صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
کد خبر : 52387

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

آماده باش به شرکت‌ها برای قطعی برق/ خطر جدید در کمین صنایع؟

آماده باش به شرکت‌ها برای قطعی برق/ خطر جدید در کمین صنایع؟
قطعی برق یکی از ریسک‌هایی است که در فصل گرما گریبان‌گیر صنایع می‌شود و حالا با نزدیک شدن به ماه‌های گرم سال، این ریسک بار دیگر صنایع و سهامداران آنها را تهدید می‌کند.

شهر بورس – بهرام توپچی پور: با نزدیک شدن به فصل گرما یک ریسک جدید متوجه صنایع مختلف می‌شود و آن، قطعی برق است. موضوعی که به خاطر کمبود برق و افزایش مصرف آن در فصل گرما در سال‌های اخیر مشکلاتی زیادی را برای شرکت‌ها و البته مصرف‌کنندگان به وجود آورده است و حالا شنیده‌ها از آماده باش به شرکت‌ها برای قطعی برق حکایت دارند.

همین یک سال پیش بود که قطعی برق صنایع فولادی و سیمانی باعث افزایش قیمت این محصولات قطع برق و برخی دیگر از کالاها شد.

از ابتدای سال جاری، بار دیگر بحث قطعی برق صنایع مطرح شد و حتی نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران رسماً اعلام کرد که برق فولادی‌ها از اردیبهشت‌ماه دچار قطعی خواهد شد.

با این حال، سخنگوی صنعت برق در روزهای گذشته اعلام کرده که «برای صنایع به‌خصوص صنایع فولادی قطعی برق نداریم».

مصطفی رجبی مشهدی گفته است: مدیریت بار با جابه‌جایی تعمیرات و تعطیلات صنایع انجام خواهد شد اما قطعی برق نداریم.


بیشتر بخوانید: خبر خوش سخنگوی صنعت برق برای شرکت های بورسی


آماده باش به شرکت‌ها برای قطعی برق

با وجودِ اعلام سخنگوی صنعت برق، شنیده‌ها از شرکت‌های فولادی نشان می‌دهد که آنها خود را برای قطعی برق در تابستان آماده می‌کنند و آماده باش به شرکت‌ها برای قطعی برق داده شده است. یکی از مدیران شرکت‌های فولادی در گفت‌وگو با شهر بورس، ضمن تائید این خبر، می‌گوید: این اخطار به همه فولادسازها داده شده که همانند سال گذشته برای فصل گرما آمادگی قطعی برق را داشته باشید.

وی ادامه می‌دهد: این اتفاق مخصوص یک شرکت نیست و احتمال داده‌اند که امسال هم شاهد قطعی برق خواهیم بود. سال گذشته نیز به شرکت‌های فولادی و سیمانی در این مورد هشدار داده شده بود.

در این میان، یکی از پیمان‌کارهایی که با شرکت فولاد خوزستان در حال همکاری است، درباره ماجرای قطعی برق به شهر بورس می‌گوید: قطعی برق اتفاقی قابل پیش‌بینی بوده و پس از اتفاقات سال‌های گذشته، شرکت‌ها امسال هم برای این مشکل آمادگی دارند. مشکل برق در کشور اگر امسال از پارسال بیشتر نباشد، قطعاً کمتر هم نیست. دیوار صنایع هم کوتاه است و با کوچک‌ترین مشکلی، بلافاصله برق آنها را قطع می‌کنند.

خطر در کمین صنایع

با کنار هم قرار دادن اتفاقات رخ داده، می‌توان گفت که برخلاف سخنان سخنگوی صنعت برق، احتمال خاموشی در شرکت‌های مختلف طی حداقل یکی، دو ماه آینده اصلاً دور از ذهن نیست. در این میان، قطعی برق به‌طور حتم مشکلاتی را برای صنایع به وجود خواهد آورد.

قطعی برق

در میان همه واحدهایی که با قطعی بر مواجه می‌شوند، دو صنعت فولاد و سیمان که اتفاقاً جزو صادرات محورترین صنایع کشور به‌حساب می‌آیند، شاید بیش از بقیه متضرر شوند. این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهد قطعی برق در سال 1400، ضرر 6 میلیارد دلاری را به فولادی‌ها متحمل کرد که این رقم، بیش از چهار برابر درآمدهای نفتی کشور در سال 99 بود!

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز به انتقاد از قطع برق صنایع بزرگ برای جلوگیری از خاموشی مشترکان خانگی، افزود: اگرچه جلوگیری از خاموشی مشترکین خانگی ضروری است اما مسئولان نباید با خاموشی دادن به صنایع بزرگ، آسان‌ترین و راحت‌ترین راه و در عین حال خطرناک‌ترین آن را برای جبران این کسری انتخاب کنند چراکه این اقدام آسیب‌های سنگینی به اقتصاد کشور زده و قیمت محصولات مهمی همچون سیمان را افزایش خواهد داد.


بیشتر بخوانید: تاثیر قطعی برق شرکت های سیمانی و فولادی بر بورس


یکی از مسئولان مجموعه برق شرکت فولاد خوزستان در خصوص معضل شرکت‌های فولادی برای قطعی برق، یادآور می‌شود: ما همیشه و در سراسر سال آماده باش هستیم. در ایران، قراردادهای موجود با توانیر یک‌طرفه هستند و بندی در آنها وجود دارد که تمام مشترکان باید با توانیر همکاری کنند. یعنی هر وقت توانیر بگوید، برق هر مشترکی می‌تواند قطع شود و مگر کسی می‌تواند اعتراض کند؟

ضرر قطعی برق به سایر صنایع

در بحث قطعی برق، اگرچه بیشتر نام صنایع فولادی و سیمانی به وجود می‌آید، اما محمدرضا حسینا، رئیس مجمع فعالان اقتصادی از ضررهایی که به سایر صنایع وارد می‌شود هم سخن می‌گوید.

وی خاطرنشان می‌کند: ضربه قطعی برق به صنایع فولادی اگرچه به‌شدت قابل توجه است اما نباید فراموش کرد بخش‌هایی همچون صنایع غذایی نیز دچار خسارت‌های زیادی از این بابت می‌شوند و دیگر صنایع کشور نیز شرایط به‌شدت سختی را تجربه خواهند کرد. چراکه قطعی برق، به‌ غیر از آنکه در روند فعالیت کارگران و روند تولید صنایع وقفه ایجاد می‌کند، باعث خسارت به دستگاه‌ها نیز می‌شود.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − 12 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان