شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
کد خبر : 121692

آشنایی با بازار بورس خارجی و نحوه ورود به آن

آشنایی با بازار بورس خارجی و نحوه ورود به آن
در این مقاله به نحوه سرمایه‌گذاری در بورس آمریکا پرداختیم.

به گزارش شهر بورس، سرمایه‌گذاری در سهام خارجی، سرمایه‌گذاران ایرانی را قادر می‌سازد تا در برخی از با ارزش‌ترین و مشهورترین شرکت‌های جهانی از کسب‌وکارهای فناوری مانند مایکروسافت، اپل، گوگل، تسلا، آمازون، علی‌بابا و نتفلیکس تا کسب‌وکارهای معمولی مانند سامسونگ، عربستان سعودی، ویزا، LVMH و Tencent Holdings. سرمایه گذاری کنند.

سرمایه گذاری در سهام خارجی از ایران تنها از طریق فارکس امکان‌پذیر است و می‌توان برای تنوع بخشیدن به سبد سهام خود، تخصیص منطقی به این سهام انجام داد.

علاوه بر این، در دسترس بودن اطلاعات گسترده و استانداردهای بالای حاکمیتی این شرکت‌ها و بورس‌ها درک بهتری از سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط شما را فراهم می‌کند.

اگر به دنبال سرمایه گذاری در سهام جهانی هستید، در آرون گروپس نحوه انجام این کار آورده شده است.

آشنایی با بازار بورس خارجی و نحوه ورود به آن

عواملی که قبل از سرمایه گذاری در سهام خارجی باید در نظر گرفته شود

قبل از سرمایه گذاری در بازار بورس خارجی، یک سرمایه گذار باید محتاط باشد و باید موارد زیر را به طور کلی جدا از تجزیه و تحلیل عمیق شرکت سرمایه پذیر ارزیابی کند:

ریسک کشور

هنگام سرمایه‌گذاری در هر کشور خارجی، باید ریسک‌های مرتبط با محل/کشور سرمایه‌گذاری را درک و تحلیل کرد. ملاحظاتی مانند ریسک‌های ژئوپلیتیک، عوامل کلان اقتصادی و خاص واحد سرمایه‌پذیر، چشم‌اندازهای تجاری آتی و غیره، بخش باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، از سرمایه گذاری در بازار سهام در کشوری که پتانسیل جنگ یا درگیری با ایران را دارد، باید اجتناب شود.

ریسک نوسانات ارز

به همین ترتیب، ریسک ارز ناشی از نوسانات ارزی را نمی توان نادیده گرفت. نوسان ارز خارجی به نوسانات ارز خارجی (مثلاً دلار آمریکا یا پوند انگلیس) در مقایسه با پول هند اطلاق می‌شود که ممکن است باعث سود یا زیان برای سرمایه گذار شود و بر این اساس بازده هدف باید هرگونه ریسک نوسانات ارزی را در نظر بگیرد.

به عنوان مثال، در صورتی که انتظار می‌رود دلار آمریکا در برابر روپیه هند تقویت شود، بازده بالاتری از نظر روپیه خواهید داشت و بالعکس.

ریسک نوسان

می‌توان گفت که نوسانات قیمت سهام، در هر جهت، ریسک نوسان است. در اصطلاح عامیانه، نوسان ریسک مربوط به کمیت تغییرات در ارزش سهام است. هرچه نوسانات بیشتر باشد، سهام ریسک بیشتری دارد، زیرا قیمت آن غیرقابل پیش بینی می شود. به طور کلی، بازارهای توسعه یافته قوی‌تر که نوسانات کمتری دارند، از منظر سرمایه‌گذاری بهتر هستند.

ریسک اقتصادی

تغییرات نامطلوب در عوامل کلان اقتصادی یک اقتصاد را ریسک اقتصادی می‌گویند. بیکاری، نوسانات نرخ بهره، بی‌ثباتی سیاسی، تغییرات نامطلوب در قوانین و غیره عوامل کمی هستند که می‌توانند به شدت بر عملکرد یک سازمان در آن اقتصاد تأثیر بگذارند و در نتیجه بر قیمت سهام آنها تأثیر بگذارند. از این رو، سرمایه‌گذار قبل از سرمایه‌گذاری در هر سهام خارجی باید تمامی عوامل کلان اقتصادی کشور سرمایه گذاری را ارزیابی کند.

بازار بورس جهانی چیست؟

بورس جهانی همان بورس بین المللی، بازار تبادلات مالی جهانی است. به زبان ساده تعریف بازار بورس جهانی مشابه با تعریفی است که برای بازار بورس ارائه می‌شود با این تفاوت که در تعریف بازار جهانی بورس محدودیت جغرافیایی و مکانی را نخواهیم داشت. از هر جای دنیا می‌توانید در بازار بورس جهانی معامله کنید. کافی است بروکر شما ارتباط را به درستی برقرار کند. به این ترتیب فرقی نمی‌کند در ایران باشید یا آمریکا، فرصت‌های سرمایه‌گذاری برابری در اختیار شماست.

بورس جهانی شامل اجزا مختلفی شامل تمامي بانک‌ها (تجاری و مرکزی و سرمايه گذاری)، مؤسسات مالى بزرگ، شرکت‌هاي چند مليتي و بین المللی، تاجران، شرکت‌هاي بيمه، شرکت‌های صادرات و واردات، صندوق‌های باز نشستگي، سفته ­بازها و اشخاص حقيقی که می‌توانند در آن اقدام به مبادله و معامله کنند.

آشنایی با بازار بورس خارجی و نحوه ورود به آن

انواع بازار بورس جهانی

بازارهای مختلفی در بورس جهانی وجود داشته که هرکدام به صورت مجزا فعالیت کرده و دارای خدمات متفاوتی هستند. در اینجا قصد داریم این بازارها را مورد بررسی قرار دهیم.

بازار سهام:

یکی از آشناترین و معروف‌ترین بازارهای بورس همان بازار سهام بوده که بسیاری از مردم در آن به عنوان سرمایه‌ذار اقدام به خرید فروش سهام شرک­ت های مختلف می‌کنند و از این راه در سود و زیان شرکت‌ها سهیم هستند و به نوعی در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بازار کالا:

یکی از بازارهای خاص در بورس‌های جهانی است و شامل بورس‌هایی است که قیمت تبادلات کالاها به صورت جهانی یا منطقه‌ای بر اساس عرضه و تقاضا ارزش‌گذاری می‌شود. بازار کالا خود به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود.

  • Hard: طلا، نقره، سیمان، فلزات و…
  • Soft: قهوه، اقلام خوراکی و…
  • Energy: نفت، گاز، برق، ذغال سنگ و…

بازار اوراق بهادار:

عمدتا این بازار برای دولت مناسب ­تر بوده چرا که با استفاده از انتشار اوراق مشارکت طرح‌های خود در آن هزینه مورد نیاز برای شروع یک پروژه را فراهم می‌کند و در نهایت به دارندگان این اوراق مشارکت سودهای از پیش تعیین شده‌ای اختصاص می‌دهد.

بازار تبادلات ارزی یا فارکس:

شاید بعد از بورس‌های داخلی معروف­ترین و پرمخاطب‌ترین بازار بورس جهانی، بازار فارکس یا تبادلات ارزی است. تفاوت این بازار با بازارهای دیگر به ­ویژه بازار بورس، نوع کالایی است که مورد مبادله قرار می‌گیرد. در فارکس شما به اصطلاح با جفت ارزها مواجه می‌شوید که ارزش‌گذاری پول ملی کشورها بر اساس عرضه و تقاضا در مقابل سایر ارزها سنجیده می‌شود. مانند نرخ برابری یورو به دلار.

نحوه خرید سهام در بورس آمریکا

در حالت کلی آمریکا قانون خاصی برای خرید سهام آمریکایی برای افراد خارجی‌ که شهروند آمریکا نیستند، ندارد. به‌هرحال چون قضیه مربوط به سرمایه‌گذاری در کشور آمریکاست، دولتمردان این کشور با ورود پول به بازار سهام این کشور مشکلی ندارند.

بااین‌حال این افراد برای خرید سهام باید مدارک خاصی مثل ویزا را به بروکر خود (منظور بروکرهای آمریکایی است) بدهند. علاوه بر این باید کارمزد و مالیات بیشتری به‌عنوان یک فرد خارجی برای خرید سهام آمریکایی بپردازند.

همان‌طور که می‌دانید ایران در حال حاضر تحریم است و افرادی که ساکن ایران هستند و تمایل به خریدوفروش سهام آمریکایی دارند نمی‌توانند از شرکت‌های واسطه‌ای که امکان خرید سهام آمریکایی را برای خارجی‌ها فراهم می‌کنند، استفاده کنند (علاوه بر این، هزینه مالیات و کارمزد در این حالت هم بسیار زیاد است)، اما همیشه می‌توان راه‌حلی برای مشکلات پیدا کرد. خرید سهام شرکت‌های آمریکایی از طریق بروکرهای معتبری که به ایرانیان نیز خدمات می‌دهند، امکان‌پذیر است.

بروکر رابط معامله گران و بازار مالی است. معامله گران با توجه قراردادهایی که توسط این بروکرها ارائه می‌شود می‌توانند در این بازار  سرمایه‌گذاری کنند.

این سرمایه‌گذاری می‌تواند بر اساس قرارداد شیردیلینگ باشد که می‌توان سهم را برای بلندمدت خریداری کرد و در صورت افزایش قیمت سهم سود کسب کرد. اما این روش برای افرادی که ساکن ایران هستند ممکن نیست، درنتیجه این افراد باید از روش دوم که قراردادهای CFD است، استفاده کنند. در این نوع قراردادها شرایطی فراهم می‌شود که افراد بتوانند امکان معامله و سرمایه‌گذاری در بورس آمریکا را نیز تجربه کنند و با خرید سهم‌های آمریکایی مثل متا، گوگل و… از طریق این نوع قرارداد، معامله انجام دهند و به‌صورت غیرمستقیم در بازار بورس آمریکا سرمایه‌گذاری کنند.

لازم به ذکر است که در این حالت شما از تفاوت قیمت خریدوفروش سهام سود به دست می‌آورید و مالکیتی روی خودِ سهام ندارید. استفاده از این روش مزایا و معایب خاص خودش را دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مراحل سرمایه‌گذاری در بورس آمریکا

برای این‌که به‌عنوان یک ایرانی، سرمایه‌گذاری در بورس آمریکا را شروع کنید باید مراحلی که در ادامه بیان می‌کنیم را طی کنید. طی کردن این مراحل ساده است و فقط در مرحله آموزش به تلاش زیاد شما نیاز دارد.

نکات مهمی که برای سرمایه‌گذاری در بورس آمریکا باید به آن‌ها دقت کنید این است که:

  • دانش معامله‌گری به معنای یادگیری تحلیل  تکنیکال، فاندامنتال، مدیریت سرمایه و ریسک، روانشناسی بازار و استراتژی‌های معاملاتی است. اگر درزمینه تحلیل  تکنیکال و قوانین مدیریت سرمایه و ریسک اطلاعی ندارید، می‌توانید به دوره فارکس و بازار جهانی مراجعه کنید.
  • پیش از ثبت‌نام در یک بروکر باید با نحوه انتخاب بهترین بروکر آشنا شوید. برای پیدا کردن بروکر فارکس مناسب، می‌توانید از این مقاله استفاده کنید.
  • پیش از ثبت‌نام باید لیست ابزارهای معاملاتی ارائه‌شده توسط بروکر را چک کنید چون در همه بروکرها امکان خریدوفروش سهام آمریکایی وجود ندارد.

نحوه خرید سهام آمریکایی در بازار مالی

برای خرید سهام آمریکایی می‌توانید از بروکرهایی که این نوع قرارداد ها را ارائه می‌دهند استفاده کنید. در بازار مالی بیشتر معاملات در قالب قراردادهای CFD انجام می‌شوند. برای آشنایی کامل با انواع معاملات در بازار مالی می‌توانید از این مقاله استفاده کنید.

CFD یا قراردادهای مابه‌التفاوت، نوعی قرارداد است که بر مبنای تفاوت در ارزش یا قیمت خریدوفروش تعریف می‌شود. با استفاده از معاملات CFD که نوعی معاملات مشتقه به‌حساب می‌آیند شما به ‌پیش‌بینی قیمت دارایی پایه (در اینجا منظور از دارایی پایه همان سهام آمریکایی است) می‌پردازید و مالکیتی روی خود دارایی نخواهید داشت.

معاملات CFD به‌صورت دوطرفه انجام می‌شوند یعنی اگر در معاملات CFD سهام، شما پیش‌بینی کنید که قیمت یک سهم خاص مثلاً اپل افزایش پیدا خواهد کرد، با خرید قرارداد CFD اپل می‌توانید از افزایش قیمت آن در آینده سود کنید. اما اگر شما به این نتیجه برسید که قیمت سهام اپل در آینده کم می‌شود، با فروش قرارداد CFD اپل، می‌توانید از کم شدن قیمت سهام اپل سود کنید.

آشنایی با بازار بورس خارجی و نحوه ورود به آن

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بورس آمریکا

همان‌طور که گفتیم هم‌اکنون سرمایه‌گذاری در بورس آمریکا فقط از طریق بروکرهایی که این نوع قرارداد را ارائه می‌دهند ممکن است. این روش سرمایه‌گذاری همچون سایر روش‌ها مزایا و معایب خاص خودش را دارد که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

مزیت‌های خرید سهام آمریکایی

معاملات دوطرفه: با خرید سهام آمریکایی از طریق بروکرها، شما می‌توانید هم از افزایش قیمت‌ها سود ببرید و هم از کاهش قیمت‌ها. درحالی‌که اگر قرار بود سهام آمریکایی را از بورس‌های آمریکایی بخرید با یک بازار یک‌طرفه مواجه بودید که فقط می‌توانستید با خرید و افزایش قیمت سود کنید و در مواقع کاهش قیمت کاری از دستتان ساخته نبود.

مالیات: با معاملات سهام در بروکرهای فارکس شما مالکیت فیزیکی سهام را نخواهید داشت به همین دلیل مجبور نیستید هزینه اضافه‌ای به‌عنوان مالیات پرداخت کنید.

کارمزد: کارمزد انجام معاملات خریدوفروش سهام در بروکرهای فارکس کم است (البته بهتر است در روزهایی که میزان نقدینگی در بازار سهام بیشتر است، کار خریدوفروش سهام آمریکایی را انجام دهید چون در روزهایی که نقدینگی کمتر است کارمزد انجام معاملات بیشتر می‌شود).

تاریخ سررسید: در معاملات CFD سهام، تاریخ خاصی برای تمام شدن قرارداد ندارند و این قراردادها به‌صورت اتوماتیک به روز بعد منتقل می‌شوند.

مارجین یا لوریج: امکان استفاده از مارجین و لوریج در معاملات سهام باعث می‌شود تا معامله گران بتوانند با خریدوفروش سهام آمریکایی سود بیشتری نسبت به سرمایه اولیه خود به دست بیاورند. البته اگر دانش و مهارت کافی برای استفاده از لوریج را ندارید، بهتر است از آن استفاده نکنید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره مارجین و ضریب اهرمی به دست بیاورید می‌توانید به این مقاله رجوع کنید.

سود دلاری: همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، سرمایه‌گذاری در بورس آمریکا برای ایرانیان به دلیل کسب سود دلاری و حفظ ارزش پول در برابر تورم از اهمیت خاصی برخوردار است.

معایب خرید سهام آمریکایی

خرید سهام آمریکایی از طریق قرارداد CFD ، معایب خاص خود را نیز دارد. معایبی که البته می‌توان به‌راحتی از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

سود سهام: با انجام معامله در قرارداد CFD، به علت عدم مالکیت فیزیکی سهام، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از سود سهام (سود تقسیمی) استفاده کنند.

سواپ: در قرارداد CFD، سواپ یا شارژ شبانه به ازای هرروزی که معامله باز باشد دریافت می‌کنید، درنتیجه این نوع معامله با این قرارداد مناسب برای کوتاه‌مدت است و نمی‌توان آن را برای بلندمدت نگهداری کرد.

تعداد سهام: ممکن است بروکری که امکان معامله بر روی این سهام‌ها را فراهم می‌کند، تعداد محدودی سهام ارائه دهد و نتوانید بر روی تمامی سهام‌ها معامله انجام دهید.

چه سهم‌هایی را می‌توان در بازار بورس آمریکا خریدوفروش کرد؟

تعداد سهام قابل معامله در هر بروکری می‌تواند متفاوت باشد و با توجه به این‌که بروکرها تعداد سهام‌هایشان در قرارداد CFD محدود است، ممکن است که برای مثال یک بروکر بالای 200 سهام به مشتریان خود ارائه کند و بروکر دیگری فقط تعداد 10 سهام.

در ادامه برای آشنایی بیشتر به دو بازار بورس مهم در آمریکا می‌پردازیم.

بازارهای مهم بورس آمریکا

در آمریکا بورس‌های مختلفی وجود دارند که در این قسمت به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. با معرفی بازارهای بورس آمریکا، روش‌هایی برای مشاهده سهام آمریکایی و نماد آن‌ها در بازار بورس آمریکا هم معرفی می‌کنیم.

بورس اوراق بهادار نیویورک و نَزدک دو بازار مهم اوراق بهادار در آمریکا هستند.

بازار بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE)

بازار بورس اوراق بهادار نیویورک در سال ۱۷۹۰ میلادی تاسیس‌شده است. در سال ۲۰۰۷ میلادی این بازار با «یورونکست» که یک بازار بورس اروپایی بود، ادغام شد و بانام بورس یورونکست NYSE به فعالیت خود ادامه داد.

بازار بورس نیویورک، بزرگ‌ترین بازار بورس دنیاست که ارزش بازار (ارزش کل شرکت‌های موجود در آن) آن حدود 26.64 تریلیون دلار است (بر اساس آمار سال 2021). این بازار از دوشنبه تا جمعه و از ساعت 9:30 صبح تا 16 بعدازظهر به‌وقت محلی باز است (ساعت کار بازار بورس نیویورک به‌وقت‌ ایران از 17:30 عصر 00:30 بامداد است).

از مهم‌ترین شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بازار بورس نیویورک معامله می‌شوند می‌توان به شرکت اکسان موبیل (ExxonMobil) که دومین شرکت نفتی بزرگ دنیا است با نماد اختصاری XOM‌ اشاره کرد. از دیگر شرکت‌های معروف می‌توان به شرکت داروسازی فایزر (Pfizer) اشاره کرد که سهام آن با نماد PFE در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود.

با مراجعه به سایت بورس نیویورک به آدرس https://www.nyse.com می‌توانید لیست شرکت‌های موجود در این بازار را مشاهده کنید.

بازار بورس نزدک (Nasdaq)

بورس نزدک، یک بازار الکترونیکی جهانی برای خریدوفروش اوراق بهادار است که سهام شرکت‌های بزرگی چون اپل و گوگل در آن معامله می‌شود.

نزدک، دومین بازار بزرگ بورس آمریکا ازنظر ارزش بازار است. ارزش بازار نزدک در حدود ۲۰ تریلیون دلار است. سهام بیشتر غول‌های تکنولوژی در جهان در این بازار که در سال ۱۹۷۱ تأسیس‌شده است، خریدوفروش می‌شود.

از مهم‌ترین شرکت‌های موجود در بورس نزدک می‌توان به شرکت اپل با نماد AAPL، شرکت آمازون با نماد AMZN، شرکت تسلا با نماد TSLA اشاره کرد.

ساعات کار بازار بورس نزدک همچون بورس نیویورک از روز دوشنبه تا جمعه از 9:30 صبح تا 16:00 عصر به‌وقت محلی است (ساعت کار بازار بورس نزدک به‌وقت ایران از 17:30 عصر 00:30 بامداد است).

با مراجعه به سایت https://www.nasdaq.com می‌توانید لیستی از شرکت‌های موجود در این بورس به همراه نماد اختصاری آن‌ها را مشاهده کنید. علاوه بر این اطلاعات مفیدی در مورد سود تقسیمی و سایر فاکتورهای مربوط به تحلیل بنیادی سهام را می‌توانید در این سایت پیدا کنید.

برای بررسی چارت‌های قیمت سهام آمریکایی و پیش‌بینی قیمت آن‌ها بر اساس تحلیل  تکنیکال می‌توانید از پلتفرم تریدینگ ویو استفاده کنید. برای آشنایی با تریدینگ ویو و نحوه استفاده از آن می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

 در آخر

در این مقاله به نحوه سرمایه‌گذاری در بورس آمریکا پرداختیم. سرمایه‌گذاری از طریق قراردادهای مختلف، دربزرگ‌ترین بازار مالی دنیا امکان‌پذیر است. این نوع سرمایه‌گذاری دو مزیت مهم مخصوصاً برای ایرانی‌ها دارد:

امکان انجام معاملات دوطرفه در سهام، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پتانسیل کسب سود در سهام آمریکایی را بیشتر می‌کند.

سود به‌دست‌آمده از خریدوفروش سهام آمریکایی به دلار خواهد بود و ارزش آن در برابر تورم حفظ خواهد شد.

برای استفاده از فرصت‌های موجود در بازار سهام خارج از ایران باید با ایجاد یک حساب معاملاتی در نزد بروکر آرون گروپس برای سرمایه‌گذاری روی سهام آمریکایی و دیگر کشورها اقدام کنید. اگر تجربه خرید و فروش سهام شرکت‌های بین‌المللی را ندارید پیش از ورود به بازار واقعی حساب دموی آرون را امتحان کنید و در این زمینه تجربه کسب کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان