صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
کد خبر : 83712

تیرآهن چیست و انواع مختلف تیرآهن را بشناسید

تیرآهن چیست و انواع مختلف تیرآهن را بشناسید
تیرآهن به عنوان یکی از مهمترین مقاطع فولادی است که در پروژه‌های صنعتی و ساختمان‌سازی، کاربردهای فراوانی دارد. وظیفه‌ اصلی آن، تحمل تنش‌های حاصل از نیروهای وارد شده بر آن است.

به گزارش شهر بورس، تیرآهن به عنوان یکی از مهمترین مقاطع فولادی است که در پروژه‌های صنعتی و ساختمان‌سازی، کاربردهای فراوانی دارد. وظیفه‌ اصلی آن، تحمل تنش‌های حاصل از نیروهای وارد شده بر آن است. گفتنی است که تیرآهن یک پروفیل شناخته شده به دو شکل مقطع I و H است که کاربرد گسترده‌ای در صنعت و ساختمان‌سازی دارد.

از انواع تیرآهن I، می‌توان به IPN و IPE و از انواع H، می‌توان به HEA و HEB و HEM اشاره کرد. این نامگذاری بر اساس استاندارد اروپا است و در کشورهای مختلف اسامی متفاوتی دارد. قیمت تیرآهن یکی از عوامل تعیین‌کننده در قیمت تمام شده ساختمان است، بنابراین بررسی روند روزانه آن برای افراد اهمیت زیادی دارد.

تیرآهن در بین مقاطع فولادی اهمیت زیادی دارد، به طوری که بدون این پروفیل، ساختمان‌های اسکلت فلزی، وجود خارجی نخواهند داشت چرا که وظیفه‌ اصلی این محصول، تحمل بار واردشده بر ساختمان است. تیرآهن از دو بخش جان و بال تشکیل شده است. «جان تیرآهن» به عنوان بخش اصلی و میانی تیرآهن است، در حالی که «بال تیرآهن» به لبه‌ها و کناره‌های این محصول گفته می‌شود.

تیرآهن چیست و انواع مختلف تیرآهن را بشناسید

تاریخچه تیرآهن

تیرآهن به عنوان قطعه‌ اولیه و مهم هر پروژه‌ ساختمانی است که از ترکیب‌ شدن تیر فلزی با عناصر چوبی به وجود می‌آید. در سال 1812 یعنی حدود 200 سال قبل، تیرآهن و فولاد معنی خاصی نداشت. در سال 1730 تا 1830 اختراعات زیادی در زمینه‌ آهن‌آلات صورت گرفت. بعد از آن، شکل‌های مختلفی از فلزها شامل آهن، فولاد و چدن ساخته شدند که کاربردهای گوناگونی داشتند. در همان زمان اولیه‌ اختراع این محصول فولادی، از آن به عنوان درب منازل مسکونی، نرده و مواردی از این قبیل استفاده می‌شد.

معرفی انواع تیرآهن ساختمانی

تیرآهن، انواع مختلفی دارد و با توجه به خواص مکانیکی و شکل ظاهری آن، هر نوع این محصول دارای کاربردهای متفاوت در صنایع مختلف است.

تیرآهن IPE

این محصول به عنوان تیرآهن معمولی شناخته می‌شود و شکل ظاهری آن شبیه حرف انگلیسی I است. این تیرآهن، ضخامت ثابتی دارد و بال‌های ابتدایی و انتهایی آن یکسان‌اند. IPE مطابق با استانداردهای اروپایی تولید می‌شود و مخفف IPET در اصل، کلمه‌ profile Eroeenne I است. در ایران، سازه‌های طراحی‌شده در ساختمان‌سازی، معمولاً بر اساس این استاندارد هستند و به همین دلیل هم این محصول هم محبوبیت بالاتری بین مشتریان دارد و هم مصرف بالاتری نسبت به سایر تیرآهن‌های شناخته‌شده دارد.

تیرآهن‌ INP

این نوع تیرآهن نیز مانند IPE، از لحاظ ظاهری شبیه به I است و طبق استانداردهای روسیه و چین تولید می‌شود. تفاوت عمده‌ این تیرآهن با نوع IPE این است که در INP، با فاصله‌گرفتن از جان، ضخامت بال کاهش می‌یابد.

INP از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به IPE دارد و به همین دلیل، شناخت این دو نوع در نگاه اول ممکن است کار ساده و راحتی نباشد. بنابراین، بهتر است حتما در تشخیص تیرآهن دقت کافی داشته باشید.

تیرآهن هاش (بال‌پهن)

برای بسیاری از افراد سوال است که تیرآهن هاش چیست؟ تیرآهن بال‌پهن که به عنوان هاش شناخته می‌شود، یکی از انواع تیرآهن مورد استفاده در ساختمان‌سازی است. این محصول، در مجتمع‌های بزرگ تجاری، سوله‌ها و غیره استفاده می‌شود و بر حسب ضخامت به دو دسته تقسیم شده و طبق استانداردهای مختلف نامگذاری می‌شود. قیمت هاش نسبت به IPE بیشتر است. دسته‌بندی و نامگذاری این نوع  به دو نوع سبُک HE-A و نوع سنگین HE-B است. بال‌پهن سنگین، نسبت به بال‌پهن سبک از ضخامت بیشتری برخوردار است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که وزن تیرآهن بال‌پهن سبک و سنگین در سایزهای مختلف، متفاوت است.

تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه‌زنبوری یا شبکه، از لحاظ استاندارد و شکل ظاهری به صورت متنوع تولید می‌شود و در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. این نوع تیرآهن در سال 1910 میلادی توسط فردی به نام هورتن اختراع شد و نامگذاری آن هم به دلیل شکل ظاهری این محصول است.

مزایا و معایب تیرآهن

مزایا و معایب تیرآهن

تیرآهن، یکی از مهمترین مقاطع فولادی است و استفاده از آن در سازه‌های فولادی، مزایای زیادی دارد:

برای اتصال قطعات مختلف به یکدیگر در سازه‌های فولادی مناسب هستند

اجرا و نصب آن سرعت بالایی دارد

تیرآهن‎ها در ارتفاع‌های زیاد، کاربردهای فراوانی دارند

قطعاتی هستند که به صورت پیش‌ساخته در کارخانه وجود دارند

کاربرد انواع تیرآهن

پروژه‌های ساختمانی برای استحکام و مقاومت بیشتر، به تیرآهن نیاز دارد.

کاربرد عمده‌ این محصول در ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی است که به عنوان ستون قرار می‌گیرد. از تیرآهن در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود.

در کفی ستونی و صفحات فولادی با ضخامت‌های مختلف می‌توان از این مقطع فولادی استفاده کرد. این کفی‌ها به دلیل قابلیت برش، جوش و پیچ‌کاری، برای اتصال نبشی به ستون‌ها مفید هستند. علاوه بر این، اگر ساختمان بیش از یک طبقه داشته باشد، از تیرآهن می‌توان به عنوان ستون یکپارچه استفاده کرد.

یکی دیگر از کاربردهای مهم آن، استفاده از آن‌ به عنوان تیرهای اصلی یا شاه‌تیرها است. تیرآهن به عنوان شاه‌تیر می‌تواند به ستون‌ها متصل شود و تیرک‌های میانه‌ هر طبقه را نگه دارد. با توجه به اهمیت این محصولات و مقاطع فولادی، مشتریان می‌توانند  قیمت لحظه‌ای آهن‌آلات را با قیمتی مناسب و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طریق سایت پیوان تهیه نمایند.

از تیرآهن در ساخت خرپا هم استفاده می‌شود و تیرهای تراس را در کنار هم قرار می‌دهند تا در ساخت سوله، سقف و انبارها بتوانند از آن استفاده کنند.

منبع: pivan.co

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 12 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان