شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر : 66214

بانک مرکزی باید بازار آزاد را قبول کند

پیمان مولوی: وزیر اقتصاد در دانشگاه درس تورم را خوب نخوانده است

پیمان مولوی: وزیر اقتصاد در دانشگاه درس تورم را خوب نخوانده است
پیمان مولوی کارشناس اقتصادی گفت: اظهارات وزیر اقتصاد مبنی «مازاد عرضه ارز» نشان می‌دهد دوستان درس مربوط به تورم‌ را در دانشگاه خوب نخوانده‌اند.

پیمان مولوی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره نوسانات نرخ ارز، اظهار داشت: افت ارزش ریال نسبت به ارزهای خارجی، ناشی از یک عامل بنیادی به نام «تورم» در اقتصاد ایران است.

وی افزود: من دیدم که وزیر اقتصاد گفته که «به میزان صادرات نفت، مازاد عرضه ارز وجود دارد» این حرف نشان دهنده این است که دوستان درس مربوط به تورم‌شان را در دانشگاه خوب نخوانده‌اند.

پیمان مولوی یادآور شد: وقتی تورم در اقتصاد ما پایاست، هرگونه تثبیت قیمتی حتی با داشتن دلار به میزانی که شما تعیین می‌کنید، عملاً شدنی نیست و تقاضا بیشتر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: بودجه انقباضی در دستور کار دولت/ بورس وارد رکود می‌شود؟


این کارشناس اقتصادی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل نرخ ارز، خاطرنشان کرد: وقتی تورم در ایران 45 درصد و در آمریکا 7 درصد است، با کاهش ارزش ریال مواجه می‌شویم. در برخی مواقع که درآمد نفتی بیشتر بود و ریسک‌هایی از جمله ریسک تحریم وجود نداشت، سیاست‌گذار هر چند سال یک بار با ارزپاشی نرخ دلار را ثابت نگه دارد.

پیمان مولوی ادامه داد: حجم نقدینگی از اقتصاد ایران از سال 1397 جهش پیدا کرده و در دوره‌های مختلف با تورم‌های بالای 30 درصدی مواجه بوده‌ایم. از طرفی دیگر درآمد نفتی کاهش چشمگیری پیدا کرده و به همین خاطر دیگر نمی‌توان قیمت ارز را کنترل کرد.

وی عنوان کرد: هرگونه سیاست تثبیتی نرخ ارز بدون داشتن رشد اقتصادی مداوم و سیاست پولی منسجم بی‌نتیجه خواهد بود. آن چیزی که در ایران ادامه دار بوده، کاهش ارزش ریال است. کاهش ارزش ریال نیز بدون کاهش تورم بی‌معنا خواهد بود.


بیشتر بخوانید: تاثیر پرداخت یارانه 400 هزار تومانی بر اقتصاد/ تورم شدید در راه است؟


پیمان مولوی در پاسخ به این سوال که «چرا قیمت دلار در کشور با چنین رشدی مواجه شد؟»، گفت: با توجه به فرارسیدن ماه ژانویه تقاضای خیلی زیادی به صورت فیزیکی برای خرید دلار وجود دارد. بانک مرکزی باید بازار آزاد را قبول کند، نه اینکه آن را به رسمیت نشناسد.

این کارشناس اقتصادی درمورد اعطای ارز 28500 تومانی به برخی کالاها، یادآور شد: بانک مرکزی به یک سری از کالاها ارز 28500 تومانی می‌دهد. به طور مثال اگر واردات گوشی آیفون در لیست دریافت ارز 28500 تومانی قرار بگیرد یک وضعیتی در بازار خواهید داشت و اگر این اتفاق رخ ندهد، قیمت موبایل به 100 میلیون تومان می‌رسد.

پیمان مولوی تصریح کرد: تقاضا برای آیفون 100 میلیون تومانی وجود دارد و این تقاضا واقعی است. هر طور که حساب کنیم باز هم افرادی وجود خواهند داشت که انتخاب آنها گوشی آیفون باشد. دولت از کجا تشخیص می‌دهد که ارز 28500 تومانی به چه کسی داده شود و به چه کسی داده نشود؟ در این شرایط انتخاب محدوده شده و مشکل ایجاد می‌کند. در نتیجه، بازار ارز آزاد سر جایش مانده و موضوع حل نمی‌شود.

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرام شهر بورس بخوانید.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان