شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۳۴
کد خبر : 117485

شرایط و ضوابطی که باید درباره نمونه قرارداد اداره کار دانست

شرایط و ضوابطی که باید درباره نمونه قرارداد اداره کار دانست
قراردادهای کار نقش بسیار مهمی در ایجاد و اثبات رابطه کاری بین کارفرما و نیروی کار دارند.

به گزارش شهر پلاس، بنا به اقتضا و مطابق شرایط کار، یکی از انواع قرارداد کاری بین میان طرفین امضا می‌شود. درواقع امضای قرارداد اداره کار به‌ عنوان نقطه آغاز رابطه کاری میان کارفرما و نیروی کار محسوب می‌شود. مطابق این قرارداد، نیروی کار باید اموری که به او محول شده ‌است را انجام دهد و کارفرما نیز باید حق‌السعی کارگر را بپردازد. البته توافق کارگر و کارفرما به ‌صورت شفاهی نیز مورد پذیرش قانون‌گذار قرار گرفته و این مورد، با صراحت در قانون کار مطرح شده ‌است. بااین‌حال وجود قرارداد کتبی، نقش شایان توجهی در اثبات این رابطه کاری دارد.

در شرایطی که کارفرما با نیروی کار توافق می‌کند و مراحل و اقدامات اولیه برای استخدام نیروی کار انجام می‌شود، کارفرما با کارپذیر قرارداد استخدام را امضا می‌کند. در متن این قرارداد، مدت همکاری آن‌ها مشخص می‌شود و طرفین صرفا در مدتی که توافق کرده‌اند، مکلف هستند تعهدات خودشان را اجرا کنند.

نمونه قرارداد اداره کار چیست؟

قراردادهایی که قانون ناظر بر آن‌ها قانون کار است و موضوع آن کار و رابطه استخدامی است، نمونه قرارداد اداره کار هستند. این قراردادها مطابق توافق و نوع کاری که مشخص شده است، بین طرفین امضا خواهد شد. تمام اشخاصی که مطابق قانون کار استخدام می‌شوند، براساس این قانون، از حقوق و مزایا برخوردار می‌شوند. یعنی کارفرما وظیفه دارد تا مطابق قانون کار، حق‌السعی و سایر مزایا را برای کارگر بپردازد. اگر نیروی کار بیش ‌از ساعات مشخصی که در قانون کار مطرح شده است، مشغول به فعالیت باشد، کارفرما مکلف است تا اضافه کار کارپذیر را برای او پرداخت کند.

تصور کنید شخصی یک کارگاه تولید قطعات فلزی دارد. کارفرما برای انجام امور مرتبط با این کارگاه، تعدادی نیرو استخدام می‌کند. برای ‌اینکه رابطه کاری کارفرما و نیروی کار، مدت همکاری، میزان حق‌السعی و سایر موارد به ‌صورت شفاف مشخص باشد، طرفین با یکدیگر نمونه قرارداد اداره کار را امضا می‌کنند. در فرم قرارداد اداره کار مشخصات کارفرما و کارپذیر، مدت همکاری، موضوع کار، محل انجام کار و حقوق و مزایا نوشته می‌شود. هر هرکدام از طرفین، مکلف خواهند شد تا تعهدات خودشان را در طول مدت قرارداد اجرا کنند.

امضای این قرارداد باعث ایجاد حقوقی برای هر دو طرف خواهد شد. درصورتی‌که کارفرما حقوق نیروهای کارگاه را پرداخت نکند یا حق بیمه آن‌ها را نپردازد، در این حالت کارگران می‌توانند برای مطالبه حقوق و مزایای خود، از طریق اداره کار اقدام کنند.

همچنین در شرایطی که کارفرما تعهدات خود را اجرا کرده باشد، ولی کارگر بدون عذر موجه محل کار را ترک کند، در این شرایط کارفرما می‌تواند اقدامات لازم را با استناد به نمونه قرارداد وزارت کار انجام دهد.

قرارداد اداره کار ساعتی چه قراردادی است؟

یکی از انواع نمونه قرارداد اداره کار که در آن نیروی کار مطابق ساعات کار حقوق دریافت می‌کند، قرارداد اداره کار ساعتی است. در این نوع قرارداد، نیروی کار در هفته کم‌تر از ۴۴ ساعت مشغول به‌کار خواهد بود. به این دسته از کارها، در جامعه اصطلاحا، کار پاره‌وقت نیز گفته می‌شود. یعنی میزان ساعت کاری آن‌ها کم‌تر از ساعات کاری مشخص در قانون کار است. به‌همین جهت کارفرما با نیروی کار، این قرارداد را امضا می‌کند تا حقوق و مزایا و حق بیمه او را مطابق ساعات کار او بپردازد.

تصور کنید شخصی در یک شرکت به ‌عنوان نیروی کار استخدام می‌شود. این شخص صرفا در ساعات قبل از ظهر حضور دارد. یعنی از ساعت ۸  صبح تا ۱۲ ظهر در این شرکت مشغول به‌کار است. در این حالت کارفرما مکلف خواهد بود تا حقوق و مزایا و حق بیمه این نیروی کار را براساس ساعاتی که کارپذیر در شرکت حضور دارد، پرداخت کند. قرارداد مناسب برای این نوع رابطه کاری، قرارداد اداره کار ساعتی است.

قرارداد اداره کار چه زمانی امضا می‌شود؟

زمانی‌که کارفرمایی قصد دارد نیروی کار را برای مدت مشخصی استخدام کند، یکی از انواع نمونه قرارداد وزارت کار را با او امضا می‌کند. در فرم قرارداد وزارت کار مدت همکاری و نوع کار مشخص می‌شود. بنابراین طرفین از ابتدای این رابطه کاری، در جریان تعهداتی که برعهده دارند و حقوقی که برای آن‌ها ایجاد می‌شود، قرار می‌گیرند.

تصور کنید شخصی قصد دارد در گاوداری متعلق به خود، تعدادی نیروی کار را برای نظافت و انجام امور مرتبط با گاوداری استخدام کند. در این حالت این شخص باید با هر کدام از آن‌ها به‌صورت مجزا نمونه قرارداد اداره کار را امضا کند. در این قرارداد تکالیف و تعهدات هر کدام از طرفین به‌صورت کامل مشخص می‌شود.

شرایط و ضوابطی که باید درباره نمونه قرارداد اداره کار دانست

قرارداد اداره کار بین کارگر و کارفرما

قانون کار با هدف حمایت از کارگرانی که در گذشته حقوق و مزایای آن‌ها نادیده گرفته می‌شد، کارفرما را مکلف کرده است تا در صورت استخدام نیروی کار ولو با توافق شفاهی و بدون قرارداد کتبی، تعهدات خود را انجام دهد و حقوق و مزایای نیروی کار را بپردازد. در شرایطی که کارفرمایی برای محل کار خود، کارگرانی را استخدام می‌کند، بهتر است با او قرارداد اداره کار کارگری را امضا کند. در این قرارداد، کارگر براساس وظایفی که انجام می‌دهد و مطابق ساعات کاری که در محل کار کارفرما حضور دارد یا در اختیار کارفرما است، باید از حقوق و مزایا بهره‌مند شود. همچنین مطابق قانون تامین اجتماعی کارفرما مکلف است، حق بیمه کارگر را بپردازد.

به‌عنوان مثال فرض کنید شخصی یک مغازه‌ مکانیکی دارد. این مکانیک برای انجام امور این مغازه، کارگرانی را استخدام می‌کند تا در کنار او، برای تعمیر خودروها فعالیت داشته باشند و نظافت مغازه را نیز به‌عهده بگیرند. در این شرایط قرارداد اداره کار کاربرد دارد. طرفین می‌توانند با امضای این قرارداد، توافقات خودشان را به ‌صورت مکتوب امضا کنند.

آیا کارفرما می‌تواند حق بیمه کارگر را به خودش بپردازد؟

زمانی‌که کارفرما و کارگر فرم قرارداد وزارت کار را امضا می‌کنند، کارفرما متعهد می‌شود تا حق بیمه نیروی کار را بپردازد. البته توجه داشته باشید که حق بیمه کارگر، نزد سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. یعنی کارفرما نمی‌تواند این حق بیمه را به‌صورت مستقیم به کارگر پرداخت کند یا توافقی بر خلاف آن‌چه در قانون تامین اجتماعی مطرح ‌شده است، با کارگر داشته باشد. بنابراین اگر کارفرمایی حق بیمه کارگر را پرداخت نکند یا توافقی برخلاف قانون با او داشته باشد، مخالف قانون با او برخورد خواهد شد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − 6 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان