شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۴۹
کد خبر : 116178

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

سود خالص فولاد مبارکه چندین برابر ارزش یک استارت آپ موفق!

سود خالص فولاد مبارکه چندین برابر ارزش یک استارت آپ موفق!
بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که در 10 سال گذشته، نماد «فولاد» روندی مشابه با شاخص کل بورس تهران داشته و همواره لیدر بازار سرمایه بوده است.

به گزارش شهر بورس، شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران، نقش غیرقابل انکاری در معاملات این بازار دارد. معامله‌گران حرفه‌ای در بازار سرمایه، می‌دانند که برای رصد وضعیت بازار، نباید از «فولاد» غافل شوند.

«فولاد» که با ارزش بازار 479 هزار میلیارد تومانی، حالا بار دیگر از «فملی» پیشی گرفته و به دومین شرکت بزرگ بورس تهران از نظر «مارکت کپ» تبدیل شده، بیش از پیش نقش «لیدر» بورس را ایفا می‌کند.

در آخرین نمونه که فعالان بازار سرمایه به یاد دارند، بحث تجدید ارزیابی دارایی‌های فولاد مبارکه بود که کلیت بازار سهام با رشد قابل توجهی مواجه شود. از اوایل آذرماه بود که در پی برنامه سازمان بورس برای افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبرساز شد. از همان روزها، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش سرمایه سنگین فولاد مبارکه میان فعالان بازار سرمایه شکل گرفت.

این شایعات که هر روز بیشتر به واقعیت نزدیک‌تر می‌شد، رشد سهام شرکت فولاد مبارکه را در پی داشت. در همین راستا، «فولاد» طی روزهای هفت تا 14 آذرماه، رشد 20 درصدی را ثبت کرد و از 529 تومان به 636 تومان رسید.

ssss

نکته جالب توجه در هنگام رشد فولاد، رشدِ کلیت بازار سرمایه بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در روزهای خوبِ فولاد، تمامی شاخص‌های بورسی نیز سبزپوش بودند. در این یک هفته، شاخص کل از محدود دو میلیون و 24 واحد به دو میلیون و 186 هزار واحد رسید و رشد بیش از هفت درصدی را تجربه کرد. همچنین شاخص هم وزن نیز در این مدت، بیش از پنج درصد رشد کرد.

تاثیر فولاد مبارکه بر بازار بورس/ روند جالب «فولاد» در 10 سال گذشته

تاثیر فولاد مبارکه بر بازار بورس/ روند جالب «فولاد» در 10 سال گذشته

در دوازدهم آذرماه هم که فولاد مبارکه رسماً خبر افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سود انباشته را تایید کرد تا بزرگ‌‎ترین تجدید ارزیابی تاریخ بورس در آستانه رقم خوردن قرار بگیرد.

علاوه بر آن یک هفته، بررسی وضعیت بازار سرمایه در یک بازه زمانی بلندمدت نیز نشان می‌دهد که فولاد عملاً روندی مشابه شاخص کل بورس تهران دارد.

بررسی‌های خبرنگار شهر بورس با استفاده از دیتاهای علمی موجود در وبسایت موج سوم (دستیار هوشمند تحلیل تکنیکال در بورس) نشان می دهد که نماد فولاد و شاخص کل بورس تهران، همبستگی داشته و به عبارتی، نماد فولاد دارای بتای یک بوده که در بازه‌های زمانی هفتگی، ماهانه، سه و 6 ماهه و یک، پنج و 10 ساله نیز این رابطه به شرح زیر است:

“week”: 0.9587807033969852,

“month”: 0.9223707422292863,

“threeMonth”: 0.9478039671604453,

“sixMonth”: 0.9069140318854457,

“year”: 0.7736584247441948,

“fiveYear”: 0.974591423605186,

“tenYear”: 0.9874161487051099

وضعیت تکنیکالی فولاد

نماد فولاد مبارکه، پس از دوره‌ای از ثبات در اواخر تیر ماه، مسیری صعودی را در پیش گرفته است. این روند رو به رشد که تاکنون ادامه یافته، نشان از قدرت و استحکام این نماد در بازار سرمایه دارد.

با بررسی دقیق‌تر تحرکات قیمتی طی این مدت، مشاهده می‌شود که فولاد طی دو ماهه اخیر استراحت قیمتی داشته و پس از آن، به سطح حمایتی مهم کانال خود نزدیک شده است.

تحلیل‌های فنی حاکی از آن هستند که قیمت‌های 560 و 590 تومان به عنوان سطوح حمایتی کلیدی برای فولاد در نظر گرفته می‌شوند. از سوی دیگر، مقاومت‌های قیمتی در سطوح 690 و 750 تومان می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر آتی این نماد بازی کنند.

این تحلیل‌ها انگیزه‌هایی برای توجه و دقت نظر سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورند، زیرا احتمال تقویت موقعیت قیمتی نماد فولاد، پس از تماس با کف کانال حمایتی، پیش‌بینی می‌شود.

گمانه‌زنی‌ها در خصوص روند آتی نماد فولاد با توجه به این تحلیل‌ها، نشان از بالقوه بودن فرصت‌های سودآوری برای سرمایه‌گذاران است. در نتیجه، رصد دقیق سهام شرکت فولاد مبارکه و تحولات آتی آن می‌تواند هر سرمایه‌گذاری را به سمت تصمیم‌گیری‌های معقولانه و به‌موقع هدایت کند.

تاثیر فولاد مبارکه بر بازار بورس/ روند جالب «فولاد» در 10 سال گذشته

صورت های مالی فولاد چه می گوید؟

از طرفی دیگر، نمی توان رشد فولاد و انتظارات سهامداران این شرکت برای رشد قیمتی بیشتر از این نماد را صرفاً به دلیل خبرهای موجود پیرامون افزایش سرمایه دانست. بررسی صورت‌های مالی فولاد نیز نشان می‌دهد که غول بورسی تا چه اندازه برای اقتصاد کشور مهم است.

همین چند وقت پیش بود که محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه از سهم 1.5 درصدی این شرکت در GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور خبر داده و سهم ۵.۵ درصدی صنعت فولاد در تولید ناخالص ملی در بخش صنعت را تشریح کرده بود.

بر اساس گزارش 6 ماهه این شرکت، درآمدهای عملیاتی فولاد مبارکه در 6 ماهه نخست امسال به 123 هزار و 526 میلیارد تومان رسیده است. درآمد عملیاتی 123 هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه زمانی جالب می‌شود که بدانید در همین گروه فلزات اساسی، ارزش برخی شرکت‌ها حتی به 100 هزار میلیارد تومان نیز نمی‌رسد!

سود خالص فولاد مبارکه در 6 ماهه ابتدایی امسال 52 هزار میلیارد تومان بود. برای اینکه این عدد را راحت‌تر درک کنیم، باید به خبر چند هفته پیش برگردیم؛ جایی که «گلرنگ» با مبلغی حدود 2.1 هزار میلیارد تومان مجموعا 68.95 درصد از سهام تپسی را خریداری کرد. یعنی سود خالص شرکت فولاد مبارکه در 6 ماه، چندین برابر یک استارتاپ معروف و البته موفق و خوشنام کشور می‌شود.

با تمامی این اوصاف، حالا می‌توان به عمق عظمت شرکت فولاد مبارکه پی برد. شرکتی که به عقیده بسیاری از فعالان صنعت، دیگر همانند آن در کشور به وجود نخواهد آمد.

 

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × دو =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان