تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۱۹
کد خبر : 92003

پتروشیمی نوری؛ در انتظار عبور از سقف تاریخی و اوره سازی در «هنگام»

پتروشیمی نوری؛ در انتظار عبور از سقف تاریخی و اوره سازی در «هنگام»

بهره برداری از واحد آمونیاک واحد اوره در «پتروشیمی هنگام» نزدیک است؛ پتروشیمی نوری مالک صددرصد سهام این شرکت به حساب می‌آید.

به گزارش شهر بورس، شرکت پتروشیمی نوری در تیرماه 1398 در بازار سرمایه عرضه اولیه شد. از همان ابتدا، کارشناسان بازار سرمایه «نوری» را از دیدگاه بنیادی یکی از نمادهای ارزنده بورسی می‌دانستند. همان بنیاد قوی، در بدو عرضه باعث استقبال بورسی‌ها از پتروشیمی نوری شد؛ به طوری که این نماد رکود مشارکت سهامداران خرد در خرید عرضه‌های اولیه را شکست و در ۳۱۲۵۰ ریال کشف قیمت شد.

«نوری» پس از انجام عرضه اولیه که با مشارکت بیش از ۵۶۲ هزار کد معاملاتی انجام شد و تا آن زمان بی‌سابقه بود، معاملات خود را در بازار دوم بورس آغاز کرد.

نماد «نوری» تا تیرماه 1399 روند صعودی را در بازار سرمایه طی کرد، اما در ادامه و با آغاز بزرگ‌ترین ریزش تاریخ بازار سرمایه با افت‌هایی مواجه شد. البته این افت‌ها هیچ‌گاه موجب ایجاد ضرر و زیان برای خریداران نشد؛ چراکه پتروشیمی نوری تنها حدود 30 درصد از رشد خود را پس گرفت.

«نوری» زمانی در بازار سرمایه گرد و خاک به پا کرد که از خرداد تا شهریور 1400، بیش از 120 درصد رشد شارپی داشت. در آن مقطع، بازار سرمایه ایران تحت تاثیر ریزش، به رکود فرو رفته بود و بسیاری از نمادها ضررهای هنگفتی را به سهامداران تحمیل می‌کردند. پس از این رشد، نماد نوری در مقاطع زمانی مختلف با رشد و افت‌هایی مواجه شد.

تحلیل تکنیکال نوری

«نوری» در حال حاضر در حوالی 14 هزار تومان و محدوده سقف تاریخی در حال معامله است. سقف تاریخی این نماد در محدوده 15 هزار تومان قرار دارد.

نماد پتروشیمی نوری از آبان ماه ۱۴۰۱ در حال صعود است و طی این مدت توانسته سود ۱۰۰ درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان بیاورد.

این نماد در کوتاه مدت نیز روند صعودی دارد که پیش‌بینی می‌شود که این روند صعودی در آینده نیز ادامه داشته باشد.

محدوده حمایتی معتبر برای نوری، حدود ۱۳ هزار تومان است. هدف قیمتی آینده‌ این نماد بین ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۸ هزار تومان قرار دارد.

سهام شرکت پتروشیمی نوری از زمان ورود به بازار سرمایه، دو هزار و 100 درصد افزایش یافته است. این رشد نسبت به سقف سال 99، 180 درصد است.


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال نوری


نوری چقدر ارزنده است؟

پتروشیمی نوری در حال حاضر به پی بر ای 11 واحد در حال معامله است. نکته ای که درباره این شرکت وجود دارد، مصوبات اخیر دولت برای حمایت از پتروشیمی‌هاست که طبیعتاً به نفع «نوری» نیز خواهد بود.

در شرایط کنونی، پیش‌بینی می‌شود که پی بر ای فروارد «نوری» تا حدود پنج واحد کاهش یابد. با این اتفاق، نوری می‌تواند بیش از پیش برای سرمایه‌‎گذاران جذاب شود.

بررسی عملکرد پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، بیش از 20 هزار میلیارد تومان فروش داخلی داشته است. فروش صادراتی «نوری» نیز در همین مدت، 16 هزار و 869 میلیارد تومان بوده است.

بر این اساس، فروش نوری از ابتدای سال مالی منتهی به 29/12/1402 تا پایان مردادماه، 37 هزار میلیارد تومان بوده است.

نوری دوره یک ماهه منتهی به 31/05/1402 فروش 11 هزار میلیارد تومانی را به ثبت رسانده که نسبت به دوره مشابه قبلی، از رشد 98 درصدی فروش شرکت حکایت دارد. فروش نوری در مرداد 1401، 5 هزار و 919 میلیارد تومان بود.


بیشتر بخوانید: نوری چهارمین نماد پربازده بورس در ۱۴۰۰


با بررسی دقیق‌تر صورت‌های مالی، می‌توان فهمید که شرکت در 5 ماهه ابتدایی سال جاری 560 هزار تن برش سنگین تولید و 572 هزار تن فروخته است که بخش عمده فروش در 2 ماهه تابستان بوده و در حال حاضر 450 هزار تن موجودی دارد. فرض شده در شهریور ماه فروشی معادل تیر و مرداد در محصول برش سنگین انجام شود.

تاثیر موجودی کالای ساخته شده در تحلیل فوق لحاظ شده است.

با مفروضات فوق، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری، «نوری» توانایی شناسایی 22450 ریال در سناریوی اول و 27089 ریال در سناریوی دوم را داشته باشد.

نکته حائز اهمیت در نوری موجودی انبار 450 هزار تن برش سنگین با بهای تمام شده 16.63 میلیون تومان به ازای هر تن است که با فروش با نرخ های فعلی می تواند قریب به 700 تومان به سود نوری در سال جاری اضافه کند.

طرح شیرین سازی برش سنگین از پروژه های در دست احداث نوری بوده که با افتتاح آن و کاهش گوگرد برش سنگین تا سطح 10ppm منجر به افزایش کیفیت محصول تولیدی و افزایش سودآوری نوری خواهد شد.

از نکات مثبت دیگر نوری می توان به بهره برداری واحد آمونیاک «پتروشیمی هنگام» در سال جاری و بهره برداری واحد اوره در سال بعد اشاره کرد. پتروشیمی نوری مالک 100 درصدی پتروشیمی هنگام است.

گزارش از فریده توپچی پور

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان