شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر : 47745

مدیر کالایی کارگزاری سهم آشنا مطرح کرد؛

لزوم الگوبرداری از بورس سایر کشورها در بورس کالا

لزوم الگوبرداری از بورس سایر کشورها در بورس کالا
محمدرضا اسلامی، مدیر کالایی کارگزاری سهم آشنا گفت: الگوبرداری از بورس‌های سایر کشورها می‌تواند رنگ و بویی تازه به معاملات بورس کالا ببخشد.

محمدرضا اسلامی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره معاملات بورس کالا، اظهار داشت: الگوهای جدید پژوهشی در خصوص نظام بخشی متفاوت و نو در معاملات بورس کالا در جهت رشد و تعالی اقتصاد، از اولویت‌های نهادهای مرتبط است. در این میان الگوبرداری از بورس‌های سایر کشورها می‌تواند رنگ و بویی تازه به معاملات بورس کالا ببخشد.

وی در پاسخ به این سؤال که «این الگوبرداری شامل چه مواردی می‌شود؟»، گفت: این موارد شامل عقد قراردادهای بلندمدت میان صنایع بالا و پایین‌دستی، تأمین مواد اولیه از طریق واردات همزمان با حفظ رقابت‌پذیری صنایع، پیش‌بینی بازار در دوره‌های 3 و 6 ماهه، پذیرش تمامی تولیدکنندگان محصولات فولادی در بورس کالا و امکان تعریف قراردادهای سلف بلندمدت با تسویه چند مرحله‌ای می‌شود.


بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره بورس کالا بدانید


مزایای الگوی جدید بازارها

مدیر کالایی کارگزاری سهم آشنا با بیان اینکه «الگوی جدید بازارها به دودسته تقسیم‌بندی می‌شود»، عنوان کرد: عرضه‌های دارای مازاد عرضه و عرضه‌های دارای کسری عرضه، دو الگوی جدید بازارها هستند که این تقسیم‌بندی مزایایی را به همراه دارد که خرید سرمایه‌گذاران در بورس کالا از مهم‌ترین مزایای این طرح به حساب می‌آید.

اسلامی ادامه داد: از دیگر مزایای این طرح می‌توان به تبعیت قیمت پایه معاملات بورس کالا از الگوی قیمت پایانی معاملات اشاره کرد که نسبت به الگوی قبلی شاهد ثبات بیشتر در قیمت‌ها خواهد بود. از مزایای دیگر این الگوی جدید تعریف الگوی عرضه تلفیقی از سوی وزارت صمت است.

وی یادآور شد: این الگو باعث می‌شود که در زمان‌هایی که بازار دارای عدم نیاز است، صادرات با تلفیق قیمت داخلی و جهانی رونق بیشتری پیدا کند و در زمانی که بازار داخلی دارای تقاضا بالا است، واردات با تلفیق قیمت نقش مهمی را در کنترل بازار و رشد قیمت‌ها دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، گفت: شرکت تولیدی در الگوی جدید مجاز خواهند بود 50 درصد تولید خود را در صورت وجود مازاد عرضه در قالب معاملات کشف پریمیوم 6 تا 12 ماهه خرید و نسبت به صادرات آن اقدام کنند. این موضوع، کمک بسیار شایانی به ارزآوری به کشور و رونق کسب و کار دارد و بورس کالا نیز می‌تواند با پذیرش انبارهای مجاز در تسریع الگوی جدید راه گشا باشد.

حذف سامانه بهین یاب

اسلامی با اشاره به کارکرد سامانه بهین یاب در خرید محصولات پتروشیمی، خاطرنشان کرد: در الگوی جدید، افراد به واسطه سهمیه بهین یاب اقدام به خرید محصولات پتروشیمی می‌کردند و آن را به قیمت بالاتر بدون ارزش افزوده به سایر واحدها و مصرف‌کنندگان نهایی واگذار می‌کردند که با توجه به امکان خرید سایر واحدها به طور مستقیم از این چرخه واسطه‌گری حذف می‌شوند.

وی یادآور شد: حذف بهین یاب نیز برای کالاهای مازاد عرضه مزایایی مانند حذف سفته‌بازی و امکان ایجاد سرمایه‌گذاری از سوی تمامی فعالین بازار را به همراه دارد. ذخیره‌سازی کالا در مواقعی که مازاد عرضه وجود دارد دو نکته بسیار مهم را به همراه خواهد داشت؛ اول امکان صادرات محصول برای فعالین و دوم مدیریت شرایطی که بازار با افزایش حجم تقاضا مواجه می‌شود.


بیشتر بخوانید: دو دلیل عدم موفقیت عرضه خودرو در بورس کالا


مدیر بورس کالای کارگزاری سهم آشنا گفت: از مهم‌ترین نکات الگوی جدید در خصوص محصولات پتروشیمی ایجاد عوارض صادراتی هوشمند به همراه تناژ حداقل صادرات محصولات است. تجربه نشان داده که هرگاه فاصله زیادی بین قیمت‌های داخلی و خارجی ایجاد شده، با قاچاق معکوس مواجه شده‌ایم. کمبود در بازار مشاهده شده که حل این دغدغه در الگوی جدید از دیگر مزایای این طرح در خصوص محصولات پتروشیمی است.

عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا

اسلامی ادامه داد: در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که الگوی جدید پیشنهادی می‌تواند به مجتمع‌هایی که امکان صادرات محصول را دارند، کمک شایانی کند. در مواقعی که مازاد عرضه وجود دارد، تلفیق قیمت‌ها را انجام بدهد و این امر باعث رونق کسب و کار صنایع بالادستی، مخصوصاً صنایع پتروشیمی و فلزی می‌کند.

وی به تشریح مزایای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا پرداخت و گفت: با ایجاد الگوی جدید مدیریت صادرات محصولات پتروشیمی می‌تواند از سمت صنایع بالادستی به صنایع پایین‌دستی میل کند و صنایع بالادستی با عرضه کل محصولات خود در بورس کالا امکان صادرات مازاد عرضه به صورت آنلاین را برای سایر واحدها فراهم می‌کنند. همچنین با این کار، به سمت تک نرخی شدن قیمت کالاها حرکت می‌کنیم که این امر رقابت‌های شدید را به دلیل عدم وجود کالا کاهش می‌دهد و واردات مواد اولیه به صنایع تکمیلی واگذار می‌شود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان