراض‌ها را به همراه داشت.

برخی منابع مدعی هستند که “سازمان بورس به دلیل نگرانی از افزایش نارضایتی سهامداران، دستور حذف این هشتگ را داده است.” در صورتی که این ادعا درست باشد، باید به حال مشاوران رئیس سازمان بورس و افرادی که چنین اقدامی را انجام داده‌اند، افسوس خورد؛ چراکه فارغ از صحت و سقم این موضوع، قطعاً نمی‌توان با حذف هشتگ یا اقداماتی از این دست، در مقابل نظرات سهامداران راجع‌به عملکرد عشقی یا هر فرد دیگری ایستاد.

این روزها آنچه که هیچ تاثیری ندارد «دستور» است. طی سال‌های اخیر هم مردم آنقدر از این دستورها دیده‌اند که چشم‌شان به آنها عادت کرده؛ از دستور رئیس جمهورشان برای ریشه کنی و رفع فقر مطلق تا دستور وزیر دادگستری برای بازگشت قیمت ها به قیمت‌های قبل. دستورهایی که شاید برای چند روزی طرفدار و اجراکننده داشته باشند، اما همیشه نتیجه عکس می‌دهند.

شاید نتیجه سوء «دستور» را باید با قیمت گذاری خودرو برای آقایان سازمان بورس تشریح کنیم که بهتر بتوانند آن را درک کنند. حاکمیت طی سال‌های اخیر همواره با قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو و جلوگیری از تعیین نرخ‌ها با عرضه و تقاضا، نه تنها هزینه‌های فراوانی را برای صنعت خودروسازی تحمیل کرده، بلکه هیچ گاه نتوانسته در کنترل قیمت خودرو موفق باشد.

حالا هم مدیران سازمان بورس که با هر انتقادی شمشیر را از رو می‌بندند، حتی ترند شدن یک هشتگ را هم برنمی‌تابند و «دستور» حذف آن را می‌دهند، اما آیا حذف هشتگ، می‌تواند صدای اعتراضی به عملکرد مجید عشقی را خفه کند؟؛ قطعاً جواب منفی است.

البته ترند شدن این هشتگ فارغ از عملکرد مجید عشقی رئیس سازمان بورس، به دلیل اتمام مهلت قانونی ریاست وی در این سازمان هم هست؛ 21 اسفند 1402، زمان ریاست 30 ماهه عشقی به پایان رسیده و حالا بسیاری‌ها معتقدند که مجید عشقی 21 فروردین ماه از سازمان خداحافظی خواهد کرد. البته احتمالاتی درمورد تمدید دوره ریاست مجید عشقی نیز وجود دارد.

در کارنامه عملکرد رئیس سازمان بورس، البته نکات مثبتی هم وجود دارد و نمی‌توان اقدامات زیرساختی او برای بازار سرمایه را نادیده گرفت، اما لازم است شورای عالی بورس هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف ریاست سازمان اقدام کند. اگر قرار است عشقی در اتاق خود به کارش ادامه دهد، باید هرچه سریع‌تر این موضوع از شورای عالی بورس تعیین تکلیف و اطلاع‌رسانی شود تا عشقی نیز با قدرت بیشتری برنامه‌های خود را پیش ببرد. اگر هم «عشقی» رفتنی است، باید این موضوع هرچه سریع‌تر مشخص شود تا رئیس جدید سازمان بورس بتواند امورات را در دست بگیرد. آنچه که اصلاً برای بازار سرمایه خوب نیست، بلاتکلیفی کنونی است که در بدنه سازمان و ارکان درمورد ابقا یا رفتن «عشقی» به وجود آمده.

در حالی که بسیاری معتقدند این روزها، آخرین روزهای حضور مجید عشقی در سازمان بورس است، باید منتظر ماند و دید که طی روزهای آتی چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 − چهار =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان