شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۵۸
کد خبر : 52489

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

بلاک چین چیست؟/ هر آنچه که باید درباره بلاک چین بدانید

بلاک چین چیست؟/ هر آنچه که باید درباره بلاک چین بدانید
این روزها عبارت بلاک چین زیاد شنیده می شود، اما افراد زیادی از آن شناخت ندارند. در این گزارش، به سوال بلاک چین چیست پاسخ داده شده است.

به گزارش شهر بورس، «بلاک چین چیست؟»؛ سؤالی که در پاسخ به آن باید گفت بلاک چین یک پایگاه داده توزیع شده است که بین گره‌های یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته می‌شود.

به‌عنوان یک پایگاه داده، یک بلاک چین اطلاعات را به‌صورت الکترونیکی در قالب دیجیتال ذخیره می‌کند. بلاک چین‌ها بیشتر به خاطر نقش حیاتی خود در سیستم‌های ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین، برای حفظ رکورد ایمن و غیرمتمرکز تراکنش‌ها شناخته می‌شوند.

نوآوری در بلاک چین این است که وفاداری و امنیت رکورد داده‌ها را تضمین می‌کند و بدون نیاز به شخص ثالث قابل اعتماد ایجاد می‌کند. بلاک چین یک فناوری نوین به شمار می‌آید که هدف آن ذخیره‌سازی و انتقال هر نوع داده به‌صورت غیرمتمرکز است. در این سیستم گره‌ها وظیفه تائید و ثبت تراکنش‌ها را دارند.

این گره‌ها در سرتاسر دنیا توزیع شده‌اند و برای انجام درست وظایف خود، از الگوریتم‌های اجماع استفاده می‌کنند. امنیت شبکه بلاک چین حاصل استفاده از ایده‌های مبتکرانه در حوزه رمزنگاری و اقتصاد است. در این مقاله علاوه بر بررسی تمام جنبه‌های فنی و عملی بلاک چین کاربردهای بلاک چین‌ در حوزه‌های مختلف شرح داده شده است.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین یک دفتر دیجیتالی از تراکنش‌ها است که توسط شبکه‌ای از رایانه‌ها به‌گونه‌ای نگهداری می‌شود که هک یا تغییر آن را دشوار می‌کند و در کل شبکه سیستم‌های کامپیوتری روی بلاک چین توزیع می‌شود.

واژه بلاک چین Blockchain ترکیبی از دو کلمه Block بلوک و Chain زنجیره است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست.این فناوری روشی امن برای افراد فراهم می‌کند تا مستقیماً بدون واسطه مانند دولت، بانک یا شخص ثالث با یکدیگر معامله کنند.

بلاک چین

بلاک چین زنجیره‌ای از بلوک‌هاست که شامل اطلاعات می‌شود. داده‌هایی که در داخل یک بلوک ذخیره می‌شوند به نوع بلاک چین بستگی دارد.

به‌عنوان‌مثال، یک بلاک بیت کوین حاوی اطلاعاتی در مورد فرستنده، گیرنده، تعداد بیت کوین‌هایی است که باید منتقل شوند. اطلاعات در بلاک‌ها ثبت می‌شوند و بلاک‌ها با هم به‌صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند. این زنجیره، بلاک چین را تشکیل می‌دهد.

هرکدام از این بلاک‌ها چیزی به نام هش (Hash) دارند. یک هش رشته‌ای متنی است که از یک تابع ریاضی خاص تولید شده و کاربرد آن جلوگیری از تقلب در سیستم است. هش یک داده یا ورودی، همیشه ثابت است. استفاده از راهکار هش باعث می‌شود تا از تقلب و تغییر اطلاعات ثبت‌شده روی بلاک چین جلوگیری به عمل آید.

هش کردن فرآیندی است که بلوک‌ها را در کنار هم نگه داشته و زنجیره بلوکی ایجاد می‌کند. در فرآیند هشینگ داده‌ها با هر اندازه‌ای وارد توابع ریاضی خاص می‌شوند تا خروجی که همان هش (Hash) است را تولید کنند. طول این هش همواره ثابت است و ربطی به طول ورودی به تابع ندارد.

بلاک چین.

تفاوت بلاک چین  و ارز دیجیتال چیست؟

بلاک چین فناوری است که امکان وجود ارز دیجیتال (از جمله موارد دیگر) را فراهم می‌کند. بیت کوین نام شناخته شده ترین ارز رمزنگاری شده است، ارزی که فناوری بلاک چین برای آن اختراع شد.

چه کسی بلاک چین را اختراع کرد؟

این ارز توسط افراد ناشناس پشت ارز نقدی آنلاین بیت کوین، با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است. بلاک چین این پتانسیل را دارد که به‌عنوان بستری برای سیستم‌های ثبت رکورد در سراسر جهان رشد کند، اما تنها 10 سال پیش راه‌اندازی شد.

دفتر دیجیتالی یا دفتر کل توزیع شده بلاک چین چیست؟

قدرت محاسباتی و پیشرفت در رمزنگاری، به همراه کشف و استفاده از برخی الگوریتم‌های جدید و جالب، امکان ایجاد دفتر کل توزیع شده را فراهم کرده است. در ساده‌ترین شکل آن، دفتر کل توزیع شده یک پایگاه داده است که به‌طور مستقل توسط هر شرکت کننده (یا گره) در یک شبکه بزرگ نگهداری و به‌روز می‌شود. توزیع منحصر به فرد است: رکوردها توسط یک مرجع مرکزی به گره‌های مختلف مخابره نمی‌شوند، بلکه به‌طور مستقل توسط هر گره ساخته و نگهداری می‌شوند. به این معنا که هر گره در شبکه، هر تراکنش را پردازش می‌کند، به نتایج خودش می‌رسد و سپس روی آن نتایج رأی می‌دهد تا مطمئن شود که اکثریت با نتیجه‌گیری موافق هستند. هنگامی که این توافق وجود داشت، دفتر کل توزیع شده به‌روز شده است و همه گره‌ها کپی یکسان خود را از دفتر حفظ می‌کنند. این معماری به‌عنوان یک سیستم ثبت، مهارت جدیدی را امکان‌پذیر می‌کند که فراتر از یک پایگاه داده ساده است. دفتر کل توزیع شده شکلی پویا از رسانه است و دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی است که بسیار فراتر از دفتر کل مبتنی بر کاغذ ثابت است. نسخه کوتاه این است که آنها ما را قادر می‌سازند تا انواع جدیدی از روابط را در دنیای دیجیتال رسمی و ایمن کنیم. ماهیت این نوع جدید روابط این است که از هزینه اعتماد (که قبلاً توسط دفاتر اسناد رسمی، وکلا، بانک‌ها، افسران رعایت مقررات، دولت‌ها و غیره ارائه می‌شد) توسط معماری و کیفیت دفتر کل توزیع شده اجتناب می‌شود..

اختراع دفتر کل توزیع شده نشان‌دهنده انقلابی در نحوه جمع‌آوری و انتقال اطلاعات است. هم برای داده‌های استاتیک (یک رجیستری) و هم برای داده‌های پویا (معاملات) اعمال می‌شود. دفتر کل توزیع شده به کاربران این امکان را می‌دهد که فراتر از مراقبت ساده از پایگاه داده حرکت کنند و انرژی را به نحوه استفاده، دست‌کاری و استخراج ارزش از پایگاه‌های داده کمتر در مورد نگهداری پایگاه داده، بیشتر در مورد مدیریت یک سیستم ثبت، هدایت کنند.

اهمیت بلاک چین

­بلاک چین به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین فناوری‌­های سال­‌های آتی جهان تأثیر فراوانی بر ساختار و بنیاد کسب و کارها می‌­گذارد. فراگیری این فناوری در آینده­ای نه‌چندان دور در صورت موفقیت در جلب اعتماد عمومی، تأثیر شگرفی بر رفتار مردم و حتی دولت‌­ها می‌گذارد. بلاک چین به یکی از پردرآمدترین فناوری­‌های سال­‌های اخیر تبدیل شده و در طول دهه گذشته علاقه به آن بسیار زیاد شده است. بلاک چین به تائید و ردیابی تراکنش‌های چند مرحله‌ای که نیاز به تائید و ردیابی دارند کمک می‌کند. می‌تواند تراکنش‌های ایمن را فراهم کند، هزینه‌های انطباق را کاهش دهد و پردازش انتقال داده‌ها را سرعت بخشد. فناوری بلاک چین می‌تواند به مدیریت قرارداد و ممیزی منشأ یک محصول کمک کند.

شبکه همتا به همتا در بلاک چین چگونه است؟

 در علوم کامپیوتر، شبکه‌های همتا به همتا یا کاربر به کاربر به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که تعدادی فایل را به‌صورت مشترک ذخیره می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند. این شبکه می‌تواند برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از کاربردهای شبکه همتا به همتا در تکنولوژی بلاک چین است. بیت کوین را می‌توان با استفاده از شبکه همتا به همتا از یک کاربر به کاربر دیگر بدون نیاز به‌واسطه‌ها یا سرور مرکزی دیگر انتقال داد. این شبکه توسط یک دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین مدیریت می‌شود. رمز ارزهای بسیاری نیز به پیروی از بیت کوین بدون نیاز به‌واسطه در سراسر جهان منتقل می‌شوند.

مزیت شبکه‌های همتا به همتا در ارزهای دیجیتال

امنیت بالا – حذف واسطه‌ها – جلوگیری از سانسور و …

 13  برنامه کاربردی و حوزه‌های کاربرد فناوری بلاک چین

به اشتراک‌گذاری امن داده‌های پزشکی – بازارهای  NFT – ردیابی حق امتیاز موسیقی – پرداخت‌های فرامرزی – سیستم‌عامل‌های اینترنت اشیا بلادرنگ – امنیت هویت شخصی – سیستم ردیابی مبارزه با پول‌شویی نظارت بر زنجیره تأمین و لجستیک – مکانیسم روی گیری – بینش تبلیغاتی – تولید محتوای اصلی – صرافی ارزهای دیجیتال – پلت فرم پردازش املاک و مستغلات.


بیشتربخوانید:ریزش بیت کوین فرصت یا تهدید سرمایه گذاری؟


به‌طور خلاصه بلاک چین یک فناوری نوین به شمار می‌آید که هدف آن ذخیره‌سازی و انتقال هر نوع داده به‌صورت غیرمتمرکز است. در این سیستم گره‌ها وظیفه تائید و ثبت تراکنش‌ها را دارند. این گره‌ها در سرتاسر دنیا توزیع شده‌اند و برای انجام درست وظایف خود، از الگوریتم‌های اجماع استفاده می‌کنند. امنیت شبکه بلاک چین حاصل استفاده از ایده‌های مبتکرانه در حوزه رمزنگاری و اقتصاد است. یکی از تفاوت‌های کلیدی بین یک پایگاه داده معمولی و یک بلاک چین، نحوه ساختار داده‌ها است. یک بلاک چین اطلاعات را با هم در گروه‌هایی به نام بلوک جمع‌آوری می‌کند که مجموعه‌ای از اطلاعات را در خود نگه می‌دارد. بلوک‌ها دارای ظرفیت‌های ذخیره‌سازی خاصی هستند و هنگامی که پر می‌شوند، بسته می‌شوند و به بلوک پر شده قبلی متصل می‌شوند و زنجیره‌ای از داده‌ها را تشکیل می‌دهند که به نام زنجیره بلوکی شناخته می‌شود. تمام اطلاعات جدیدی که به دنبال آن بلوک تازه اضافه شده است در یک بلوک تازه تشکیل شده کامپایل می‌شود که پس از پر شدن نیز به زنجیره اضافه می‌شود.

گزارش از نادیا یوسف زاده عادلی

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان