شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
کد خبر : 50311

بورس به بلوغ رسیده؛

آرش شهریاری: بازی خودرویی ها تمام نشده است

آرش شهریاری: بازی خودرویی ها تمام نشده است
آرش شهریاری، کارشناس بازار سرمایه با پیش‌بینی ادامه رشد نمادهای گروه خودرویی، گفت: بازی خودرویی ها هنوز تمام نشده است.

آرش شهریاری در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: شرایط این روزهای بازار از سال‌های اخیر بازار کمی متفاوت‌تر است. رشدی که در بازار با محوریت گروه خودرویی اتفاق افتاد، تقریبا از هفته انتهایی اسفند۱۴۰۰ آغاز شد و این گروه به عنوان لیدر بازار عمل کرد.

وی افزود: بحث جدیت عرضه بلوکی سهام دولت در سایپا و ایران خودرو دلیل این رشد بوده و به هر حال این اتفاق طبیعی است. در کلیت بازار، درصد رشد سهام با یکدیگر متفاوت است و گروه خودرویی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد کرد. در بقیه صنایع و سهم ها رشدهایی حدودا ۲۰، ۳۰ درصدی را شاهد بودیم.


بیشتر بخوانید: دامنه نوسان بورس چه زمانی اصلاح می شود؟


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلایل بنیادی رشد بورس، خاطرنشان کرد: قیمت های جهانی وضعیت مساعدی دارد و دلار هم با رشد اندکی مواجه شده است. همچنین دلار نیمایی هم از ابتدای سال رشد قابل توجهی از آنجایی که ۷۰، ۸۰ درصد از سهام بازار سرمایه دلار محور و کامودیتی محور هستند، باید نگاهی به این متغیرها داشته باشیم. گروه خودرویی همچنان لیدر بوده و چشم ها به آن دوخته شده‌اند و حالا باید بررسی کرد که کدام گروه‌ها جزو جاماندگان هستند.

آرش شهریاری درمورد وضعیت گروه خودرویی، تصریح کرد: در مورد گروه خودرویی کمی شرایط خاص است. به هر حال دولت در شرکت‌های سایپا و ایران خودرو شرایط خاصی را رقم زده و با توجه به صورت‌های مالی گروه‌های خودروسازی و قطعه‌سازی شاید بسیاری از فعالان قدیمی که با تحلیل بنیادی خرید و فروش می‌کنند نظر مساعدی بر روی آنها نداشته باشند.

آرش شهریاری ادامه داد: باید بپذیریم گروه خودرویی لیدر بازار است و نمی‌توان صنایع را از یکدیگر جدا کرد. همه صنایع باید با یکدیگر تحلیل شوند، اما به نظر من بازی بازی خودرویی‌ها هنوز تمام نشده است.

آرش شهریاری

این کارشناس بازار سرمایه به تشریح وضعیت صنایع مختلف بورسی پرداخت و گفت: به طور مثال در گروه فلزات اساسی، نرخ های قابل توجهی وجود دارد. با توجه به وضعیت قیمت‌های جهانی و قیمت‌هایی که در نرخ دلار نیمایی وجود دارد سهم های صنعت فولادی و پتروشیمی به خاطر سود مجامعی که تقسیم می‌کنند، از جذاب‌هایی برخوردار هستند. سرمایه گذاری در این گروه‌ها منطقی است.

آرش شهریاری یادآور شد: طی یکی، دو سال اخیر بازار خودش را به یک سهم یا صنعت خاص وابسته نکرده و با توجه به شرایط موجود، انتظار می‌رود در گروه‌هایی مانند فلزات اساسی یا صنایع پتروشیمی که گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند، رشدهایی اتفاق بیفتد. نمادهای کوچک هماهنگ با یکدیگر رشد نکرده‌اند و گزینه‌های مناسبی برای سرمایه گذاری میان آنها پیدا می‌شود.


بیشتر بخوانید: دولت مردان درباره بورس عاقلانه تصمیم می گیرند


آرش شهریاری افزود: در هفته اول اردیبهشت ماه قیمت‌های جدید خودرو اعلام می‌شود و نمادهای خودرویی هنوز برای رشد جا دارند. همچنین گروه بانکی که نسبت به بازار رشد کمتری داشته می‌تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین منطقی است شرکت هایی که شرایط بنیادی خوبی دارند و صورت های مالی بهتری ارائه کرده‌اند نیز رشد کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آینده بورس چه خواهد شد، اظهارداشت: با توجه به شرایط موجود، ریزش و افتی سنگینی در بازار پیش‌بینی نمی‌شود. پس از اتفاقات تلخ سال ۹۹ و قسمتی از ۱۴۰۰، بورس تقریبا به یک بلوغی رسیده و خوشبختانه از آن شرایط گذر کردیم و با توجه به پارامترهایی که در اقتصادمان تاثیر می‌گذارند، جای نگرانی برای بازار وجود ندارد.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − 14 =

پراپ تریدینگ

کمان