شهربورس
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
کد خبر : 51986

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

تاثیر پرداخت یارانه 400 هزار تومانی بر اقتصاد

تاثیر پرداخت یارانه 400 هزار تومانی بر اقتصاد
پس از صحبت‌های رئیس جمهور، پرداخت یارانه 400 هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار آغاز شده، اما تاثیر افزایش مبلغ یارانه بر زندگی مردم چیست؟

به گزارش شهر بورس، شب گذشته رئیس جمهور از پرداخت یارانه 400 و 300 تومانی به دهک‌های مختلف جامعه خبر داد. در این میان، سؤالی که به ذهن مردم خطور می‌کند، این است که تاثیر پرداخت یارانه 400 هزار تومانی بر اقتصاد کشور چیست و آیا این کار چه تأثیری بر زندگی مردم می‌گذارد؟

طبیعی است که برای پرداخت یارانه 400 هزار تومانی منابع گسترده‌ای از نقدینگی مورد نیاز است تا بتوان با آن یارانه‌ها را پرداخت کرد. در حال حاضر، پرداخت یارانه وعده داده شده توسط رئیس جمهور از شب گذشته آغاز شده، اما این مبلغ قابل برداشت نیست.


بیشتر بخوانید: تفاوت یارانه واریزی با رقم اعلام شده توسط رئیسی؛ دلیل چیست؟


حال این موضوع مطرح می‌شود که منبع تأمین این مبالغ از کجاست؟ آیا قرار است دولت بار دیگر دست به چاپ پول و خلق نقدینگی بزند؛ آن هم در شرایطی که نقدینگی در کشور به حد بسیاری بالا رسیده است.

در صورتی که جواب این سؤالات مثبت باشد، اثراتی که چاپ پول و خلق نقدینگی جدید بر افزایش تورم و در میان مدت و بلندمدت بر کاهش قدرت خرید مردم می‌گذارد، به‌مراتب بدتر از مُسکن کوتاه‌مدتی افزایش یارانه پرداختی خواهد بود.

روند افزایشی قیمت کالاها پس از پایان ماه مبارک رمضان در کشور آغاز شده و همین موضوع قدرت خرید مردم را تا حد زیادی کاهش داده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که نحوه اجرای سیاست افزایش یارانه بسیار مهم بوده و اگر این کار به درستی انجام نشود، می‌تواند تبعات جبران ناپذیری در اقتصاد کشور داشته باشد.

تاثیر پرداخت یارانه 400 هزار تومانی بر اقتصاد

پیمان مولوی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره تاثیر پرداخت یارانه 400 هزار تومانی بر اقتصاد کشور، اظهار داشت: عامل اصلی تورم، سیاست‌های پولی، افزایش پایه پولی مداوم و افزایش نقدینگی است. دلیل این افزایش پایه پولی و نقدینگی در کشور ما به عادت تبدیل شده و دلیل آن، کوچک‌تر شدن اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌هاست.

وی با اشاره به تأثیرات تحریم بر اقتصاد ایران، خاطرنشان کرد: تحریم‌ها قدرت اقتصاد ایران را به شدت کاهش داده است. اقتصاد ایران نسبت به 10 سال گذشته یک‌سوم شده و در این اقتصاد، چیزی به غیر از تورم به وجود نمی‌آید.

پیمان مولوی - بودجه انقباضی در دستور کار دولت

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اقتصاد ما رشد ندارد، کوچک شده، ارزش ریال به یک دهم رسیده، قدرت خرید به محاق رفته و ریسک‌ها به آن تحمیل شده است. در این میان، تنها جایی که همه به دنبال صرفه‌جویی در آن هستند، کمکی است که به مردم انجام می‌شود. اگرچه ادامه این روند می‌تواند کشور را فقیرتر کند، اما در کوتاه‌مدت و میان مدت برای قدرت خرید مردم برنامه‌ای چیده شود.

مولوی یادآور شد: موتور چاپ پول و عدم رشد اقتصادی دست به دست هم داده‌اند تا ایرانی‌ها فقیرتر شده و شاهد تورم باشند. ما درباره رشد اقتصادی و تأثیرات ویران گر تحریم‌ها صحبتی نمی‌کنیم و فقط به 300، 400 هزار تومان چسبیده‌ایم.

وی گفت: با این حال، با روندی که در پیش گرفته‌ایم این 300، 400 تومان هم در پنج سال آینده همانند یارانه 45 هزار تومانی خواهد شد که فقط با آن می‌توان چند قرص نان خرید. شیوه اجرای این سیاست مهم است.

جهت مشاهده آخرین اخبار اقتصادی اینستاگرام شهر بورس را دنبال کنید.

 

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت + 20 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان