فارابی
تاریخ انتشار : شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
کد خبر : 45693
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای واکنش سازمان بورس به انتقادات از تصویب قانون جدید برای نهادهای مالی بسته هستند

در گفت‌وگو با شهر بورس مطرح شد؛

واکنش سازمان بورس به انتقادات از تصویب قانون جدید برای نهادهای مالی

واکنش سازمان بورس به انتقادات از تصویب قانون جدید برای نهادهای مالی

تصویب قانون جدید برای افزایش حداقل سرمایه مورد نیاز شرکت‌های تأمین سرمایه از سوی مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس انتقاداتی را در پی داشته که مدیر روابط عمومی سازمان در گفت‌وگو با شهر بورس به این انتقادات پاسخ داد.

به گزارش شهر بورس، با توجه به استقبال روزافزون مردم از بازار سرمایه در سال‌های اخیر، حساسیت‌ها نسبت به قوانین بورسی بیشتر شده و فعالیت مردم در این بازار نیز رو به افزایش است.

قوانین خلق‌الساعه نیز فعالان این بازار را با دردسرهای زیادی مواجه کرده و همواره انتقاداتی نسبت به این قوانین وجود داشته است.

بانک آینده

در آخرین اقدام، مدیریت نظارت بر نهادهای مالی طی نامه‌ای اعلام کرد که «بر اساس مصوبه 24 آبان هیئت‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار و با توجه به تغییر حداقل سرمایه نهادهای مالی شامل شرکت‌های تأمین سرمایه، گروه خدمات بازار سرمایه، سبدگردان، مشاور سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی؛ حداقل سرمایه مورد نیاز شرکت‌های تأمین سرمایه از مبلغ 40 میلیارد ریال به 100 میلیارد ریال افزایش یافت.»

بیشتر بخوانید:
تغییر دامنه نوسان اجرای تجربه شکست خورده است

این ابلاغیه انتقاداتی از سوی برخی کارشناسان و رسانه‌ها به همراه داشت؛ منتقدان معتقدند که با توجه به وعده‌های سازمان بورس مبنی بر تسهیل صدور مجوزها باید قوانین به نوعی وضع شوند که فعالان بازار سرمایه در انتظار برای دریافت مجوز که شاید نزدیک دو سال در صف دریافت مجوز بودند، با مشکل روبه‌رو نشوند.

این انتقادات در حالی مطرح می‌شود که دو تن از متقاضیان دریافت مجوز سبدگردانی مدعی شده‌اند که پیش از اعلام عمومی مصوبه جدید، شرط لازم برای اعطای مجوز به آن‌ها افزایش سرمایه اولیه از 40 به 100 میلیارد ریال اعلام شده است. این موضوع باعث ایجاد شائبه‌هایی شده مبنی بر اینکه آیا مصوبه‌ای که هنوز اعلام عمومی نشده، برای درخواست کنندگان قبلی نیز قابل اجرا است یا خیر؟

در این راستا، خبرنگار شهر بورس طی تماسی با محمدهادی سلیمی زاده پیگیر این موضوع شد. مدیر روابط عمومی سازمان بورس، اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، تمامی نهادهای مالی که شرکت‌های سبدگردان نیز شامل آن می‌شود، هر از چندگاهی دارایی‌های خود را مورد تجدید ارزیابی قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید:
رتبه دوم حجم معاملات کشور متعلق به کیش است

وی افزود: ارزش دارایی این شرکت‌ها بیش از سرمایه اولیه آن‌ها بالا رفته است. از حوالی سال 92 فعالیت‌های شرکت‌های سبدگردانی با سرمایه حدوداً 300 میلیون تومان آغاز شد و در سال 98 این مبلغ به 4 میلیارد تومان رسید. در دو سال گذشته نیز با توجه به نرخ بالای تورم، این رقم به 10 میلیارد تومان رسید.

سلیمی زاده یادآور شد: با توجه به اینکه دارایی‌های این شرکت‌ها غالباً شامل املاک‌ها نیز می‌شود، در این دو سال رشد چشمگیری داشته است. افزایش سرمایه اولیه این شرکت‌ها موضوع جدیدی نیست و پیش از این نیز اتفاق افتاده است.

مدیر روابط عمومی سازمان بورس در ادامه به خبرنگار شهر بورس گفت: چه شرکت‌های قبلی و چه شرکت‌های جدید که بخواهند درخواست صدور مجوز سبدگردانی بدهند، باید این افزایش را اعمال کنند. به شرکت‌هایی که مجوز سبدگردانی دارند نیز فرصت یکی، دوساله داده شده تا دارایی خود را به مقدار مورد نظر برسانند.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان