تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
کد خبر : 65108

آدرس سایت رسمی بورس کالا کدام است؟

آدرس سایت رسمی بورس کالا کدام است؟

آدرس سایت رسمی بورس کالا نیز www.ime.co.ir است و سهامداران با مراجعه به این سایت می‌توانند به تابلوی معاملات بورس کالا دسترسی داشته باشند و هم به اخبار و کارگزارهای معتبر دسترسی داشته باشند.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، بورس کالا را می‌توان بازاری برای خرید و فروش کالاهای مختلف دانست. تقریبا تمام کالاها همچون خودرو، برنج، سیمان و… در بورس معامله می‌شوند. آدرس سایت رسمی بورس کالا کدام است؟

آدرس سایت رسمی بورس کالا نیز www.ime.co.ir است و سهامداران با مراجعه به این سایت می‌توانند به تابلوی معاملات بورس کالا دسترسی داشته باشند و هم به اخبار و کارگزارهای معتبر دسترسی داشته باشند.

در بازار سنتی کالا، خرید محصول یک ریسک محسوب می‌شود؛ زیرا قیمت‌ محصولات در بازار با نوسانات مختلفی همراه بوده و هر فروشنده‌‌ای می‌تواند محصولش را با یک قیمت خاص عرضه کند و نهادهای نظارتی نیز چندان بر روی قیمت کالا و اصالت آن‌ها حساسیت به خرج نمی‌دهند. این عدم نظارت کافی باعث شده بسیاری از افراد جهت تأمین مواد موردنیاز خود به بازار بورس کالا مراجعه کرده و در این بازار امن اقدام به خرید کالای موردنظر خود کنند.

تاریخچه بورس کالا

نخستین بورس کالای ایران در شهریور سال ۱۳۸۲ و تحت عنوان بورس فلزات شروع به کار کرد و یک سال بعد نیز بورس کالای کشاورزی راه‌اندازی شد. وظیفه راه‌اندازی بورس کالا بر عهده شورای عالی بورس گذاشته شد و این شورا در جهت محقق کردن اهداف سوم و چهارم توسعه، شروع به راه‌اندازی بورس کالای ایران کرد.

طبق قانون مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۱ آذر ۱۳۸۴ تصویب شد دو بازار بورس کالای فلزات و کشاورزی با یکدیگر ادغام شدند و درنهایت، بعد از انجام مراحل قانونی و پذیره‌نویسی‌های لازم در مهر ۱۳۸۶ بازار بورس کالای ایران رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. بنابراین این بازار از زیرمجموعه‌های سازمان بورس اوراق بهادار است و فعالیت‌های آن توسط این سازمان موردبررسی قرار می‌گیرد.

از انواع بورس کالا می‌توان به بازارهای فیزیکی، فرعی، مشتقه و مالی اشاره کرد. این ۴ بازار زیرمجموعه بازار بورس کالا هستند که خود آن‌ها نیز چندین زیرمجموعه دارند که شامل بازار فیزیکی، بازار فرعی بورس کالا، بازار مالی سپرده کالا و بازار مشتقه بورس کالا است.

در سال ۹۶ هم با ورود سپرده های کالایی، صندوق‌های سرمایه گذاری کالایی به وجود آمده اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به صندوق‌های طلا اشاره کرد.


بیشتربخوانید: آموزش ثبت نام در بورس کالا


ثبت ‌نام در بورس کالا

افراد متقاضی حتما باید در سامانه سجام ثبت نام کنند. سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سجام نامیده می‌شود، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. سجام سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شده و سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند.

در گام دوم، فرد متقاضی باید در یک کارگزاری بورس کالا یعنی کارگزاری کالایی ثبت نام کند. ثبت نام در کارگزاری باعث می‌شود که فرد راحتر به معاملات در بورس کالا بپردازد. در نتیجه بعد از اینکه فرد در سایت سجام ثبت نام کرد باید در کارگزاری ثبت نام کند و سپس اقدام به گرفتن کد آنلاین از بورس کالا شود.

در گام سوم خرید خودرو در بورس کالا، فرد متقاضای باید یک حساب وکالتی داشته باشد. حساب وکالتی، در واقع یک نوع حساب بانکی است که برای واریز وجوه پیش‌پرداخت مشتری نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح می‌شود. برای افتتاح حساب وکالتی باید معرفی نامه پر کرد و در نهایت به شعب یکی از بانک‌ها مراجعه کرد.

هر فردی که بخواهد خودرو یا هر محصول دیگری از بورس کالا به صورت فیزیکی خریداری کند باید یک حساب وکالتی داشته باشد. نکته مهم این است که این حساب وکالتی کاملا با حساب در اختیار بورس متفاوت است و افرادی که در بازار آتی بورس کالا معامله می‌کنند هم باید حساب وکالتی را خریداری کنند.

بعد از دریافت کد سجام در گام سوم، فرد متقاضی خودرو از بورس کالا، باید کد آنلاین مخصوص بورس کالا را دریافت کند. نکته مهم این است که این کد با کد معاملاتی بازار سهام فرق میکند و افرادی که کد معاملاتی بازار سهام را دارند هم باید کد آنلاین بورس کالا را دریافت کنند.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − 13 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان