فارابی
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
کد خبر : 45653
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اعتماد حلقه مفقوده بازار سرمایه بسته هستند

یادداشت؛

اعتماد حلقه مفقوده بازار سرمایه

اعتماد حلقه مفقوده بازار سرمایه

امیر توپچی‌پور، مدیر مسئول و صاحب امتیاز آژانس خبری تحلیلی شهر بورس طی یادداشتی که در اختیار روزنامه شرق قرار داده، به بررسی جنبه‌های مختلف سلب اعتماد از بازار سرمایه پرداخت.

امیر توپچی‌پور، مدیر مسئول و صاحب امتیاز آژانس خبری تحلیلی شهر بورس طی یادداشتی که در اختیار روزنامه شرق قرار داده، به بررسی جنبه‌های مختلف سلب اعتماد از بازار سرمایه پرداخت.

به گزارش شهر بورس، در این یادداشت آمده است:

بانک آینده

بازار سرمایه این روزها بی‌رمق به کار خود ادامه می‌دهد و حوصله سهامداران از وضعیت این روزهای بازار به سر آمده؛ ارزش معاملات کاهش ‌یافته و در یک ماه اخیر به‌طور میانگین به چیزی در حدود پنج هزار میلیارد تومان رسیده است. کمبود نقدینگی، توان رشد را از بورس گرفته و اکثر سهام بازار در حالت خنثی به ‌سر می‌برند.

یک روز مثبت، یک روز منفی؛ این داستان بازار سرمایه در ماه‌های اخیر است. با وجود اینکه بازار از نظر بنیادی و تکنیکالی ارزنده است، سرمایه‌گذاران برای ورود عجله‌ای ندارند و خریداران ترجیح می‌دهند در قیمت‌های پایین‌تر دکمه خرید را فشار دهند. برخلاف گذشته که شاهد «پی‌.بر‌.ای»های بالایی در بازار بودیم و کارشناسان بازار را حبابی دانسته و معتقد بودند سهام بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند، این روزها «پی‌.بر.ای» (P/E) سهام ارزنده به زیر 10 رسیده ولی در کمال تعجب خریداری در بازار نیست. همین عامل باعث شده تا در روزهایی که ارزش معاملات پایین است، شاهد رشد تک‌سهم‌ها یا گروه‌های خاص باشیم. در ماه‌های اخیر ابتدا گروه‌های پتروشیمی رشد خوبی داشتند و پس از آن پالایشی‌ها در مدار صعودی قرار گرفتند. در ادامه با زمزمه‌های حذف قیمت‌گذاری دستوری نوبت به گروه خودرویی رسید و حالا با خبر افزایش سرمایه شستا شاهد صف‌ خرید در این نماد هستیم. البته موج صعودی گروه خودرویی هنوز به انتها نرسیده و می‌توان با بازگشایی دو نماد خودرو و خساپا بار دیگر شاهد لیدر‌محور‌شدن بازار و ادامه روند رو‌به‌رشد در این گروه باشیم. گروه بانکی نیز در قیمت‌های فعلی جذاب است.
تغییر مسیر مداوم جریان نقدینگی، کار را برای سهام‌داران تازه‌وارد سخت و دشوار کرده و تشخیص گروه‌های پیشرو نیازمند بررسی‌های دقیق‌تری است. شاید این روزها حتی تحلیل هم به سبک سال‌های قبل جوابگو نباشد.
در‌حالی‌که محدوده یک‌میلیون و 380 هزار واحد کف حمایتی خوبی برای بازار محسوب می‌شود. برخلاف ماه‌های گذشته، سهام ارزنده روند نزولی خود را شکسته‌ و نمادهایی هم که پیش از این با صف‌های فروش سنگین روبه‌رو بودند، وضعیت متعادل‌تری به خود می‌بینند و کف‌سازی خوبی داشته‌اند که این موضوع احتمال افت بیشتر بازار را کم‌رنگ‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید:پیش بینی ادامه وضعیت کنونی بورس تا اواسط دی ماه

اعتمادی که عامه مردم به بازار سرمایه داشتند در میان بی‌توجهی‌ها لکه‌دار شده و سهام‌داران متضرر، مثبت‌های موقت را فرصتی برای خروج از این بازار قلمداد می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا نگاه‌ها به ارزنده‌ترین بازار مالی این روزهای کشور چندان مثبت نباشد. بازار سرمایه علاوه ‌بر ورود پول و افزایش ارزش معاملات، به اخبار خوبی هم نیاز دارد تا با چند کندل قدرتمند صعودی نگاه‌ها به بورس اندکی مثبت شود. قطعا مردمی که از وضعیت خسته‌کننده بورس به ستوه آمده‌اند دیگر انگیزه‌ای برای خرید سهام ارزنده هم ندارند؛ چراکه اعتماد مانند کاغذی است که در صورت مچاله‌شدن، بازگرداندن آن به حالت عادی کاری سخت و دشوار است. اما با تمامی این مسائل بازار سرمایه می‌تواند استارتی دوباره بزند و کلید این اتفاق مهم در جیب کسی جز ریاست‌جمهوری نیست. قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های اخیر ضربه‌ بزرگی به اقتصاد کشور زده که یکی از این موارد، زیان‌های انباشته گروه خودرویی است. در‌صورتی‌که قیمت‌گذاری دستوری خودرو حذف و قیمت کارخانه به بازار نزدیک شود، نه‌تنها می‌توان شاهد حذف زیان انباشته گروه خودرویی و سود‌سازی آنها باشیم، بلکه قیمت خودرو در بازار آزاد نیز متعادل خواهد شد. در این صورت، دلالی در این صنعت از بین رفته و این بازار به تعادل می‌رسد و این موضوع علاوه بر سهامداران گروه خودرویی، به اقتصاد کشور نیز کمک خواهد کرد. اتفاق دیگری که می‌تواند به موتور محرکه بازار سرمایه تبدیل شود، حذف ارز چهارهزارو 200 تومانی است که تأثیر بسزایی روی گروه غذایی و دارویی خواهد داشت. هرچند نگاه مجلس به ماندگاری این ارز تا پایان 1400 است، ولی می‌توان امیدوار بود که با برنامه‌ریزی صحیح، شاهد حذف تدریجی آن باشیم.

بیشتر بخوانید:برنامه دولت برای مهار تورم و ثبات بخشی به اقتصاد

یکی ‌دیگر از عواملی که تأثیر منفی بر بازار سرمایه داشته، فروش اوراق است. به‌طور‌ حتم دولت فعلی برای تأمین مالی نیازمند انتشار اوراق یا استقراض از بانک مرکزی است تا کسری بودجه را جبران کند. شاید در نگاه اول انتشار اوراق گزینه بهتری برای دولت باشد ولی نگاه کارشناسانه به این موضوع ثابت می‌کند که دولت با افزایش نرخ بهره برای ایجاد جذابیت برای خرید اوراق، تورم را موقت به تأخیر انداخته و بازار سرمایه را نیز وارد رکود می‌کند.
علاوه بر آن، در‌صورتی‌که نرخ بهره بازار افزایش چشمگیری داشته باشد، صندوق‌های درآمد ثابت وارد ضرر شده و کار برای تأمین مالی دولت از ‌طریق فروش اوراق به این نهادها در ادامه سخت‌تر خواهد شد. حال این امید است که دولت رویکرد خود را نسبت به بازار سرمایه تغییر داده و با بازگشت اعتماد به این بازار مولد، پول‌های سرگردان را وارد بازار سرمایه کند تا با جذاب‌شدن این بازار بتواند با فروش دارایی‌های خود در بورس کسری بودجه را برطرف کند و این بازار را هم به روزهای اوج خود بازگرداند.

آخرین اخبار اقتصادی را در اینستاگرام شهر بورس بخوانید

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان