شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
کد خبر : 57613

پرونده ویژه شهر بورس/ چالش‌های بازار سرمایه

هابیل خاوری: مردم را درگیر صندوق ها نکنید

هابیل خاوری: مردم را درگیر صندوق ها نکنید
هابیل خاوری کارشناس بازار سرمایه در پرونده ویژه شهر بورس با موضوع چالش های بازار سرمایه به بیان نظرات خود پرداخت.

شهر بورس – مژده ابراهیمی: در راستای پرونده ویژه «شهر بورس» با عنوان چالش‌های بازار سرمایه، هابیل خاوری به بیان این چالش‌ها پرداخت که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

هابیل خاوری در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره چالش‌های بازار سرمایه، اظهار داشت: بازار سرمایه هر کشور را می توان به عنوان حیاتی ترین بازار آن کشور در نظر گرفت، هرچند بازار سرمایه ما بیش از 2 سال است که به کما رفته و دلیل این امر را می توان درکارا نبودن بازار جستجو کرد؛ چراکه در بازار کارا قیمت سهام منعکس کننده تمام اطلاعات است، ولی در بورس ایران شاهد چیزی خلاف این موضوع هستیم و حتی دیگر فرضیه های بازار کارا نیز جای بحث و بررسی دارند.

وی افزود: همواره این بازار با چالش های درون سازمانی و برون سازمانی بسیاری روبرو بوده و حتی بخشی از آنها مربوط به سیاست های داخلی و برخی دیگر نیز به سیاست های خارجی کشور مرتبط می شوند، اما به زبان ساده بخواهم بگویم عمده ترین بار روانی را این روزها برجام به بازار تحمیل کرده است، ولی همه چیز را به برجام گره نزنید.


بیشتر بخوانید: هابیل خاوری: فضای بورس را به نفع حقوقی ها کردند


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه «در حالی وارد نیمه دوم سال 1401 می شویم که همچنان سهامداران متضرر در نارضایتی کامل از وضعیت کنونی بازار به سر می‌برند و همچنان به دنبال سوپرمن نجات دهنده بازار هستند»، عنوان کرد: قطعا بازار سرمایه در نیمه دوم امسال شرایط بسیار متفاوت و بعضا پیچیده تری نسبت به نیمه اول سال خواهد داشت؛ چراکه با چالش ها و مسائلی همچون تسویه اعتباری کارگزاری ها، مباحث مربوط به بودجه و داستان های تکراری کسری بودجه، اصلاح قیمت های جهانی و حتی مسائل و سیاست های داخلی همچون نرخ بهره و نرخ ارز و… دست و پنجه نرم می‌کند.

هابیل خاوری ادامه داد: از طرفی تصمیمات خلق الساعه وزارت صمت و دخالت های بی مورد در بازار سرمایه و همچنین اصلی ترین چالش این روز های بازار سرمایه  از نظر بنده در روزهایی که بازار بیشترین لطمه را از عدم وجود نقدینگی می بیند، گسترش بی رویه صندوق های با درآمد ثابت با سود های جذاب است؛ نکته ای که کاملا مشهود بوده، گسترش بی رویه صندوق های با درآمد ثابت با نرخ های جذاب باعث شده که نقدینگی بازار در این صندوق ها محبوس شود. به همین خاطر است که حتی به سهام شرکت هایی با P/E تحلیلی کمتر از ۳ هم اعتنایی نمی شود.

وی با اشاره به چالش های بازار سرمایه با صندوق های درآمد ثابت، گفت: جدیدا شاهد هستیم در صندوق ها که سازمان الزام خرید سهام را برای برخی صندوق ها برداشته است؛ یعنی صندوقی که محل جذب سرمایه خود، بازار سرمایه بوده، مجاز است سرمایه جذب شده را در جای دیگری به جز خرید سهام سرمایه گذاری کند. آیا صندوق‌های سهامی و مختلط طی دو سال اخیر وضعیت بازدهی خوبی داشته‌اند؟ آیا توانسته اند حداقل بازدهی را نصیب دارندگان واحدهای خود کنند؛ به نحوی که به متولی صندوقی که ماهانه زیان شناسایی می کند، مجدد مجوز پذیره نویسی صندوق جدید می‌دهند؟؟

این فعال بازار سرمایه یادآور شد: چرا سازمان بورس، کیفیت را فدای کمیت صندوق ها کرده است؟ وقتی سهامدار می‌گوید زیان کرده ام، می گویند بروید در صندوق ها سرمایه گذاری کنید یا به سبدگردان‌‎ها مراجعه کنید! این در حالی ست که روز به روز صندوق های سرمایه گذاری در حال افزایش هستند و حتی شیوه های عرضه اولیه سهام را به نفع این صندوق ها تغییر داده اند تا کمی از ورشکستگی متولی آنها جلوگیری شود.


بیشتر بخوانید: سهامداران به «رهبری» پناه بردند؛ به وضعیت بورس ورود کنید


هابیل خاوری با بیان اینکه نباید به سادگی از کنار این مسائل عبور کنیم»، خاطرنشان کرد: چالش های جدی برای بازار سرمایه در آینده همین صندوق ها هستند که باید به سرعت برای آن ها فکری کرد. همچنین مسائل دیگری همچون فعالان بازار و شاخ های مجازی بورسی که این روزها با ترند کردن برخی کمپین ها، لطمه های بزرگی به اعتماد سهامداران وارد می کنند دیگر چالش‌های بازار به حساب می‌آیند.

وی عنوان کرد: وقتی پای پول، ریسک و بازده و اقتصاد کلان در میان باشد دل رحمی و تمنا به هیچ عنوان در هیچ کشور، اقتصاد و بازار مالی معنایی نخواهد داشت. شوخی سال را می توان این بحث دانست که یک دولت بخواهد برای زیان سهامداران برنامه ریزی کند که این خود مصداق قیمت گذاری دستوری خواهد بود.

هابیل خاوری تصریح کرد: چگونه است که در بازار، صحبت از آزاد گذاشتن بازار و حتی باز کردن دامنه نوسان و کمپین برای عدم دخالت دولت و ارگان های دولتی در بازار است و روز دیگر نامه برای حمایت بازار از سوی دولت داده می شود؟

لازم به ذکر است؛ مصاحبه سایر کارشناسان نیز طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان