صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱
کد خبر : 126749

علت سرخ‌پوشی امروز بازار سرمایه چه بود؟

علت سرخ‌پوشی امروز بازار سرمایه چه بود؟
امروز شاهد یک روز منفی در بازار سرمایه بودیم طی روز معاملاتی جاری شاخص کل بورس با ۲۰ هزار واحد منفی در سطح ۲ میلیون و ۲۸۴ هزار واحدی قرار گرفت.

سهیلا نقی پور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با شهر بورس درخصوص تحلیل و روند بازار  امروز اظهار داشت: امروز شاهد یک روز منفی در بازار سرمایه بودیم طی روز معاملاتی جاری شاخص کل بورس با ۲۰ هزار واحد منفی در سطح ۲ میلیون و ۲۸۴ هزار واحدی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برای سرخ‌پوشی امروز بازار سرمایه، می‌توان به چند دلیل اشاره کرد، افزود: اولین دلیل، انتشار اوراق دولتی از ۱۱ اردیبهشت امسال یعنی طی دو روز گذشته، نکته مهم در انتشار اوراق دولتی در سال جدید، افزایش نرخ سود اسمی اوراق است که به ۲۳ درصد تغییر پیدا کرده این در حالی است که در سال گذشته نرخ سود اسمی اوراق دولتی چیزی حدود ۲۰ درصد بود، این اقدام و افزایش نرخ می‌تواند باعث کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام شود. به همین خاطر ممکن است سرمایه‌گذاران این اوراق را به عنوان گزینه‌ای که بدون ریسک و یا بازدهی مطمئن است در نظر بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نحوه حل کسری بودجه توسط دولت، گفت: به نظر می‌رسد که دولت برای حل مسئله کسری بودجه به‌جای عدم ضریب‌دهی به تورم و خلق پول، راهی را جز انتشار و فروش این اوراق ها نمی‌بیند. و این اقدام چه مستقیم و چه غیر مستقیم دیدیم که بر بازار سرمایه تاثیر منفی داشته است.

نقی پور در ادامه افزود: دومین مسئله‌ برای سرخ‌پوشی بازار امروز را می‌توان ادامه بحث ابهام در سقف معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های بورسی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانست. قانون بودجه ۱۴۰۳ در آخرین روزهای سال گذشته در بند س تبصره ۶ چالش جدید را به بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی و فرابورسی تحمیل کرد.

وی با توضیح اینکه  این بند به این معنا است که سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی به عنوان یک سقف معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است، گفت: البته تلاش‌ها و اعتراض‌هایی داشتیم و از سمت سازمان بورس برای جلوگیری از اجرایی شدن این بند، اقداماتی صورت گرفته اما نتیجه ای اعلام نشده و همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ریزش نرخ دلار در بازار گفت: در بازار آزاد ریزشی که از ابتدای هفته گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد تا حدودی هم بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است. امیدواریم هرچه زودتر شرایط بازار بورس به یک شرایط متعادل برای سرمایه‌گذاران تغییر پیدا کند و دوباره شاهد روزهای سبز در بازار بورس باشیم.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + 10 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان