شهربورس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
کد خبر : 48143

قیمت سیمان با ورود به بورس کالا متعادل شد

کریم سلیمی: عرضه خودرو در بورس کالا فقط در حد حرف بود

کریم سلیمی: عرضه خودرو در بورس کالا فقط در حد حرف بود
کریم سلیمی، مدیر واحد کالایی کارگزاری ایساتیس پویا مدعی شد که «تاکنون اقدام عملی و اساسی مخصوصاً از طرف خودروسازها برای عرضه خودرو در بورس کالا انجام نشده است.»

کریم سلیمی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره مزایای ورود شرکت‌ها به بورس کالا، اظهار داشت: بورس کالا بستری را فراهم می‌کند تا مبادلات در یک فضای شفاف صورت بگیرد. در اقتصاد سالم، شفافیت باعث پیشرفت خواهد شد و همچنین جلوگیری از رانت و توزیع عادلانه کالا را به همراه دارد.

وی افزود: توزیع محصولات پتروشیمی در بورس کالا، باعث شده که تولیدکنندگان به کالاهای مدنظرشان دسترسی داشته باشند. همچنین در تالار فلزات نیز مصرف‌کنندگان می‌توانند به‌صورت مستقیم نسبت به خریداری میلگرد یا تیرآهن اقدام کنند. این حالت، خرید با کم‌ترین قیمت انجام می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره بورس کالا بدانید


مدیر واحد کالایی کارگزاری ایساتیس پویا با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا، خاطرنشان کرد: کشور ما همواره به دلایل مختلف، با بحران سیمان مواجه بوده است. برخی بحران‌های خود ساخته دلالان، باعث می‌شد که قیمت سیمان در فصل‌های مختلف با نوساناتی همراه و یا حتی کمیاب شود. پس از ورود سیمان به بورس کالا، فعالان بازار به شدت از وضعیت کنونی راضی هستند.

سلیمی ادامه داد: تعداد خریدارانی که به‌صورت مستقیم از کارخانه سیمان خریداری می‌کنند صدها برابر و قیمت سیمان متعادل شده است. آرامش و ثباتی که وارد بازار سیمان شد، به وسیله بورس کالا اتفاق افتاد. زمانی که قیمت کارخانه برخی محصولات با قیمت آنها در بازار آزاد متفاوت باشد، فضایی را ایجاد می‌کند تا رانت در آن تولید شود. بورس کالا، توزیع این کالا را عادلانه می‌کند و مصرف‌کننده‌ها می‌توانند در شرایط رقابتی سالم، کالا را دریافت کنند. سود این مسئله هم به جیب مصرف‌کننده می‌رود.

کریم سلیمی

وی، طولانی شدن پروسه عرضه خودرو در بورس کالا را حاصل نداشتن عزم جدی در شرکت‌های خودروساز دانسته و تصریح کرد: در برهه‌های مختلف زمانی بحث عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده، اما تاکنون اقدام عملی و اساسی مخصوصاً از طرف خودروسازها برای آن انجام نشده و فقط در حد حرف بوده است.

مدیر واحد کالایی کارگزاری ایساتیس پویا یادآور شد: قیمت‌گذاری دستوری هنوز برای آنها جذاب است و هنوز از تعیین شدن قیمت نهایی بر اساس عرضه و تقاضا، می‌ترسند. ورود خودرو به بورس کالا، نیازمند عزم جدی از سوی دولت و وزارت صمت است.


بیشتر بخوانید: دو دلیل عدم موفقیت عرضه خودرو در بورس کالا


سلیمی به تشریح تأثیرات تقویت بورس کالا بر بازار سهام پرداخت و گفت: اکثر محصولاتی که در بورس کالای ایران معامله می‌شوند، متعلق به شرکت‌های حاضر در بازار سهام هستند. قوت گرفتن بورس کالا، موجب سودآوری بیشتر شرکت‌های بورسی شده و به اقتصاد کشور هم کمک می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان عنوان کرد: اعتماد سهامداران به بازار سرمایه کاهش یافته و باید با سیاست‌گذاری‌های اصولی اقتصادی، امیدواری به اقتصاد کشور افزایش یابد که در این صورت، اعتماد سهامداران نیز بازخواهد گشت.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان