شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹
کد خبر : 55116

در گفت‌وگو با شهر بورس؛

هابیل خاوری: فضای بورس را به نفع حقوقی ها کردند

هابیل خاوری: فضای بورس را به نفع حقوقی ها کردند
هابیل خاوری کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از دیدگاه موجود نسبت به بورس، گفت: فضای بازار را به نفع حقوقی‌‎ها و سهامداران عمده رقم زده‌اند.

هابیل خاوری در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: صحبت هایم را با این جمله از اسطوره سرمایه گذاری دنیا وارن بافت شروع می کنم که در مصاحبه‌ای بیان کرده‌اند که اگر از من بپرسید بازار فردا چگونه است می گویم نمی‌دانم، یک هفته بعد چگونه است، یک سال بعد یا دوسال بعد باز هم می‌گویم نمی‌دانم، اما به تمامی افراد می گویم که روی موفقیت صنایع و شرکت ها و کشورتان شرط ببندید.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما بازاری که خود سپر تورمی است را عامل تورم می دانند و فضای بازار را به نفع حقوقی ها و سهامدران عمده رقم می‌زنند. فقط می‌توان گفت که حقیقی های بازار محکوم به سرمایه گذاری بلندمدت شده‌اند. در ابتدای هر بحث تحلیلی بهتر است شرایط روانی حاکم بر معاملات را مورد بررسی قرار دهیم تا درک بهتری به‌دست آوریم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت معاملات امروز، خاطرنشان کرد: در معاملات امروز 20 تیر ماه 1401 چیزی حدود 522 نماد منفی و 192 نماد صف فروش و در مقابل تنها 86 نماد مثبت و 31 نماد صف خرید داشتیم که اغلب از سهم های کوچک بازار بودند. همچنین ارزش معاملات خرد بازار در معاملات امروز به میزان 3375 میلیارد تومان به ثبت رسید و شاهد خروج نقدینگی به میزان 792 میلیارد تومان از سوی حقیقی های بازار بودیم.

هابیل خاوری ادامه داد: با نگاه اجمالی به این اطلاعات می توانیم مشاهده کنیم که تا حدودی حقیقی ها به بازار روی خوش نشان نمی دهند. به‌طوری که از 23 خرداد ماه تا به امروز حتی یک روز هم ورود پولی به ثبت نرسیده است. پیش بینی می‌شود تا پایان هفته، روند معاملاتی به همین صورت بوده و بازار به صورت کم رمق و بدون تحرکات پولی در نماد و یا گروه خاص، ادامه مسیر خواهد داد؛ مگر این خبری تاثیر گذار باعث تغییر این روند شود که این موضوع را می‌‎توان هم در تحلیل بنیادی و هم تکنیکال بازار به وضوح مشاهده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سال 1401 سالی است که هر چقدر در آن جلوتر برویم بازار تخصصی تر و فضای تحلیلی و سرمایه گذاری سخت تر خواهد شد. با چاشنی تحلیل پذیرتر شدن، با توجه به تمامی پارامترهای مثبتی که اکثر فعالان به صورت روزانه مطرح می کنند و بر کسی پوشیده نیستند، اما هر روز شاهد منفی تر شدن بازار و ایجاد واگرایی بین ارزندگی سهام شرکت ها و قیمت آنها هستیم.

هابیل خاوری یادآور شد: شکاف ایجاد شده را باید در تصمیمات اقتصادی جست‌وجو کنیم، اما منظور از این ارزندگی چیست؟ ارزندگی شامل تمام نمادهای بازار نمی شود و در حال حاضر فقط می توان گفت بخش قابل توجهی از بازار دارای ریسک به ریوارد منطقی است. تعریف ارزندگی نماد ها این نیست که چون در سبد سهام ما قرار گرفته است می بایست رشد کند بلکه بدین معناست که قیمت مناسب برای خرید و بازدهی مناسب در زمانی کوتاه تر از زمان کلیت بازار، می توانم فقط بگویم که باور ها اطلاعات ورودی به سیستم ذهنی را شدیدا کنترل می کنند تا تنها اطلاعاتی که با باور ها سازگارند اجازه ورود داشته باشند. پس لذا بهتر است جست‌وجو کنیم که ارزندگی بازار از چه جهتی است.

هابیل خاوری درمورد وضعیت بازار، عنوان کرد: اکثر افرادی که از جنس این بازار نبودند و با تبلیغات وارد این بازار شدند با زیان سنگین از این بازار خارج شده و به جرات شاید کمتر از 5 درصد آنها در این بازار مانده اند. از طرفی شرکت های حقوقی هم بخش قابل توجهی از منابع خود را به صندوق های با درآمد ثابت منتقل کرده‌اند و بازارگردان ها و همچنین صندوق تثبیت خود بلای جان بازار و نوسان گیر این روز های کم رمق بازار شده اند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: می‌توان تنها مشکل بازار را کمبود نقدینگی و پایین بودن حجم و ارزش معاملات و عدم چرخش نقدینگی سایر بازارها به بازار سرمایه عنوان کرد. بازار این روز ها شباهت های زیادی با ایام گذشته به خصوص سال های 94 و 95 دارد که شرکت ها دارای P/E های پایینی بودند اما بازار در رکود بود و قیمت ها هیچ تحرکی نداشتند، و به نظر فضای حاکم بر بازار تا دست نیافتن به ثبات سیاسی و اقتصادی همچنان پر تلاطم و اذیت کننده باشد.

هابیل خاوری تصریح کرد: این نکته در فضای تحلیلی بورس وجود دارد که هنگامی که روند نزولی شدت پیدا می کند سهم ارزنده و غیرارزنده با هم افت می کنند اما چند نکته این دو دسته گروه سهام را از هم جدا می کند و آن هم اول درصد اصلاح قیمت و سپس زمان برگشت قیمت در بازار صعودی است.


بیشتر بخوانید:ارزش سهام عدالت۲۰تیر۱۴۰۱


وی در پاسخ به این سوال که «آینده بورس چه خواهد شد؟»، اظهار داشت: با توجه به اینکه این مدل شاخص سازی در چند نماد بزرگ در راستای شفافیت نیست، اما به هر حال تنها داده موجود برای بررسی است. شاخص کل ناتوان در فتح کانال یک میلیون و 600 هزار واحد بود و از طرفی حمایت سطح یک میلیون و 470 هزار واحد به نظر برای بازار مهم است چراکه با از دست رفتن این محدوده احتمال اینکه شاخص به کف کانال صعودی خود بازگردد بیشتر می‌شود. لذا بهترین استراتژی در شرایط فعلی بازار با توجه به ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک وارده، نظاره گر بودن در است.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + 2 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان