صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
کد خبر : 80986

رئیس سازمان بورس:

اتفاق عجیبی در بورس نیفتاده است/ صندوق های تثبیت و توسعه در بازار فعال هستند

اتفاق عجیبی در بورس نیفتاده است/ صندوق های تثبیت و توسعه در بازار فعال هستند
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، افت سنگین بورس در روزهای اخیر را ناشی از هیجان دانست و گفت:اتفاق عجیبی در بورس نیفتاده است.

به گزارش شهر بورس، مجید عشقی در نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی، اظهار داشت: بازار سرمایه به واسطه حضور پررنگ مردم که دلایل مختلفی داشته، حضور سهامداران خرد را در خود دارد.

وی افزود: طی روزهای گذشته، در یک روز حتی ۵۰۰ هزار نفر در یک روز اقدام به معامله سهام کرده‌اند. این در حالی بوده که بسیاری از بورس‌های کشورهای منطقه کل سرمایه‌گذاران‌شان به این مقدار است.

رئیس سازمان بورس با اشاره به آخرین وضعیت سهام عدالت، خاطرنشان کرد: سهام عدالت یکی از مفاهمی بود که خواسته یا ناخواسته، خیلی‌ها را درگیر بازار سرمایه کرد. باید برای ایجاد یک بازار مالی مردم نهاد، انرژی بیشتری بگذاریم. نحوه جلب مشارکت این سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عشقی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های جدی شورای عالی بورس، این است که چگونه اراده مالکیتی نزدیک به ۵۰ میلیون سهامدار را به شرکت‌های سرمایه‌پذیر هدایت کنیم. برای انتقال این اراده مدیریتی، نیازمند مدل‌های مفهومی و فنی هستیم. به جرأت می‌گویم که در مورد این موضوع تقریباً هیچ کاری نکردیم.

وی به تشریح آخرین وضعیت بازار سرمایه پرداخت و تصریح کرد: بر اساس جلسات برگزار شده، سیاست دولت درخصوص بازار سرمایه این بوده که بورس همواره به عنوان یکی از بازارهای مطمئن برای جذب سرمایه و تامین مالی مورد تایید است. استراتژی دولت این است که بازار سرمایه به نحوه‌ای توسعه پیدا کند که در تامین مالی تمام طرح‌های دولتی و غیردولتی، نقش مهمی داشته باشد. در مقاطع مختلف این حمایت‌ها را دریافت کرده‌ایم.

رئیس سازمان بورس یادآور شد: سازمان بورس در هیچ مقطعی چه درخصوص رشد و چه افت درخصوص افت بازار کار نمی‌کند. همانند سایر بازارها، بورس نیز نمی‌تواند با دستور اداره شود. تمام بازارگردان‌ها و بازارسازها هم در دوران رکود و هم در رونق، باید به تعهدات بازارگردانی خود عمل کنند.


عشقی: روزانه یک میلیارد تومان سرمایه خرد وارد بازار می شود


عشقی در واکنش به شایعات مطرح شده پیرامون اجبار سازمان بورس به برخی از حقوقی‌ها برای فروش سهام در بازار، گفت: سازمان بورس اجباری در تحمیل تعهدات مازاد بر تعهدات بازارگردان‌ها ندارد. بر اساس آمار، بازارگردان‌ها روز گذشته هزار میلیارد تومان خرید داشتند. همچنین صندوق‌های تثبیت و توسعه نیز فعال بودند.

وی با اعلام اینکه «صندوق‌های تثبیت و توسعه وضعیت مناسبی دارند»، یادآور شد: این صندوق‌ها منابع خوبی برای حمایت از بازار دارند. طی دو سال اخیر در برخی روزها منابع صندوق‌ها نزدیک به صفر می‌شد، اما الان منابع قابل توجهی دارند و نگرانی نداریم. سرمایه‌گذاران هم با باید دقت بیشتری اقدام به معامله کنند.

رئیس سازمان بورس درباره افت بازار سرمایه در دو روز گذشته، عنوان کرد: این هیجانی که در بازار ایجاد شد، نسبت به حالت‌های عادی بیشتر بود. مشخص است که بازار وقتی در یک روند صعودی حرکت می‌کند، بابد انتظار شناسایی سود توسط برخی معامله‌گران را داشته باشیم.

عشقی افزود: شرایط بنیادی بازار مورد توجه تحلیلگران خواهد بود. گزارش‌های ۱۱ ماهه در راه است و به نظر می‌رسد شرایط متفاوتی را خواهیم دید. اتفاق عجیبی در بازار نیفتاده؛ سودآوری شرکت‌ها در فروردین با دوره مشابه سال گذشته قابل مقایسه نیست.

وی گفت: در حال حاضر بازار سرمایه می‌تواند بهترین بازار برای جذب و هدایت نقدینگی به سمت تولید باشد. برای عرضه اولیه، سهامی عام پروژه و راه‌اندازی صندوق‌ها برنامه‌های زیادی داریم.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: اولویت و رسالت اصلی ما، انتقال نقدینگی بورس به سمت تولید است. اگر در سال ۹۹ نصف نقدینگی سرازیر شده به بازار، به سمت تولید می‌رفت شرایط متفاوتی را شاهد بودیم.

خبرنگار: مجتبی بانان

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 + دوازده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان