صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کد خبر : 64719

اما و اگرهای کاهش قیمت خودرو با واردات

اما و اگرهای کاهش قیمت خودرو با واردات

بسیاری از خانواده ها امیدوارند با واردات خودروهای خارجی، خودروهای داخلی ارزان تر شده و بتوانند خرید کنند؛ اما آیا این واردات بر قیمت خودروهای داخلی اثر خواهد گذاشت؟

به گزارش شهر بورس، با تصمیم دولت به واردات برخی از خودروهای خارجی، اما و اگرهای کاهش قیمت خودرو با واردات به موضوع اصلی تحلیل های کارشناسان حوزه خودرو تبدیل شده است اما این تحلیل ها در سطح کارشناسی باقی نمانده و شاید بحث اصلی بسیاری از خانواده های ایرانی نیز شده است. بررسی این اما و اگرهای کاهش قیمت خودرو با واردات، نشان می دهد که برخی از کارشناسان معتقدند خودرو در کوتاه مدت، ارزان نخواهد شد. یک عضو هیات ‌علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت طرفدار این نظریه است.

بر اساس گزارش ایلنا، امیرحسن کاکایی در این باره گفت: وزارت صمت امیدوار به واردات خودرو است اما شواهد حاکی از این مهم است که این واردات در نهایت منجر به کاهش قیمت‌ها نخواهد شد؛ چراکه برای واردات خودرو حدود یک میلیارد دلار تخصیص داده‌اند که این موضوع در نهایت باعث افزایش قیمت دلار و خودرو خواهد شد.

این عضو هیات ‌علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت به پرسشی مبنی بر اینکه افزایش قیمت خودرو تا کجا ادامه خواهد داشت، این چنین پاسخ داد: تورم قیمت خودرو تا به امروز نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده و به نظر می‌رسد که این افزایش قیمت تا 40 درصد دیگر هم جلو برود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تورم 40 درصدی در بخش صنعت، قیمت خودرو را از تورم موجود در کشور عقب‌تر دانست و افزود: بازارهای سرمایه‌ای دیگر مانند ارز، سکه و مسکن چندان شرایط مساعدی ندارند این در حالیست که بازار خودرو کشش خود را حفظ کرده است.

عرضه خودرو در بورس بی اثر در بازار و حامی خودروسازان

کاکایی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس تنها راه چاره است، گفت: عرضه خودرو در بورس ممکن است تاثیری در بازار نداشته باشد اما ضرر خودروسازان را کنترل می‌کنند و امکان جمع‌آوری بساط رانت‌خواری را فراهم می‌کند. امیدواریم که تولید خودروسازان بالا برود و در میان مدت قیمت‌ها متعادل شود اما در میان مدت اتفاقی در قیمت‌ها ایجاد نخواهد شد. به عنوان مثال پژو 207 حدود 50 میلیون تومان زیر قیمت بازار در بورس عرضه شد. این مسئله اثر منفی در بازار ایجاد نکرد هرچند اثر مثبتی هم نداشت اما در این شرایط خودروساز نیز زیانی نکرد. در شرایط فعلی دولت باید همت کند و از خودروسازان بخواهد که تولید را افزایش بدهد.

عضو هیات ‌علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت ادامه داد: بازار خودرو فقط بازار صنعت خودرو نیست و بازارهای موازی باهم رقابت می‌کنند. به نظر می‌رسد بازار بورس و مسکن چندان مساعد نباشد و بازار دلار، سکه و خودرو باهم رقابت می‌کنند و ممکن است که با عرضه خودرو نیز شرایط بهتر نشود. اما احتمال کنترل هیجان مردم وجود دارد؛ و این که درباره پایین آمدن قیمت ها نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد.


بیشتر بخوانید:آیا موج افزایش قیمت خودرو تمام می شود؟


به گفته وی؛ با افزایش عرضه، خرید محدود می‌شود ولی به این معنا نیست که قیمت‌ها ریزش کنند. در سال گذشته شاهد افت خرید بودیم اما این افت به کاهش قیمت‌ها منجر نشد.

وی عرضه خودرو در بورس را مترداف با حذف قرعه‌کشی دانست و خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد قیمت‌گذاری دستوری باقی بماند قرعه‌کشی همچنان باقی خواهد ماند؛ قرعه‌کشی مانند رانت و لاتاری است که همه تمایل دارند در آن شرکت کنند. شنیده‌ها حاکی از این است که مجلس پای شورای رقابت را وسط کشیده است که اگر چنین رخ بدهد به‌معنی تکرار قرعه‌کشی است.

کاکایی گفت: قرار بود کوئیک R را در دو روز گذشته عرضه کنند اما سایت با مشکل مواجه شد و بعد اعلام کردند که خودرو تمام شده است و این نشان می‌دهد که عده‌ای دارند بازارسازی می‌کنند و تا وقتی بازارسازی معنا داشته باشد دوباره به فرآیند قرعه‌کشی باز می‌گردد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 + 11 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان