شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
کد خبر : 50208

سعید ابراهیمی: دولت مردان درباره بورس عاقلانه تصمیم می گیرند

سعید ابراهیمی: دولت مردان درباره بورس عاقلانه تصمیم می گیرند
سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: تفکر دخالت‌های بیجا، تصمیمات شبانه یا جلسات بی‌حاصل تقریباً میان دولت کمرنگ شده است و این روزها در مورد بورس عاقلانه‌تر تصمیم می گیرند.

سعید ابراهیمی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بازارهای مالی در برهه‌هایی از تعادل خارج می‌شوند که این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از این عوامل، ورود افراد مختلف به بازار است که می‌تواند تعادل را به هم بزند و بازار سرمایه را از حالت پختگی خارج کند.

وی افزود: بازارهای مالی همواره به سمت تعادل حرکت می‌کنند. در این مقطع، بورس پس از مدت‌ها به سمت تعادل حرکت می‌کند که این اتفاق نوید یک بازار خوب برای آینده را می‌دهد. بورس می‌تواند در سال 1401 تعادل را تا حدود زیادی حفظ کند و روند رو به مثبتی را داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود بازار در فصل مجامع با یک استراحت کوتاه مواجه شود تا از شهریورماه که فصل ارائه گزارش‌های فصلی است، روند رو به مثبت خود را ادامه بدهد.


بیشتر بخوانید: بورس کف های قبلی را نمی بیند


این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اقتصاد ما سیاسی بوده و به تصمیمات سیاسی کلان مانند توافق و نرخ ارز گره خورده است. در این دو سال، افرادی که در بورس دوام آوردند به افرادی حرفه‌ای تبدیل شده‌اند و وقتی بازار به سمت تعادل حرکت کند و سهامداران حرفه‌ای‌تر شدند، می‌توانند این روند را حفظ کنند. واکنش‌هایی که بازار دلار به تصمیمات سیاسی کلان نشان می‌دهد، تقریباً منطقی است و بازار سرمایه نیز در این مقطع چنین روندی دارد. این اتفاق، نوید بازار و معامله‌گرانی باتجربه را می‌دهد.

سعید ابراهیمی در پاسخ به این سؤال که «روند بازار سرمایه تغییر یافته یا احتمال افت مجدد بازار وجود دارد؟»، گفت: روند بازار سرمایه در حال تغییر است و به سمت تعادل و رو به بالا حرکت می‌کند. روند نزولی قبلی که وجود داشته، به کف خود رسیده و آغاز یک روند مثبت را شاهد هستیم.

بورس امروز 8 فروردین - چگونه در بورس نوسان گیری کنیم؟

وی ادامه داد: در دو، سه سال اخیر تصمیمات سیاسی و اقتصادی مختلف، بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار داد. فعالان بازار سرمایه بارها به این تصمیمات معترض شدند و تفکر دخالت‌های بیجا، تصمیمات شبانه یا جلسات بی‌حاصل تقریباً میان دولت کمرنگ شده است و این روزها در مورد بورس عاقلانه‌تر تصمیم می گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه به تشریح شرایط گروه خودرویی پرداخت و یادآور شد: برای گروه خودرویی دو دیدگاه وجود دارد؛ اولین دیدگاه، مربوط به نقدینگی است که وارد بازار سرمایه شده و اقدام به نوسان گیری از این گروه کرده است. دیدگاه دوم نیز مربوط به گردش نقدینگی میان گروه‌های مختلف است.

سعید ابراهیمی عنوان کرد: پولی که وارد گروه خودرویی شده و لیدری بازار را به این گروه واگذار کرده، به مرور زمان از آن خارج می‌شود. این اعتقاد وجود دارد که همه این پول‌ها از بازار خارج نشده و وارد گروه‌های دیگر می‌شوند. در مقطع کنونی، سهم‌های زیادی وجود دارند که برای خرید و سرمایه‌گذاری بسیار جذاب بوده و پول هوشمند می‌تواند از فرصت به دست آمده استفاده کند. برخی از سهام با پی بر ای بسیار پایینی که دارند، در فصل مجامع سودهای مناسبی توزیع خواهند کرد.


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال خساپا و خودرو


وی با بیان اینکه «نمی‌توان انتظار رشد شارپی از بازار داشته باشیم»، خاطرنشان کرد: اگر اقتصادی که به سمت رونق حرکت کند، نقدینگی هم به سمت بازار سرمایه می‌آید. در سال 1401 نباید انتظار رشد شارپی از بازار داشته باشیم، چون این امر بعید به نظر می‌رسد. اوراقی که دولت چاپ کرده و خواهد کرد، در سال جدید پول وارد شده به بازار را می‌بلعد و یک مشکل اساسی برای بورس خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که بورس هفته‌اینده چه خواهد شد؟»، گفت: برای رشد شارپی، پول کلان نیاز است و در این مقطع، پول کلان در بازار وجود ندارد. از طرفی دیگر، شاخص کل به محدوده‌ای رسیده که ممکن است برخی گروه‌ها تمایل به اصلاح و برخی گروه‌ها تمایل به رشد داشته باشند. هفته‌اینده، هفته‌ای تعادلی برای بازار خواهد بود که روزهای مثبت و منفی را تجربه خواهیم کرد، اما رقم خوردن یک هفته کاملاً سبز یا کاملاً سرخ دور از ذهن است.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان