صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
کد خبر : 52868

نحوه خرید و فروش زعفران در بازار بورس کالا

نحوه خرید و فروش زعفران در بازار بورس کالا
تمامی کشاورزان زعفران می توانند محصولات خود را وارد بورس کرده و کسانی که دارای کد بورسی هستند می توانند از این بازار خرید کنند.

به گزارش شهر بورس، خرید و فروش زعفران این کالای با ارزش و گران قیمت ایرانی که به نوعی جزوی از ارزش های فرهنگی کشور هم به حساب می آید در بورس کالا امکان پذیر می باشد .

بورس کالا میزبان محصولات کالایی مختلفی است و با توجه به مصوبه وزارت صمت برای کاهش قیمت‌گذاری دستوری، محصولات جدید وارد بورس کالا می‌شوند.

بهار سال ۱۳۹۷ بود که معاملات طلای سرخ برای زعفرانکاران، کشاورزان و سرمایه‌گذاران آغاز شد. پس از آن معاملات آتی زعفران تا پایان شهریور با راه‌اندازی سه سررسید شهریور، آبان و دی ماه ۹۷ پیگیری شد و همچنان ادامه دارد.

قرار داد آتی زعفران چیست؟

قرار داد آتی زعفران یکی از انواع قرارداد‌های آتی به شمار می‌آید که از سال ۹۷ وارد بازار بورس کالا شد. در حال حاضر زعفران مورد تائید بورس کالا، زعفران رشته‌ای بریده ممتاز و زعفران رشته‌ای درجه یک تعیین‌شده که بر اساس استاندارد مشخص شده از سوی بورس کالا است. در بازار آتی، هر سررسید نماد مشخصی در تابلو معاملات دیده می‌شود که شامل نام کالا، ماه و سال قرارداد است.

تمامی کشاورزان می‌توانند محصول خود را وارد بورس کالا کنند. اما محصول و شرایط ورود باید به تایید بورس کالا برسد. از سوی دیگر تمامی افرادی که کد بورسی دارند می‌توانند قرار داد این محصول را به صورت سر رسید خریداری کنند.

معاملات طلای سرخ در تالار نقره‌ای

نخستین قرارداد آتی در دنیا به صورت سنتی روی محصولات کشاورزی صورت پذیرفت. در بورس کالای ایران نیز مطالعات گسترده‌ای روی دارایی‌های مختلف جهت پذیرش در قراردادهای آتی انجام شده که یکی از این دارایی‌ها در حوزه محصولات کشاورزی، زعفران است.

معاملات زعفران در بورس کالای ایران هم به صورت گواهی سپرده کالایی و هم در بازار فیزیکی به صورت نقد، سلف و نسیه انجام می‌شود. علی‌رغم اینکه ایران با تولید بیش از ۹۱ درصد از زعفران جوان، تولیدکننده اصلی این محصول است، در ساختار معاملات سنتی این دارایی امکان پوشش ریسک برای تولیدکنندگان و فعالان بازار زعفران وجود نداشت. از این رو، نگرانی از نوسانات قیمت این کالا همواره دغدغه فعالان این بازار بوده است. در همین راستا بورس کالای ایران درصدد برآمد تا با راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی زعفران به توسعه و رونق این بازار و رفع دغدغه فعالان در راستای مدیریت ریسک نوسانات قیمتی بپردازد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان