شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر : 52891

در گفت‌وگو با شهر بورس؛

میثم مقدم: خودرو و خساپا کنترل می‌شوند

میثم مقدم: خودرو و خساپا کنترل می‌شوند
میثم مقدم، مدیر ابزار مشتقه کانون کارگزاران به تشریح تاثیر آپشن‌ها و سررسید آنها بر نمادهای خودرو و سایپا پرداخت و گفت: این نمادها کاملاً کنترل شده معامله می‌شوند.

میثم مقدم در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره تاثیر آپشن‌ها و سررسید آنها بر نمادهای خودرو و سایپا، اظهار داشت: چهارم خردادماه سررسید اختیار معاملات خودرو است و معمولا عده‌ای زمان سررسیدها در آپشن اقدام به انجام معامله می‌کنند. بسته به معاملات، بعضاً ممکن است تغیییراتی را در معاملات اصلی شاهد بود که این موضوع برگرفته از برهه زمانی است. عده‌ای با خریدن از سهم پایه مبادرت به فروش آپشن و یک بازده ثابتی را در بازه زمانی به خودشان تعریف می‌کنند و زمانی که به سررسید نزدیک می‌شود، مبادرت به بستن این موقعیت‌‎ها می کنند؛ یعنی سهام خود را در بازار به فروش می‌رسانند و موقعیت‎های آپشن را آفست و خرید می‌کنند تا بسته شوند.

وی افزود: بسیاری از افراد هم هستند که رول اور می‌کنند؛ یعنی در آپشن‌های سررسید بعدی دست به فروش می‌زنند و سر رسیدی که برای دو روز آینده است را می‌خرند. با این اوصاف دیگر نیاز نیست این افراد سهام را در بازار به فروش برسانند و کاری به نماد اصلی ندارند.

مدیر ابزار مشتقه کانون کارگزاران با اشاره به وضعیت نماد خساپا، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه نزدیک 4 هفته تا سررسید آپشن معاملات سایپا باقی مانده و هنوز زود است که درباره تاثیر نماد سایپا برآپشن‌های خودش صحبت کنیم. می‌‎توان گفت این موضوع تاثیری بر روی معاملات ندارد و بهتر است بحثی درباره آن نشود.

میثم مقدم ادامه داد: در حال حاضر روی نماد خودرو برای سررسید خرداد یعنی دو روز آینده بالغ بر یک میلیارد و 100 میلیون برگه سهم وجود دارد. از این تعداد، تنها 375 میلیون ارزش اعمال کردن دارد و بقیه تا این لحظه ارزش اعمال ندارند. ارزش ریالی بالغ بر 75 میلیارد تومان است که می‎توانند برای فعالان اعمال شود.

وی یادآور شد: در زمان‌هایی که بازار وضعیت‌‎ ناخوشایندی را پشت سر گذاشت، صندوق توسعه بازار با فروش آپشن‌ها از سهم خودرو دفاع و به ازای 5 آپشن، یک سهم پایه را خریداری می‌کند.

مدیر ابزار مشتقه کانون کارگزاران درباره فعالیت صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه، عنوان کرد: متاسفانه بعد از تغییراتی که در صندوق توسعه ملی اتفاق افتاد، مدیریت جدید هنوز موفق به گرفتن مجوز برای فعالیت در بازار آپشن نشده است و به همین دلیل فعال‌ترین حقوقی ابزار مشتقه دیگر فعال نیست. استراتژی بازارگردانی خیلی کارایی داشت و برای کنترل و به تعادل رسیدن بازار کمک می‌کرد که امیدواریم این پروسه دوباره هرچه زودتر اتفاق بیفتند.


بیشتر بخوانید: فردا روز بازگشت خساپا است؟


میثم مقدم ادامه داد: صندوق توسعه ملی برای اینکه نقدینگی خود را حفظ کند، باید در زمان‌هایی که بازار صعودی است یا صف خریدی وجود دارد بتواند از محل فروش اختیارها در بازار دست به عرضه بزند و در سررسید نقدینگی خود را به دست بیاورد و بازارگردانی هم انجام بدهد.

میثم مقدم با اشاره به خروج دولت از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، عنوان کرد: این اتفاق، اتفاق خوبی است. اثرات حضور دولت در خودروسازی‌ها را طی سال‌های اخیر دیده‌ایم که به ضرر صنعت بوده و به اقتصاد کشور لطمه وارد کرده است. باید خریدار هم در این قیمت حاضر به خرید باشد تا سود کسب کند و امیدواریم این اتفاق هرچه زودتر اتفاق بیفتد. در حال حاضر موضوعی که وجود دارد بحث اخبار بوده که در پیرامون این موضوع افزایش یافته است.

مدیر ابزار مشتقه کانون کارگزاران گفت: در دو ماه گذشته، سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا نوسان محدودی را تجربه کرده‌اند و کاملاً به صورت کنترل شده معامله می‌شوند تا برای معامله بلوکی تعیین تکلیف شوند. مدیران مجموعه و سازمان خصوصی‌سازی مداخله‌هایی در رسانه‌ها می‌کنند که وضعیت کنترلی نماد را تغییر می‌دهد. امیدواریم هرچه زودتر وضعیت قیمت گذاری مشخص شود و اهلیت خریدارها مورد تایید قرار گیرد تا بتوانند نقدینگی لازم را تزریق کنند تا شاهد رونق در این سهم‌های ارزنده باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که «روند کلی بازار سرمایه را چطور ارزیابی می کنید؟»، گفت: عواملی مانند قطعی برق، عوارض صادراتی، عدم شفافیت در گزارش پالایشی ها و حذف ارز ترجیحی جزو پارامترهای تاثیرگذار بر بورس هستند. بازار از اسفندماه 1400، روندی صعودی را طی کرده و شاخص کل و هموزن بازدهی نسبتاً خوبی داشتند.

میثم مقدم افزود: در مقطع کنونی، برخی از مسائل مانند تغییر سود شرکت‎های پالایشی و مبهم بودن گزارش شرکت‌‎های فلزات اساسی ریسک‌هایی را به وجود آورده، اما در حالت کلی طبیعی است که با رسیدن شاخص کل بورس تهران به سطح یک میلیون و 600 هزار واحد فشار فروش ایجاد شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طی یک هفته گذشته، ارزش معاملات کاهش یافته که نشان می‌دهد برخی فعالان بازار در حال سیو سود هستند. در این شرایط، لازم است ریسک سبدها کاهش یابد و سهامداران از دریافت اعتبار خودداری کنند.

مدیر ابزار مشتقه کانون کارگزاران به تشریح دلایل استفاده از اختیار معاملات پرداخت و اظهار داشت: استفاده از اختیار معاملات برای مدیریت ریسک است. فعالان بازار با آپشن‌ها می‌توانند مدیریت ریسک لازم را داشته باشند. با استفاده از آپشن، سهامداران نسبت به نوسانات قیمت سهام مصونیت لازم را پیدا می‌کنند. در زمان اصلاح بازار باید ابزاری باشد تا مدیریت ریسک با استفاده از آن انجام بگیرند.

میثم مقدم یادآور شد: حجم معاملات در بازار آپشن طی چند وقت اخیر به‎‌شدت رشد کرده و بسیاری از کارگزاری‌ها در آن فعال شده‌اند. هم اکنون قراردادهای اختیار معامله به بالغ بر پنج و نیم میلیارد برگه سهم رسیده که کارمزد آن برای کارگزاری‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان