شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر : 50299

دامنه نوسان بورس چه زمانی اصلاح می شود؟

دامنه نوسان بورس چه زمانی اصلاح می شود؟
مجید عشقی رییس سازمان بورس در اواخر سال گذشته از افزایش تدریجی دامنه نوسان در سال جدید خبر داد حال این سوال پیش می آید که دامنه نوسان بورس چه زمانی اصلاح می شود؟

به گزارش شهر بورس، چند روز قبل خبر باز شدن دامنه نوسان از سوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار آمده بود اما دامنه نوسان بورس چه زمانی اصلاح می شود؟

پیش از این نیز، عشقی اعلام کرده بود که اصلاح دامنه ابتدا از شرکت‌های بزرگ آغاز می‌شود و برنامه این است که از یک تاریخ به بعد، اصلاح به صورت تدریجی و با یک درصد آغاز شود. این روند در مقاطع سه ماهه و با توجه به بازخورد بازار، بازبینی خواهد شد.

دامنه نوسان بورس چه زمانی اصلاح می شود؟

پس از آن و در تاریخ ۱۴ فروردین ماه، محسن خدابخش، نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس، از تغییر دامنه نوسان تا سقف ۱۰درصد خبر داد و تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است دامنه نوسان در سال ۱۴۰۱ به صورت فصلی و به صورت یک درصدی اضافه شود.

به گفته پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار نیز، برنامه‌ای که برای تغییر دامنه نوسان بررسی و به هیات مدیره سازمان بورس پیشنهاد شد، این بود تا در هر فصل یک درصد و به صورت متقارن به دامنه نوسان اضافه شود که این تغییر تا سقف ۱۰درصد ادامه خواهد داشت.

بر اساس پیشنهاد ارائه‌شده، سهام حاضر در بازار پایه از این تغییر مستثنی هستند، اما بازارهای اصلی بورس تهران و نیز فرابورس نیز تابع این تغییر خواهند شد.


بیشتر بخوانید:تحلیل تکنیکال زقیام و زملارد | نکته مهم برای گروه زراعتی


یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعاتی که طی دو سال گذشته با انتقادات زیادی مواجه شده است، دامنه نوسان و موضوعات مرتبط با آن است.

در یک سال گذشته نیز، وعده‌های بسیاری از سوی سیاست‌گذاران و مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر حذف محدودیت‌های معاملاتی داده شده، اما تاکنون عملی نشده است و بازار سرمایه همچنان با این محدودیت‌ها، دست و پنجه نرم می‌کند.

رد پای دامنه نوسان در فرسایشی کردن افت بازار

در واقع اعمال دامنه نوسان طی سال‌های اخیر نه تنها از نوسانات شدید بازار سهام و هیجانات کاذب جلوگیری نکرده است، بلکه آنها را تشدید کرده و رد پای دامنه نوسان در فرسایشی کردن افت بازار نیز مشهود است.

لازم به ذکر است که دامنه نوسان در بورس تهران، از سال ۱۳۸۰ از بازه یک درصد تا پنج درصد (به صورت متقارن) فراتر نرفته است. هرچند در بازه ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۹ تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، دامنه نوسان توسط شورای عالی بورس و با هدف ایجاد تعادل در بازار، به منفی دو تا مثبت ۶درصد تغییر کرد.

اما این اقدام نیز با شکست مواجه شد و پس از این تاریخ، به روال سابق خود یعنی دامنه نوسان متقارن پنج درصدی بازگشت.

منبع: اقتصادآنلاین

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − نه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان