صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
کد خبر : 121582

سن فرسودگی انواع خودروها اعلام شد + جدول

سن فرسودگی انواع خودروها اعلام شد + جدول
آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده که براساس آن، سن فرسودگی انواع خودروها ۱۰ تا ۲۵ سال به تفکیک نوع خودروها مشخص شده است.

به گزاش شهر بورس به نقل از ایسنا، محمد مخبر در ۲۸ اسفند ماه سال گذشته، تصویب‌نامه هیت وزیران در موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو را به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، وزات امور اقتصاد و دارایی، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان ملی استاندارد ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ستاد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد.

در ماده ۲، این آیین‌نامه، سن فرسودگی انواع خودرو به تفکیک خودروهای سواری شخصی، خودروهای عمومی مسافری و خودروهای سنگین باری و حتی موتورسیکلت مشخص شده است که براساس آن سن فرسودگی انواع خودروها ۱۰ تا نهایت ۲۵ سال در نظر گرفته شده است؛ موتورسیکلت‌ها نیز بسته به بنزینی کابراتوری، بنزینی انژکتوری و برقی بین شش تا نهایت ۱۵ سال فرسوده خواهند بود.

بر اساس آنچه که به تصویب هیات وزیران رسیده و در آیین‌نامه مذکور آمده است، “سن فرسودگی انواع خودروها و موتورسیکلت‌ها” به شرح جدول زیر است:

سن فرسودگی انواع خودروها اعلام شد + جدول

در تبصره۱، ماده ۲ این آیین‌نامه در رابطه با خودروهای وارداتی، تاکید شده است که سن خودروهای وارداتی در صورت داشتن سابقه شماره‌گذاری، براساس کارت شناسایی وسیله نقلیه و در غیراینصورت، براساس شماره شناسایی وسیله نقلیه (VIN) سازنده، محاسبه می‌شود.


بیشتربخوانید: با بودجه 300 تا 400 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟ + جدول


براساس تبصره ۲، اسقاط خودروهای حادثه‌دیده به هر علت از جمله آتش‌سوزی، تصادف سنگین و… که به سن فرسودگی رسیده باشند، براساس گزارش مراجع ذی‌صلاح و تأییدیه فراجا و پس از ثبت در سامانه بلامانع است.

طبق تبصره۳، ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی ماده قانون ساماندهی صنعت خودرو، در مورد خودروهای بالای ۱۰ سال که مطابق جدول موضوع این ماده، به سن فرسودگی نرسیده‌اند، در صورتیکه از نظر ایمنی یا آلایندگی طی دو بار متوالی قادر به اخذ گواهی معاینه فنی نشوند، مالک وسیله نقلیه می‌تواند نسبت به اسقاط وسیله نقلیه خود اقدام کند؛ این گروه از خودروها در اولویت پرداخت تسهیلات قرار نخواهند گرفت.

در تبصره ۴، این ماده از آیین‌نامه مذکور تاکید شده است که سن فرسودگی اتوبوس‌های درون شهری مشروط به بازآمد (اورهال) و أخذ تأییدیه‌های مربوط به ایمنی و زیست محیطی از سازمان‌های ذی‌ربط تا پنج سال قابل افزایش خواهد بود.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 5
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + شش =

A.h.eh پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 13:46

سلام.سواری تولیدداخلی ۲۰سال کمی زیادنیست؟ سالانه گفته می شود ۱میلیون و۲۰۰هزارخودروتولیدمیشود وجمعیت دارای گواهینامه درکشور چندمیلیون نفرند؟ چندمیلیون نفر خودروی خودرا میخواهندویا میتوانند ازبازارداخلی تهیه کنند؟ حداکثر۲۰سال یک خودرو دردست باشد وبعدازکلی هزینه واتلاف زمان جهت مکانیکی وتعمیرات چه فاصله ایی برای خودروهای جدید وقدیم ایجادمیشود وخریدار علاوه بر تحمل کلی هزینه برای خودروهای کم کیفیت داخلی برای خریدخودروی جدید بازهم مبلغی بالا را متحمل شود؟ لطفا خودرو را ازحالت ثرمایه گذاری خارج کنید زیرا ایده ی مناسبی برای وسیله ی مصرفی نمی باشد! خودروئی خریده به ۱میلیون کلی ازآن بهره برده وآن را به فرسودگی نزدیک کرده وامروز میخواهدبدهد ۱۰۰میلیون ! ۱۵سال عمرمفید بهتراست واگرخودرویی سرپا وسالم وکم هزینه بود مجددا مورداستفاده قرارمی گیرد ولی اکثرا بعداز این مدت بیش ازحد بار مالی خواهد داشت.آلایندگی را هم اضافه کنیم.ممنون

عباس پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 17:20

ماشینی که چهل سال از عمان میاد هنوز قیمتش سر به فلک میکشه همین تویوتا لند کروز قیمتش چند میلیارد میگن میاد از رده خارج کنه

عباس پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 17:26

مثلاً چی می‌شد اگه این آقایونی که ماشین وارد می‌کنن ر یه دونه ماشین یه دونه اوراق باید می‌کردن حالا گریم که هر ماشینی میومدن ۱۵۰ تا ۲۰۰

سعید نصرالهی پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 20:15

خودرو من پراید مدل ۱۳۷۹ هستش چندین بار هم ثبت نام کردم من نمیدونم این ماشین کاربراتور ای تا کی میخواد دود کنه و بنزین که فاقد از قیمت اون سرمایه مملکت هستش رو باید بسوزونه تا یکی بیاد و اون رو تحویل بگیره
من که دیگه دل سرد، دل سردم از این مسوولیتی اونوقت بگم به آینده ایران امیدوار نباشید؟ آخه به چیش باید امید داشت این یه مورد رو بگیر رو برو جلو!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

سعید نصرالهی پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 20:20

خودرو من پراید مدل ۱۳۷۹ هستش چندین بار هم ثبت نام کردم من نمیدونم این ماشین کاربراتور ای تا کی میخواد دود کنه و بنزین که فاقد از قیمت اون سرمایه مملکت هستش رو باید بسوزونه تا یکی بیاد و اون رو تحویل بگیره؟
من که دیگه دل سرد، دل سردم از این مسئولین، حال حاضر اونوقت هی میگن به آینده ایران امیدوار باشید؟ آخه به چیش باید امید داشت این یه مورد رو بگیر رو موارد دیگه رو برو جلو!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان